Мотиви
към проекта за Закон за изменение и допълнение на Закона за народната
просвета
Предлаганите изменения и допълнения към Закона за народната просвета целят постигане на оптимални за етапа на развитие условия в българското училище , за да изпълнява то по -ползотворно ролята си на национална институция за изграждане насъвременното българско общество .
Направените предложения са в няколко основни насоки :
1. Утвърждаване на статута на българския учител и на нива - служители в системата на образованието като държавни служители , от което качеството на образователния и възпитателен процес в българското училище ще се подобри .
2. Създаване на възможности в системата на духовната просвета да се утвърждават съвременни схващания , гарантирани свобода на духа и свободно движение на идеи .
3. Регламентиране на финансовото осигуряване на средното образование и гарантиране жизнения стандарт на учителя , като важно условие за издигане на неговия авторитет .
Централизираното изплащане на учителските заплати от МОН , без това да
противоречи на бюджетното осигураване на образованието , е обективна форма за преодоляване на наслоявани противоречия - резултат от административни и законови неуредици .
4. Създаване на условия за подпомагане на средното образование с включване на широкото гражданство в процесите на стабилизиране на материалната база и издръжката на училищата чрез училищни настоятелства , имащи свобода на
реализация и възможност да се конституират или като инициативни структури или като ЮЛНЦ , без да се въвеждат задължителни режими , които ограничават
гражданската свобода .
5. Постигане на решение на особено конфликтен въпрос - проблемът с многобройните ежегодни издания на учебници и учебни помагала , което превръща образователната система от учебно - институт в комерческа структура .
6. Поставяне на изисквания и постигане на решения за намаляване на неграмотността , особено сред малцинствата , с условия за задължителна предучилищна подготовка , позволяваща овладяване на необходимия минимум знания , чрез реалното знаене набългарския език .
7. Решаване на структурни въпроси свързани с реорганизацията на българското училище
и постигане социални резултати чрез подпомагане образованието на деца от райони , в кото няма училища и безплатни учебници .
8. Постигане на възможност да се развива инициативата на училището , като
реализираните и финансови резултати като собствени средства остават в негова полза/ гарантирания бюджет / и стават естествен стимул за развитие . Това особено е отсъществено значение за училищата по изкуствата .
9. Поставяне на изискване училището да дава познания по въпроси на гражданското общество , организацията на държавата и нейните закони , което е необходимо условие на съвременното развитие на демократичното общество и формиране награжданско поведение и отговорност .
10. Уреждане защитата на правата на децата в училище , чрез връзка между МОН и ДАЗД по отношение на единни държавни стандарти в областите на комплексното детско развитие .
11. Особено конфликтния въпрос със зрелостните изпити намира решение чрез ясна и точна регламентация на изискванията и сроковете , в които те влизат в сила и за които са валидни .
Предложените изменения и допълнения на Закона са резултат от показани
неудачи в действителността на системата на образованието . Те се преодоляват със средствата на практическия опит и ефективна чуждестранна практика , приложима в български условия , за което предложените текстове допринасят .
Не на последно място този проект е синтез и израз на многобройните послания на обществото и неговите структури за практическо решаване на проблемите на българското училище и за безкористното подпомагане на неговото развитие в интерес на образованието и възпитанието на младото поколение .
20.05.2002 г .
Вносители : Евгения Живкова и група народни представители
Проект !
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Закона за народната просвета
/ . ., .86 от 1991 .; . и доп ., . 90 от 1996 . бр .36 , 124 и 153 от 1998 г . и
бр . 67 и 68 от от 1999 ./
§1. чл .15, .1 изменя така :
"1. на свободна , морална и иннициативна личност , с бълкарско
самосъзнание , уважаваща законите , правата на другите , тяхната култура , език и религия ."
§ 2. чл . 18 се правят следните допълнения :
1. се нова алинея З :
"/3/ на деца в предучилищната подготвителна група на детските градини е
задължително ."
2. се нова алинея 4:
"/4/ на децата в предучилищните групи на държавните и общинските детски
градини се поема от държавния или общинските бюджети , като децата са освободени от
заплащане на такси ."
§ 3. чл .24 се правят следните изменения и допълнения :
1 . .2 се изменя така :
"/2/ зрелостни изпити се полагат по всички общообразователни
предмети , с право на освобождаване при успех над мн . /5.00/.
Зрелостен изпит по български език и литература е задължителен без право на
освобождаване "
2. се нова ал . З
"/ / зрелостни изпити по този закон се въвеждат за ученици , които
са постъпили в 9- клас през учебната 2002-3 г . и следващите години "
§4. чл . 30 се правят следите допълнения :
1. Създава се нова т .1 - :
"1. институции в страната , с разрешение на Народното събрание и в
съответствие със специален Закон за вероизповеданията , могат да откриват духовни училища за свои ритуални нужди за деца , завършили средно образование . Изучаването на хуманитарните предмети във всички духовни училища се извършва на книжовен български език ."
З . се нова т .3:
"3. предмети в училища за деца до 16 годишна възраст / 8- клас /
се изучават само като свободноизбираем предмет , като преподаването може да се провежда на майчин език , при контрол от държавата ."
§5. чл .35 се правят следните изменения и допълнения :
1. .4 се изменя така :
"/4/ на образованието и науката назначава началниците на
инспекторатите по образованието по реда на Кодекса на труда ."
2. . 5. изменя така :
"/ / служители - в инспекторатите по образованието се
назначават и освобождават от Министъра на образованието и науката по РЕДА посочен в2
Закона за държавния служиител по предложение на техните началници ."
3. се нова алинея 6:
" на инспектората по образованието назначават и освобождават
друтите служители по реда на Кодекса на труда ."
§6. чл .36 се правят следните изменения и допълнения :
1. В основния текст , след " " се поставя запетая и се добавя "... контролират :"
2. т .2, след последната дума се поставя запетая и се добавя :
" разкриване на лекарски и стоматологични кабинети в училищата и с поемане
ни сигурността от лицензирани охранителни фирми ."
3. т .5 след текста се допълва :
" в населено място няма училище , общината осигурява безплатен
транспорт на деца до 16 год . възраст до най - училище в населено място на
общината или на съседна територия ."
§7. чл .37 се правят следните изменения н допълнения :
2. 3 се изменя така :
" на образованието и науката назначава и уволнява директорите на
държавните детски градини , училища и обслужващи звена , по реда на Закона за
държавния служител "
2. 4 се изменя така :
"/4/ на инспекторатите по образованието назначават и уволняват
директорите на общинските училища и обслужващите звена , по реда на Закона за
държавния служител ."
/5/ на общината назначава и уволнява директорите на общинските детски
градини , по реда на Закона за държавния служител .
" 4. 6 се изменя така :
" директор на държавните и общински детски градини , училща и
обслужващи звена се заема въз основа на конкурс , проведен от органите по ал .3, 4 или 5,
по реда на Закона за държавния служител ."
§8. чл .41 се правят следните изменения и допълнения :
1 . се нова алинея 1:
"/1/ за издръжка и развитие на просветата и на задължителната
предучилищна подготовка се определят с държавния бюджет и с бюджетите на
общините ".
2. се нова алинея 2:
"/2/ на държавните служители - , зам .- и учителите в
държавните и общинските училища , заплатите на директорите и възпитателите в
детските градини и на служителите от обслужващите системата на народната просвета
звена се изплащат централизирано от Министерството на просветата и образованието ."
3. се нова алинея 3:
"/ / на държавните и общински училища , детски градини и обслужващите
звена - материалните разходи и капиталните вложения за ремонти , средствата за
модернизация и обновление се изплащат от държавния , общинските бюджети и от
приходи на училищните настоятелства ."
4. се нова алинея 4:
/4/" за безплатни учебници се осигуряват от държавния и общинските
бюджети ."
5. се нова алинея 5:
/5/" на учебниците и учебните помагала по определен предмет за определен клас
или вид подготовка , тяхното съдържание и художествено оформление трябва да
отговарят на държавните образователни изисквания , като ежегодно изданията за всеки
от тях не може да надвишава 2.
§9. член 42 се правят следните изменения и допълнения :
1. алинея 1, след думите " градини " се добавя :
" задължителните предучилищни групи "
1 . се нова алинея 7:
"/7/ за издръжка и работна заплата на лекари , стоматолози и охрана в
общинските и държавни училища се посочват на отделен ред за просвета в общините и в
Министерството на образованието и науката ."
§10. чл .43 се правят следните допълнения :
1. се нова алинея 3:
"/3/ училищата и в системата на предучилищното възпитание и обучение
Министерството на образонанието и науката разкрива държавни и общински школи и
курсове за подготовка и обучение на деца с изявени способности в областта на
културата , изкуствата , спорта и научните дисциплини .l.
§11. В чл . 45 се създава нова алинея 2:
"/2/ Материално - база , освободена в резултат на преструктуриране
на държавната и общинската училищна мрежа , се използва за нужди , осигуряващи
дейност в сферата на образователно - процес на средното образование "
§12. чл .46/ ДВ ., 36 от 1998 ./ създават нови алинеи :
1. алинея 1:
“/1/ приходи на училищата по изкуствата , формирани от творческа
дейност и др . източници , вкл . отдаване под наем на недвижими и движими вещи ,
управление на земи и гори , реализация на продукция от обучение , образователни услуги
и друга стопанска дейност , остават в полза на съответното училище и могат да сеползват само за развитието на основната творческа дейност на училището ."
“/2/. алинея 2:
"/2/ държавните и общински училища , детски градини и обслужващи звена
може да бъде възстановена собственост за стопанисване и управление и те могат да
придобиват за стопанисване и управление нова държавна или общинска собственост , приходите от която остава в тяхна полза . "
3. алинея 3:
"/3/1. Към всяко държавно и общинско училище и детска градина може да се
създаде настоятелство като юридическо лице с нестопанска цел в обществена полза , за подпомагане материалната база на училището , създаване на сигурност и защита на децата и други цели указани в устава или учред . акт на настоятелството .
" 2. В органите на настоятелството не може да се включва длъжностно лице от
съответното училище или детска градина ."
4. алинея 4:
"/4/3 към датата на влизане в сила на този закон училищни
настоятелства могат да се пререгистрират като юридически лица с нестопанска цел с
общественополезна дейност ."
§13. Създава се нов чл . 50:
"/1/ на образованието и науката активно сътрудничи и
координира дсйността си с ДАЗД в областите на детското развитие , възпитание и защитата на правата на децата във връзка със спазването на държавните стандарти на детето ."
"/2/ Училищните учебни планове на държавните , общинските и частните
училища да включват изучаване на предмети по обществени науки и гражданско образование , свързани с организацията на обществото , държавата и правата на детето ."
"/3/ на ученика в училище е специфичен труд , който се защитава от
международното и националното право , конвенцията за защита на правата на детето и секонтролира от ДАЗД "
Преходни и заключителни разпоредби :
§14. В параграф 8 след последната дума се поставя запетая и се допълва : "
привеждат нормативните си уредби в съответствие с него ."
§ 15. В параграф 9 след текста се добавя ново изречение :
" на длъжността експерт запазват правата си до обявяването на конкурс
за съответната длъжност , но не за повече от 6 месеца от влизане в сила на този
закон "
мотиви
към проекта за Закон за изменение и допълнение на Закона за народната
просвета
Предлаганите изменения и допълнения към Закона за народната просвета целят постигане на оптимални за етапа на развитие условия в българското училище , за да изпълнява то по -ползотворно ролята си на национална институция за изграждане насъвременното българско общество .
Направените предложения са в няколко основни насоки :
1. Утвърждаване на статута на българския учител и на нива - служители в системата на образованието като държавни служители , от което качеството на образователния и възпитателен процес в българското училище ще се подобри .
2. Създаване на възможности в системата на духовната просвета да се утвърждават съвременни схващания , гарантирани свобода на духа и свободно движение на идеи .
3. Регламентиране на финансовото осигуряване на средното образование и гарантиране жизнения стандарт на учителя , като важно условие за издигане на неговия авторитет .
Централизираното изплащане на учителските заплати от МОН , без това да
противоречи на бюджетното осигураване на образованието , е обективна форма за преодоляване на наслоявани противоречия - резултат от административни и законови неуредици .
4. Създаване на условия за подпомагане на средното образование с включване на широкото гражданство в процесите на стабилизиране на материалната база и издръжката на училищата чрез училищни настоятелства , имащи свобода на
реализация и възможност да се конституират или като инициативни структури или като ЮЛНЦ , без да се въвеждат задължителни режими , които ограничават
гражданската свобода .
5. Постигане на решение на особено конфликтен въпрос - проблемът с многобройните ежегодни издания на учебници и учебни помагала , което превръща образователната система от учебно - институт в комерческа структура .
6. Поставяне на изисквания и постигане на решения за намаляване на неграмотността , особено сред малцинствата , с условия за задължителна предучилищна подготовка , позволяваща овладяване на необходимия минимум знания , чрез реалното знаене набългарския език .
7. Решаване на структурни въпроси свързани с реорганизацията на българското училище
и постигане социални резултати чрез подпомагане образованието на деца от райони , в кото няма училища и безплатни учебници .
8. Постигане на възможност да се развива инициативата на училището , като
реализираните и финансови резултати като собствени средства остават в негова полза/ гарантирания бюджет / и стават естествен стимул за развитие . Това особено е отсъществено значение за училищата по изкуствата .
9. Поставяне на изискване училището да дава познания по въпроси на гражданското общество , организацията на държавата и нейните закони , което е необходимо условие на съвременното развитие на демократичното общество и формиране награжданско поведение и отговорност .
10. Уреждане защитата на правата на децата в училище , чрез връзка между МОН и ДАЗД по отношение на единни държавни стандарти в областите на комплексното детско развитие .
11. Особено конфликтния въпрос със зрелостните изпити намира решение чрез ясна и точна регламентация на изискванията и сроковете , в които те влизат в сила и за които са валидни .
Предложените изменения и допълнения на Закона са резултат от показани
неудачи в действителността на системата на образованието . Те се преодоляват със средствата на практическия опит и ефективна чуждестранна практика , приложима в български условия , за което предложените текстове допринасят .
Не на последно място този проект е синтез и израз на многобройните послания на обществото и неговите структури за практическо решаване на проблемите на българското училище и за безкористното подпомагане на неговото развитие в интерес на образованието и възпитанието на младото поколение .
20.05.2002 г .
Вносители : Евгения Живкова и група народни представители
Де спаха даскали и профсъюзи цели 5 години?
Zzloba
|