Смисълът във въпроса е, дали за 5 години (не повече, за да ползвам по-нататък buy-back системата) по-скъпият автомобил с дизелов двигател ще ми излезе по-евтино от бензиновия аналог, заради икономията от гориво (по-нисък разход + по-ниска цена), при средно 15000 км / год.
Трудно е да изразя с думи усещането си, появява се методологичен проблем: кой дизелов модел с кой именно бензинов да сравня, за да взема решение. Какъв еднакъв критерий да избера?
Примерно, като потребител може би ме интересува мощността на двигателя да бъде еднаква? (да речем при модел 407 - да сравнявам бензиновия ST Comfort 2.0 E /137 кс при 6000 об. в мин./, с дизеловия ST Comfort 2.0 HDi /136 кс при 4000 об. в мин./ ?) Първият е 39,686 лв, а вторият - 43,564 лв. Въпросът е, дали ще "наваксам" разликата от 3,878 лв за 5-те години при средния ми годишен пробег 15,000 км.
Може би ще предложите по-правилна база за сравнение...
Допускаме, че бих зареждал веднъж месечно; ако резервоарът е 66 л. Каталожният разход (градско) при бензиновия модел е 11.4, а при дизеловия - 7.7. За 5 год х 12 мес=60 месеца ...
Не тръгнах добре. Втори опит:
- За година, за да измина 15 000 км, бих купил или 1 710 литра бензин, или 1 155 литра нафта. За 5 години разликата е 2 775 литра, х 0.50 лв = 1,387.50 лв икономия заради горивото.
Обаче самата кола е с 3,878.00 лв по-скъпа.
Излиза, че с дизелов модел реално съм си "вътре" с (1,387 - 3,878)= - 2,490 лв?
Т.е. не бих бил вътре, ако
- или изминавах повече км / год,
- или ако ползвах колата над 5 години?
Излизам на плюс, ако
- карам над 45 000 км годишно (5 години, плюсът е 284 лв, показва MS Excel), или ако
- ползвам колата над 15 години (по 15 000 км годишно =>пак +284 лв)Редактирано от Гeвpek на 20.06.05 16:20.
|