.нар. Юлиански календар е астрономически много по-точен от Григориянския и за Богослуженията е идеален, то нека да напишиме всички ние заедно едно писмо
Пред мен е книгата "Нашата вяра, надежда, любов" на Макариополски епископ д-р Николай и Архимандрит д-р Серафим, преиздадена през 1994 г.
Догмата за единството на Светата Вселенска и Апостолска Църква ( Символът на вярата) може да се изрази и така: "Един е Господ, една е Църквата Му, едно е Кръщението!" Св. Отци на Първи Вселенски събор са наредили Пасха да се празнува в първия неделен ден след мартенското пълнолуние, с цел никога да не съвпада с юдейската Пасха. Празникът на христовото възкресение се пада в един от 35-те дни между 4 април и 8 май. Това е спазено с новия календар.
В православното богослужение има три богослужебни кръга - ежедневен, седмичен и годишен. Подвижните празници, следващи Пасха, са непроменени. Неподвижните празници са Господски, Богородични и светийски и са на установените дни.
Това, че Коледа е на 25 декември, а после се излиза в двуседмичен зимен отпуск, никак не пречи, а е удобно в светски план за работещите хора. Били сме го празнували заедно с католиците и това се отразявало в духовен план?! А как е било до 1054 г, а?
Ами всяка една минута в света някой се ражда, а друг умира, някои празнуват сватба, а други правят опело, как ли се отразява това в духовен план, а? В Русия има ли отделни синоди, а? Нали те служат по стария стил и не би трябвало да има разколи, според логиката на фамулус? Не календара е причина за разколите.
Аз ще приема реформа на сегашния календар, ако архиереите ни решат. Но инициатива за това няма да предприема. Прочетете дискусията във форума на logos-bg.net как се е променяло, допълвало и обогатявало богослужението през вековете в темата за книгата на архимандрит Авксентий "Проблемна литургика".
|