Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 12:36 15.07.25 
Клубове/ Религия и мистика / Православие Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Свети Иван Рилски
Автор oros (член)
Публикувано15.11.05 20:29  



Иван Рилски

През вековете името на Иван Рилски не е преставало да бъде една загадка за много негови изследователи. Реших да погледна на този български светец през призмата на новата хронология и резултатът беше доста впечатляващ. Ако човек се зарови по-обстойно в неговия образ не може да не го подразнят приликите с някои библейски персонажи от Стария и Новия завет. Става въпрос за пророк Илия, от Книги ІІІ и ІV Царства и Иоан Кръстител. До нас са достигнали само няколко жития за Рилския светец и много устни предания и легенди. Първото му житие се приема от учените, че е написано не по-късно от 1183 г. То се нарича “Народно” или “Безименно” и е изградено на друго, по-старо описание за живота му , което за съжаление не е достигнало до нас. Според мен тези жития са късни църковни произведения от ХVІ, ХVІІ век, написани с цел да хвърлят едно допълнително було на реалните исторически събития. Така в “старата” Библия са се появили дубликатите на българския светец, като еврейските персонажи Илия и Иоан Кръстител. Тук ще се опитам да направя паралели в живота и на тримата, за да можем да съберем колкото се може повече подробностти за личността на Иван Рилски.
В Рилския край, където най-много се е подвизавал светецът, са записани интересни легенди за него. В тях се смесват мотиви от живота на Свети Илия и Иван Рилски. Още Неофит Рилски (“За св. Алия, и пророк Елисей”) споменава за съществуването на този култ. По-късно през 1939 г. и Юрдан Трифонов (Македонски преглед, г. ХІ (1939), кн. 3 и 4, стр. 77 – 112.) съобщава за една твърде интересна легенда, в която се бъркат двамата светци:

“Легенда за св. Алия от с. Старо Осеново, Горноджумайско

Свети Алия бил говедарче от с. Бараково. Еднъж господарят му го пратил да докара една крава, която била отвъд Струма. Реката била придошла, но момчето хвърлило абичката си върху водата и на нея преминало. Господарят разбрал, че то е божествено. Наскоро то си поръчало хака (заплатата), но не щяло пари, а поискало шарено теле. Чорбаджията отначало се зарадвал, загдето момчето не му иска пари, но после се попишманил (разкаял) и накарал селяните да го гонят. Момчето избягало към Царев връх, а оттам към Рила. Там имало и сега тюлбе (гробница), но разказвачът не знаеше къде е точно, защото не бил ходил по онези места.”
Свети Иван много често е бил наричан Алия (Илия) от населението на Рилския край и Софийско. Ако не е било затвъдено силно убеждението за “старостта” на Стария завет, навярно и други изследователи биха стигнали до моите изводи.
Нека сега да направя паралели за живота на Пророк Илия, с този на Св. Иван Рилски.

“И (пророк) Илия Тесвитец, от галаадските жители, каза на Ахава: жив Господ, Бог Израилев, пред Когото стоя! През тия години няма да има нито роса, нито дъжд, освен по моя дума.” ІІІ ЦАР. 17:1

Как Свети Иван Рилски се е превърнал в пророк Илия Тесвитец? Името Илия идва от Ил – Бог, а Тесвитец (тСВТЦ) е видоизменена форма на думата Светец (СВТЦ). Така спокойно може да наричаме пророка Божествения светец.

“И биде слово Господне към него: тръгни оттук, обърни се на изток и се скрий при поток Хорат, който е срещу Иордан; от тоя поток ще пиеш, а на враните съм заповядал да те хранят там.
И той отиде и стори според словото Господне; отиде и остана при поток Хорат, който е срещу Иордан.
И враните му донасяха хляб и месо сутрин, хляб и месо вечер; а пиеше от потока.” 17:2-6
Ако погледнете на картата на България, къде са съсредоточени най-много манастири, то ще видите, че те са на три места - Софийска област, Търновско и Пловдивско с Пазарджишко. Тук трябва да търсим и средищата на зараждащото се християнство през Средновековието. Легендите за Иван Рилски са концентрирани в Рилския край и Софийско. Но в Библията виждаме, че той е бил и в Търновско, по поречието на река Янтра. Река Хорат (НRT) тук е река Янтра (НТР), която е срещу Иордан (Дунав). Пещерите по поречието на реката са приютявали не един монах, а знаем, че и тук е бил центърът на Исихазма през Средновековието.
Нека да продължим да следваме пътя на Светеца:

“След няколко време потокът пресъхна, понеже нямаше дъжд за земята.
И биде слово Господне към него: Стани, иди в Сарепта Сидонска и остани там; Аз заповядах на една вдодица жена да те храни.
И стана той, та отиде в Сарепта. Когато дойде до градските порти, ето, там една вдовица жена събира дърва...” 17:7-10

От река Янтра, светецът отива в Сарепта Сидонска. Сидон е Дубровник в Далмация. В Средновековието до днешния град Сплит е бил град Зара. Навяно това е град Сарепта. По-късно този град е свързан и със семейството на Иисус.
Тук остава при вдовицата известно време, където прави чудесата с брашното в делвата и маслото в гърнето и съживяването на сина. Характерното за светците от онова време са чудесата. Те са обграждали като ореол образа им в представите на народа.

Не може да не ви направи впечатление вечното преследване на светеца. От поречието на Искър, бяга на изток към Янтра, оттам в гр. Сплит в Хърватско и накрая идва в София (Самария).

“След като се изминаха много дни, биде слово Господне към Илия в третата година: иди и се яви на Ахава, и Аз ще дам дъжд на земята.
Илия отиде да се яви на Ахава. А в Самария имаше голям глад.
И Ахава повика Авдия, началник на двореца. Авдий пък беше човек твърде богобоязлив: когато Иезавел изтребваше пророците Господни, Авдий взе сто пророка и ги скри в пещери, по петдесет човека, и ги храни с хляб и вода.
И Ахав каза на Авдия: тръгни по земята, по всички водни извори и по всички потоци по земята, дано нейде намерим трева, за да прехраним конете и мъските и да се не лишим от добитъка.
И те разделиха помежду си земята, за да я обходят: Ахав тръгна отделно по един път, а Авдий тръгна отделно по друг път.
Когато Авдий вървеше по пътя, ето насреща му иде Илия. Той го позна, падна ничком и каза: ти ли си, господарю мой Илия?
Оня му отговори: аз съм; иди кажи на господаря си: Илия е тук. Той каза: какво съм виновен, че предаваш своя раб в ръцете на Ахава, за да ме убие? Жив Господ, Бог твой! Няма нито един народ и царство, където да не е пращал господарят ми да те търси; и когато му казваха, че те няма, той вземаше клетва от онова царство и народ, че те не са могли да те намерят; а ти сега казваш: иди кажи на господаря си: Илия е тук.
Когато аз си ида от тебе, Дух Господен ще те отнесе, не зная къде; и ако отида да обадя на Ахава, и той не те намери, ще ме убие; а раб ти е богобоязлив от младини.
Нима не е казано на моя господар, какво аз направих, когато Иезавел избиваше Господните пророци, как скривах в пещери сто Господни пророци, по петдесет души, и ги хранех с хляб и вода?

Следва



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Свети Иван Рилски oros   15.11.05 20:29
. * Re: Свети Иван Рилски oros   15.11.05 20:31
. * Re: Свети Иван Рилски oros   15.11.05 20:32
. * Re: Свети Иван Рилски oros   15.11.05 20:34
. * Можем ! Set   16.11.05 11:12
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.