Их, че хубавооооо! Идеята ти е страхотна - само кажи, кой ще плаща за тази субсидия - ти ли?
Значи - заблудата за безплатния обяд мисля, че вече трябваше да сме я израстнали...някак си, човек все някога пораства и научава това - онова...Или поне, че всяко благо струва пари.
Безплатно не е нищо!
Всяка стока, услуга, ресурс - всяко нещо, което има материална стойност, се заплаща. И ако не плаща този, който я потребява, тогава то е за сметка на пропорционално бъркане по джоба на всички.
Иначе казано - возиш се в градски транспорт ти, но плащаме за това всички ние - возим се / не возим се.
Това се отнася до всяко "безплатно" и държавно - субсидирано благо, за което мнозина все още лелеят. "Безплатно" образование, "безплатно" здравеопазване и още хиляди такива "безплатни блага", с които дадена система с определена идеология се опитва да обясни за какво бърка по джобовете на всички.
Що се отнася до ползите от един такъв "безплатен" градски транспорт и съображенията за намаляване на трафика и опазване на екологията и блаблабла....това е голяма глупост, да знаеш.
Защото просто:
1. И сега градският транспорт е безплатен и напълно достъпен- за гратисчиите и пенсионерите.
2. Градският транспорт така или иначе е единствено превозно средство за хората, които нямат финансова възможност да пътуват с друго - така че те така и така няма да се качат в коли.
3. Хората, които задръстват трафика с мерцедесите, беемветата и джиповете си, както вече отбеляза Барбарела, в повечето случаи имат себе си за "голямо нещо". Те пътуват с колите си не, защото им е много непосилно левчето за билетче, а, защото не желаят да се фрашкат в транспорта в този му вид и имат пари да си го позволят. Защото искат да си имат удобството. Както и защото транспортът ни е нередовен, бавен, гаден, мръсен, пълен с бандити, които ти обират чантата, с гратисчии, които правят навалица и с мърморещи пенсионери, които ти висят над главата като гладнни хиени, тъй като всички седалки считат за своя изключителна собственост по право.
така че - хората с пари и с навици да карат няма да се качат на транспорта, ако ще не да е без пари, ами и да им плащат за това.
За да се качи онази средна класа, която може да бъде "на кантар" в решението си, градският транспорт трябва да стане по - качествен, а не по - евтин. Както е във всеки световен град с цивилизовано уреден, качествен масов транспорт.
А, за целта, трябва да се събират повече приходи, които да бъдат контролирани как и за какво се харчат, а не, да се разчита пак на държавната хранилка като болниците, лекарства и учебните заведения - с които всички сме вече "мерси" с техните "безплатни" услуги и качество.
В тази връзка, примерно, аз бих плащала с удоволствие и 2 лв. за билет - ако вместо с разбрицаните и фрашкани тролеи, мога да пъртувам експресно с метро от - до всяка точка на града. И с едни хубави, чисти и нови трамваи и автобуси, които се движат бързо, леко и приятно и имат климатик и парно.
Вместо това, и сега плащам по 1.50 на криминогенните маршрутки - талибанки. Защото, ако не са сигурни и удобни, поне са бързи и в тях няма песнионери и гратисчии.
Всъщност, за да има повече приходи в транспорта и повече хора да бъдат мотивирани да го ползват трайно, той трябва да бъде :
1. бърз, чист и удобен;
2. Билетът за еднократно пътуване трябва да бъде на европейски цени
3. Трябва да има по - големи преференции за дългосрочните абонаментни карти
4. Трябва да се ограничат преференциите на пенсионерите, които са прекомерно и неоправдано много и, които затрудняват много атмосферата с придвижването на онези, които си плащат и издържат този транспорт.
Простичко е!
Бъдещето принадлежи на тези, които не живеят в миналото.
|