и аз не искам да задълбочавам въпроса. изобщо, как става така, че винаги се пренебрегва 99% от хубавото, заради 1% съмнение, в името на което сме готови да отсъдим безапелационно за неща, които не знаем, и да произнесем духовни присъди над хора, които не сме виждали?
по повод вашите мисли: вие пишете:
"Да сте в лоното на Патриаршията е едно, а да сте под конкретен архиерейски ОМОФОР е съвсем друга работа и поне това трябва да е ясно на въпросните богослови в издателството"
ясно им е, разбира се. в лоното на Патриаршията са ХОРАТА, които са създали и работят в издателството. някои от тях са от различни епархии и като личности са ПОД ОМОФОРА на различни епископи. издателството и фондацията са В ЛОНОТО на БПЦ - защото хората, които са ги създали, са там. епископската благословия е от Сливенски митрополит, защото първата регистрация на фондацията беше не в софия, а в сливен.
вие:
"От канонична гледна точка, на мен ми се струва абсурдно щото Сливенският Митрополит да шета из каноничната територия на Българския Патриарх в качеството му на Софийски Митрополит. "
това, че първата благословия фондацията е получила от еп. Иоаникий, не създава каноничен проблем. Негово Светейшество Максим неведнъж се е срещал с хорат от фондацията и е благославял нейните начинания.
вие:
"Издателството църковно ли е или е частно..."
частно е разбира се - по регистрация, както са частни издателства Праксис, Тавор и много други. църковността му е в духовната обвързаност на членовете му и в цялата му дейност и философия. но разбира се, това не го прави църковно. църковна е само самата Църква.
вие:
"Ако досега сте в рамките на приемливото, то какви са гаранциите занапред?"
гаранция - франция, ако ми позволите това клише :-). както виждам от примерите за отпадане, които привеждате, НИКОЙ не може да поеме ГАРАНЦИЯ за никого. вие можете ли - за себе си? аз - не. само се моля Господ да ми дава сили да не Го изоставям.
вие:
"Колкото до богословите, за които ми споменавате, то за мен нищо не означава. При положение, че въпросните богослови нямат богословската съвест да изобличат някои аномалии в живота на Църквата ни, то ползата никаква от богословските им претенции, които могат да бъдат само КОМЕРЧЕСКИ!"
доколкото съм запознат с книгите на издателството, "въпросните богослови" са препоръчали за издаване много книги, в които именно аномалиите в Църквата ни са на прицел. а що се отнася до "комерческите" претенции - ако имате минимална представа от книгоиздаване, ще знаете, че от ТАКИВА книги в българия не се печели. виж, от малки брошурки с чудеса и "съня на Света Богородица и митарствата на блажена Теодора" - да.
вие:
"Многоуважаваните от вас богослови Шмеман и Майендорф са намерили и своята основателна критика в Русия".
разбира се. следя всички подобни критики и приемам много от тях. но критиките и анти-критиките не са сами по себе си критерий за истинност. съборно мнение Църквата не е изразила нито върху творчеството на Шмеман, нито върху Майендорф. докато такова съборно мнение липсва, всяка критика си остава ЧАСТНА по своя характер - както и писанията на самите Шмеман и Майендорф.
вие:
"В заключение ще споделя само, че колкото полезна може да бъде една духовна издателска дейност, толкова и опасна може да се окаже в последствие."
с две ръце се подписвам. можем само да се молим да не паднем. но да отказваме да вървим?!...
поздрави
|