Това се подразбира. Не говорим за безразборен секс - тогава подобна позиция е лицемерна. Малко са тези като твоя син и снаха ти. Повечето хора се обръщат към Църквата на зряла възраст, с изградени личности и връзки. Често до храма ги довежда някакъв неясен за тях вътрешен глас и това е всичко църковно, което имат. Не можеш да подхванеш такъв човек с изискването да се раздели с приятелката си, която може и хабер да си няма от Църквата, а в същото време човекът да вижда бъдещето си с нея. Просто няма да ти повярва.
От изключително значение е да разберем, че всички примери, които привеждам в разговора ни не водят до извеждането на правило. Опазил Господ от такова изкушение на мислите. Затова казах, че свещеникът изслушва и преценява. Но в преценката му трябва да се включат много повече неща от познаването на Закона.
Ето още малко от наченатата глава в книгата, за да не остава заблуждение по този въпрос.
"Ще кажем как едно любящо сърце решава сексуалния проблем, за да раздвижим малко свещеническите съвести, които решават аналогични проблеми без любящо сърце.
Адвокат от Солун посетил историческа килия на Света Гора. Решил да прекара Пасхата със своя старец.
- Отче, искам да ме оставиш да се причастя, но да знаеш, че имам приятелка.
- Е как ще се причастиш тогава? – попитал старецът. Не знаеш ли думите на свети Иоан Златоуст, че за добрия християнин всяка неделя е Пасха, докато за грешника нито Пасха има, нито Рождество, а само смут на съвестта?
- И какво казваш да направя? – попитал младият мъж.
Старецът отговорил:
- Да престанеш на спиш с нея.
Адвокатът се замисли малко.
- Отче, ще ти го кажа просто и направо: откакто срещнах това момиче, разбрах ще тя ще бъде моята жена. С нея ще направя моето семейство. Но днес към естествението връзки на една двойка спада и сексът. Ако аз не откликна на това, може и да я загубя. Това за мен ще бъде най-голямата катастрофа в живота ми. Ако спра секса, ти гарантираш ли ми, че след една година, когато ще подготвяме сватбата си, ще намеря това момиче същото и без проблеми?
Тогава старецът се замислил. Накрая поклатил глава-
- Не, не мога да поема такава отговорност. Продължете както сте сега, но искам да се подготвите за брака си колкото може по-бързо. И когато, дай Боже, това стане, аз ще дойда в Солун, за да ви изповядам и двамата, за да започнете нещата правилно.
- И сега, отец Михаил, - завърши разказът си старецът – тези деца имат едно от най-прекрасните семейства в Солун. Имат две дечица и са сред най-щастливите хора, които съм виждал. Тяхната къща ми е станала като конак, когато излизам от Света Гора. Жената е от най-лъчезарните момичета, които съм срещал и от най-съвестните хора, които познавам. Прав беше младежът, че не искаше да я загуби за нищо на света.
- Наложихте ли му канон след брака?
- Неее! – възкликна старецът. – Така беше редно разбира се, но накрая си казах, че няма нужда да обърквам горките хора. Сега нали се ожениха и са щастливи. Защо да ги карам да се чувстват виновни?
- Мисля – отговорих – че бракът е голямо тайнство. Следователно, мистичната сила, която притежава въстановява евентуалните нерешени проблеми от миналото.
- Ммм – каза старецът, клатейки глава и считайки сериозно това, което чуваше.
- Монашеското пострижение, - продължих – съгласно преданието има благодатта на кръщението и монахът започва с него нов живот. Каквото за нас, монасите, е пострижението, това е светските хора бракът. Мисля, че благият Бог, който винаги търси повод да доведе създанията си до щастие и мир, със сигурност ще използва брака, за да въстановява духовно двойките чрез това тайнство.
... Когато при мен идват младежи в Атина и искат да пием едно кафе заедно или просто идват, за да поздравят приятелски и усмихнати, установявам едно нещо: толкова им отива Рая на тези деца... И могат да го постигнат, стига да се намери някой, който да плати ответната цена за недостига им и едно топло сърце, което да стопи леда на техните".
Ne vseki, koito mi kazva Gospodi, Gospodi, shte vleze v CARSTVOTO NEBESNO
|