и аз накратко, че съм работна
искам училище, в което се прекарва много време и се учи бавно и с възможност да препускаш по някой предмет, а по друг да спираш и да си отдъхваш, с много упражнения, в което упражненията са ПРЕДИ лекционната част, където е възможно
пояснявам - искам да се научат да извеждат правилото от дадени примери, а не да зазубрят правилото и да го откриват после след примери - това също работи, но основно докато се занимаваш с темата
след като го изведат успешно, да им се даде общоприетата формулировка
училище, което задава на учениците сами да си намират задачите - хич не е лесно да си изнамериш сам тема за курсовата работа примерно, трябва доста да се почете и да се помисли...
представяш ли си една семинарна форма на работа по бълг. л-ра, където всеки представя по един или двама автори - и той решава кое да четат съучениците му задължително и кое не е задължително, но го препоръчва... и кое смята за губене на време и защо..... ЗАЩО... И представяш ли си да имаш втори - контролиращ ученик, който да трябва да прецени работата на първия, тоест да може да потвърди или да обори схващане.... иха, размечтах се и стана дълго....
такива неща... по-малко декламиране и повече отговаряне на трудни въпроси
пример - изпитват те по история - не ставаш да пееш имена на министри, партии, кабинети и години, а отговаряш на въпроса кое според теб прави впечатление през периода и защо е обособен именно така, а не с плюс още пет години - кое е различното със следващия и предишния... за да отговориш на тоя въпрос, трябва да си чел МНОГО, ама много повече, отколкото е дадено в учебника, и сто процента ще ти влезе някоя и друга дата и име на министър... пък и ще можеш да прецениш със собствената си глава написаното в учебника...
разбираш какво имам предвид
а аз имам към теб друг въпрос - вижда ли ти се възможно легализирането на домашното училище в БГ (нямам предвид неговите религиозни форми, без да ги изключвам) - въвеждане на държавни изпити за всяка година, на които домашно образовано дете да има право да се яви и да си получи държавната тапия след това - като в Щатите
пусни един сърч за home school и кажи... на мен ми е адски привлекателно, представям си колко добре би било, ако не ми занимават децата с изрязване и апликиране НИТО един час, щото това вече са го правили доволно много в градината и го умеят чудесно... колко добре би било да се промени 80% от съдържанието на читанката и по музика да се учи солфеж... и да се слуша музика, да могат да разпознават произведения, а не да рецитират, че музиката на Марин Големинов, е и това, което сме свикнали да наричаме българско - без да могат да разпознаят Нестинарка... А с математиката какво времегубене е... в момента във втори клас дъщеря ми прави в училище неща, които можеше преди две-три години - да извади 18 от 102, и учи таблицата за умножение, която научи лятото в занималнята при брат си, часовете за нея за дива скука...
И мисли и по въпроса такова едно училище да не бъде съвсем разоряващо за родителите с повече деца... макар че не би ми се свидило...
Редактирано от ET на 12.11.05 11:28.
|