Хм, мислех си, че тук си говорим истини... - поне се опитваме. И в името на същата тази истина аз те бях призовал да цитираш мои изказвания и посочиш противоречия и непоследователност.
Асимилация или интеграция? Иринче, Иринче, разсъждаваш с понятийна база от началото - средата на миналия век. В цивилизования свят, хората отдавна са разбрали, че богатството на човечеството е в разнообразието на хората. Затова асимилацията е недопустима. Спомни си мотото на ЕС. Ако не можеш - ще помогна. Уеднаквяването, което предполага асимилацията е типично за отдавна отречените теории на "Председателя" Мао и съратника му Ким Ир Сен и сатрапите от Камбоджа Пол Пот и Йенг Сари, според които всички трябваше да се обличаме еднакво, да правим едно и също, да четем едни и същи книги и най-страшното да мислим еднакво.
Нали си учила в училище, че целият прогрес на живота се дължи на появата на различността, причинена от мутациите. Разбира се с отпадането на непригодните промени. По същият начин и твоя маоизъм се оказа нежизнеспособен и беше отречен, дори и в Китай.
Интеграцията предполага хармонично приобщаване на някаква малцинствена група към болшинството, но не и уеднаквяване с нея. Интегриращата се група запазва своите особености, които не влизат в противоречие с приетите морални норми и законодателство, които гарантират правата на всички, на база техните задължения.
Сега малко за цигано-ромите. Основният проблем за интегрирането им в българското общество е липсата на трудови навици. В народопсихологията на този етнос от векове е влязла максимата, че циганинът-ром не трябва да се труди, а да мързелува. Че е по-добре гладен и мързелуващ, отколкото сит, но работещ. Нещо повече, в традиционния морал на циганите кражбата не е нещо укоримо, ако се краде от нециганин. От там следват повечето проблеми.
Неосъзнаването от необходимостта да се трудиш, води до липсата на стремеж към образование, а безпросветността, води до още по-голяма самоизолация на етноса. Липсата на квалификация в условията на силно изразена пазарна икономика със слабо изразени социални елементи води до безработица и бедност, които комбинирани с особеностите на народопсихологията, за които споменах водят до масова престъпност.
Нашето общество, въпреки ограничените си в много отношения възможности се опитва да интегрира циганския етнос, чрез задължително образование за децата - комбинация от привилегии и санкции, социални програми за заетост на трудоспособните цигани и т.н. Дали тези действия са достатъчни или не, това е друг въпрос. Но за съжаление е факт, че от другата страна активност и адекватност практически липсва.
Тук би било много подходящо да направим едно сравнение с интеграцията на една друга малцинствена група, която до скоро беше доста сериозно дискриминирана по ред причини, както социални, така и политически. Става дума за турския етнос. Понеже си извън България от доста време, предполагам че нямаш и представа, колко много е направил този етнос, за да се интегрира успешно в обществото и до колко успешно се случва това.
Затова в България, турски проблем не съществува, но цигански има и ще го има, докато циганите не осъзнаят необходимостта от това да се интегрират в обществото или докато на държавата не и бъде позволено да приложи по-крути мерки в тази насока.
Криво да седим, право да съдим
|