Както обикновено, и този спор завърши с групиране около две позиции. Едната - че новостилното нововъведение е неканонично, вредно, антицърковно и по замисъла, и по провеждането, и по плодовете си. То е дело на масони и икуменисти, които желаят да разединят и разрушат църквата с въвеждането и поддържането на това проклето от пет събора нововъведение! В това ни убеждават светии като владика Серафим Соболев, св Теофан Полтавски, святи по живот хора, които помним като Матушка Серафима, дядо пантелеймон, дядо Серафим и пр. Двамата "старостилци" - както ни наричат - Аск2004 и моя грешност не сме правили друго, освен да повтаряме аргументите на тези авторитети.
От другата страна - откъм позицията, че новостилието е нещо благо за Църквата, полезно, или най-малкото - търпимо - се наредиха светила на Православието като Валентина (почвам с нея, като модератор), неизвестен, ксенокс, тинтириминтири, РРР и Лия. Всеки от тях извади "аргументи", каквито подхождат на духовния му ръст - от клеветите и клюките срещу някои "старостилци" до снизходителните и величави твърдения - абе, ние мислим във вселенски мащаби, за нас календарът не е важен. Кой ти каза, бе приятелщ, че не е важен? Не си ли чел "Каноничните съждения" на св Теофан, "За стария и новия стил" на Владика Серафим? Как за тия хора, които бяха живо Добротолюбие, въпросът за месецослова беше много важен, а ти ми казваш, че не е? Естествено, ние не се борим за някакви дати и числа, борим се за Православния дух и традиция, това поне не го ли разбираш? На какъв духовен опит стъпваш да ми говориш кое е важно в Православието и кое не е?? Защо никой от духовните старци на нашето време не е излязъл богословски да защити новостилието, а в най-добрия (за новостлците случай) го приписват на някакви компромиси, отсъпления, за които обаче не бива да съдим отстъпниците и пр?
Отговорът на тия въпроси е .... нов пълнител с клевети и "духовни разсъждения".
Та - предлагам - нека читателите си изберат в кой лагер да вървят.
Редактирано от famulus на 07.09.05 08:56.
|