Gergi, благодаря ти за включването. Разбирам, че щом Бог е постановил църквата да му бъде негов дом на земята, тогава е съвсем нормално и уважително ако искам да му се моля, да откликна на поканата. Това разбрах от думите ти. (Това за св.Мария Египетска не искам да го коментирам, понеже ми е прекалено имагинерно. Не се засягай.)
Значи досега се събраха няколко аргумента защо молитвата в храма е за предпочитане пред другите молитви (пред прага му). Ще се опитам да ги обобщя - така както ми ги предложиха някои от пишещите по-горе.
Значи, първо Светлен каза, че в храма има по-специална благодат (каквото и да значи това): "Моля се и в къщи, всяка сутрин и вечер, моля си дори и когато ходя по улицата, но молитвата в храма е друго - там действа особена благодат, там има нещо, което го няма на друго място и което не може да се обясни."
Светлен също така посочи от личен опит колко добре му е станало, когато през комунистическо време е почнал да ходи на църква. За мен обаче това е прекалено субективен аргумент (теглела го ръка навътре, както при Египетска пък ръка я възпирала да влезне) и не ми допада.
Впоследствие допълни на друго място, където отворих темата (наред с по освещаването на храма, които не ме интересуват особено), че "православният християнин може и трябва да се моли навсякъде, но в храма се извършва обществено богослужение". Като че ли този аргумент ми прозвуча най-смислено от всичко, което се изприказва по въпроса.
След него се включи , за да добави, че "храмът е постройка, посветена на Господа и очистена от сквернота". С това съм съгласна, но иначе в своя постинг Амартол говореше на някакъв старобългарски език за тъмници, които ставали на храмове, от което не схванах нищо.
В сряда и петък пък приведе съвсем странен аргумент, като първо каза, че Бог е недоволен от мен, защото се моля извън храма, а вчера цитира Мат. 18:17 (което обаче нямаше нищо общо с темата), което намекваше, че аз съм езичница и митарка (?).
Сега ти казваш, че молитвата извън храма "е обида към Бога... защото Той те кани вътре на гости, тъй като това е Неговият дом на Земята". С други думи имаш предвид, че страненето от храма е нередно, понеже храмът на практика е дом на Бога.
Всичко това горе-долу обощава какво отговорите на въпроса ми в двете теми, където се обсъжда това (Молитва за България и Колко много нови хора). Gergi, мислиш ли, че има още нещо, което не се е казало? Преди малко апостол да разтълкува какво означават думите в Мат. 6:6 (че молитвата трябва да е в "скришната ти стая"). Но иначе като цяло цитираните заключения обобщават ли православната догма за молитвата в храма?
Мислиш ли, че ще е полезно да пусна това обобщение като нова тема? Дали ще е интересно за други хора?
За емоционалните животът е трагедия
За интелектуалните животът е комедия
Хораций
|