Четох с внимание постингите по поставения въпрос и смятах за ненужно да оставям и аз излишен отговор. Не разбирам обаче чувствителната обидчивост на авторката на въпроса. Искаше ми се да вярвам, че въпросът Ви е бил искрено поставен, но все повече се убеждавам, че той е ПРОВОКАЦИЯ. Вия прекрасно свидетелствувате, че сте твърда католичка. Много добре. Прекрасно познавам католическата дисциплина, която е достойна за уважение. Не разбирам обаче пристрастеността Ви да повдигнете този въпрос на площадно ниво. Каноничното право на католическата църква е регламентирало абсолютно всичко ясно. Ако Вие сте действително благочестива християнка и ревностна католичка, то две мнения по въпроса няма, че най-напред сте задължена да уточните всеки най-дребнав детайл от свдбената Ви церемония с Вашия католически свещеник. Именно той би трябвало да Ви даде нужните съвети как да избегнете греха да съблазнявате православните си братя и сестри в Христа. Ако Вие сте загртжена за домашните на съпруга Ви, то защо ще го крещите по улици и мегдани, знаейки много добре, че едва ли Интернет ще Ви даде точния отговор. За съжаление, в Православната Църква не всякога се спазват каноните и практиката по Вашия случай е различна. Вместо да провокирате и играете на обидена, най-просто и логично е да отидите при православния или енорийски свещеник, където евентуално бихте искали и православно благословение и да изясните с него въпроса. Независимо от мнението на православния свещенослужител, когото цитирате, този въпрос е от компетенцията на право-правещия архиерей. Понеже православното канонично право е в постоянни нарушения и всеки спазва каквото намери за добре, то този смесен брак, колкото и банален да е или ще стане в бъдеще, може и трябва да бъде частно разрешен от епархиалния архиерей. Докато Светият Синод на Б.П.Ц. не регламентира проблема, който все още е изключение днес, но ще се наложи като практика утре както на Запад. Прочее, както свещениците са задължени да уведомет и поискат нарочно благословение от архиерея си за опело на самоубиец, то във Вашия случай процедурата може и задължително трябва да бъде същата - архиерейско уведомяване и искане на благословение.
Срещнах едно ултра ревностно мнение за миропомазване, което контрастира с мнението на цитирания от Вас православен свещеник. Да, миропомазването може да бъде повторено, но не и задължително все още. Други цитираха практика за повторно кръщение. И това е възможно, макар че засега Православието признава католическите тайнства. Без да влизам в излишна полемика, бих си позволил да доведа до Ваше сведение, че макар и да сте миропомазана, както дебело подчертавате в обидата си, уважете и благочестивата ревност на православните, защото Вашият Бог, макар и да е троичен, не е точно това, което православните разбират като Света Троица. После, драга ми сърдитке, като изкушавате, знайте, че в каноническото църковно право на вас католиците има един свръх идиотски детайл, който не може да бъде въприет от Православната Църква. Не зная как да преведа на български постановката на канона, но перефразирано католическата църква признава за валидно кръщение, извършено от некръстен или друговерец дори, ако кръстенето лице при опасност от смърт е имало намерение да се кръсти или пък родителите му са имали намерение да го кръстят. В Руската Православна Западноевропейска Архиепископия под омофора на Цариградската Патриаршия има не малко бивши католически духовници, които са приели православие. Ако православните са снизходителни към католиците, то лично аз съм чувал гласове на свещеници, бивши католически, които искаха от руския архиепископ прекръщаване на всички католици, приемащи православие. Те се мотивираха с това, че днешната католическа практика на кръщаване е свръх съблазнителна за православните, защото не само че няма потапяне, не само че все по-често липсва и обливането, а вече се вкоренява някакво си поръсване. Лично аз не мога да се ангажирам тук да давам частно си мнение. Аз съм венчал смесен брак във Франция и без никакви усложнения. Приемал съм католичка в Св. Православие и от уважение към нейно желание за коренна промяна и благодатно споспешение съм я миропомазал. Други са приемани само чрез прочитане Символа на вярата, който далече не е същият като Вашия. В руската практика има също разни случаи. Някои руски имератрици са приемани в православието, други са венчани без никакви промени. Ето защо смятам, че във Вашия случай, ако той е действителен, трябва да се уважи мнението на правещия православен епископ и един свещеник на сама глава, без специално синодално решение или изрично архиерейско благословение, не би могъл да разреши проблема. Онези, които ще имат разгорещени мнения по моето изказване, бих посъветвал да се обърнат за консултация към Архимандрит Плакида, игумен на православен мъжки манастир във Франция, професор по пастирско богословие в Православния Богословски Институт "св. Сергий" в Париж и автор на много издания. Самият отец Плакида е бивша знаменитост в католическото богословие и католически свещеник. Като един от най-големите западни патролози, той с целия си манастир приема православие, както и женският манастир под тяхно духовно ръководство. За любознателните ще допълня, че този акт на бившия католически богослов е разтърсила навремето цяла Франция и най-яростен негов противник е бил не кой да е, а ОЛИВИЕ КЛЕМАН!!!
|