Айде стига де. Ап.Павел не казва ли, че е по-добре да не си женен? Господ не казва ли, че е по-добре човек да не се жени? По дефиниция да не се жени означава такъв, който няма жена, нито ще има. На него му е един вид забранено да има жена ако мисли да остава неженен. А ако се откаже в един момент? Може би това е въпросът ти? Господ ни е оставил думата ни да бъде да, да или не, не. За такъв важен въпрос не можеш да си позволяваш поведение фурнаджийска лопата.
Господ ясно е разграничил, че има градация. Бракът е благословен, но девството заради Господа е по-благословено. Ето затова в посока нагоре си свободен да отиваш, но в обратна посока - не. Никой, който слага ръка на ралото да не поглежда назад е казано. Нито който е бил удостоен с по-високо служение може да се връща обратно.
Не разбираш ли, че в момента, в който решиш да не се жениш и обещаеш заради Господа да избереш девството, ти вече нямаш път назад? Нима трябва да се приема тогава всяка мисъл за брак, която може и да е от лукавия, понеже иначе се получавало, че отричаш брака? Но нима на здрав човек е възможно никога да не му хрумне мисълта за жена и деца? Може само ако е нещо болен или ненормален - но нима това е смисълът на Христовите думи за девството? По благословен си ако си кастрат примерно. Точно това е отричане на брака.
Мислиш, че безбрачието се получава така - просто човек не се жени, защото не му идва желание за това, и чак в края на живота за него се казва, че е живял безбрачно. Следователно този е живял по-благословено, но не е зависело от него. Но къде тук виждаш свободния избор? И откъде следва, че това е заради Господа? Може да е от недостиг на хормони, може да е от женомразие, може да е поради страсти. Ето това в действителност се явява отричане на брака. А не монашеството.
Господ казва - не всеки може възприе тази дума, но само на които е дадено. А какво значи възприе, ако не целно и съзнателно приемане на този начин на живот?
|