Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 13:05 08.11.25 
Клубове / Общества / Непрофесионални / Родители и деца Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Re: За изненадващата стратегия [re: Jennifer.]
Автор anbra (коя ли е тя)
Публикувано25.06.05 07:56  



и тактика спрямо зле наострените елементи - поздравления!
Освен ако човек си няма работа с отявлен простак, позитивният подход е единственият допустим за интелигентния човек именно защото не го принизява до нивото на войнстващата посредственост и пази достойнството му.
Ти си късметлийка, че попадаш на добронамерени и качествени хора, или пък че обстоятелствата се стичат така, че не успяваш да се сблъскаш с негативите за времето на контактите си с тях. Но вярно е и другото - у всеки човек има нещо добро и е въпрос на желание и търпение да го откриеш.
Тук искам да споделя опита и наблюденията си относно подготовката на педагогическите кадри. Наистина всяка специалност има и педагогически профил, тоест специфичен модул в университетските програми, отговарящ на държавните изисквания по брой часове и учебна практика, завършващ с държавен изпит и даващ учителска правоспособност. Обикновено студентите го записват "за всеки случай", ако никак не могат да си намерят друга работа един ден. На пръсти се броят тези, които го учат целенасочено и мотивирано с единствената идея, че преподавателската работа е тяхно призвание. С други думи казано, учителската професия изобщо не е приоритет на младите. И това явление не е от вчера. Няма да коментирам тук причините.
Факт е, обаче, че в началното училище нещата вървят много по-добре, вероятно защото там промените в програмата не са особено драстични, като изключим факта на ранното чуждоезиково обучение, за което обучени преподаватели направо липсват. Как се попълни тази дупка - ами като след едногодишен преквалификационен курс учителите по руски се превърнаха в учители по западни езици. Не е трудно да се досетим какъв е ефектът. Другият вариант беше да се назначават пенсионирани филолози - те поне езика знаят, но понятие нямат от спецификата на преподаването на деца. СУ откри и нови специалности - предучилищна и начална педагогика с чужд език. Да, но там пък студентите имат слабо, да не кажа никакво, понятие от езика /обикновено с най-ниските, различни от двойка, оценки от изпита по език/. И ефектът е пак същият. Не искам да говоря за обезпечаването с качествени преподаватели на тези две специалности, нито пък как се реализират на практика учебните програми именно в частта им, касаеща чуждия език. Не знам защо, но като цяло обществото смята, че е достатъчно да си специалист по съответната дисциплина за да можеш да я преподаваш. А това са две различни неща. Ама много различни.
Разликата между началното училище и прогимназията е огромна, както и между прогимназията и гимназията. И смея да твърдя, че колкото по-нагоре се отива, толкова по-зле вървят нещата. Не е тайна, че поне в София, обикновена гимназия не може да се открие - всичките са езикови. Няма лошо, предвид това, че чуждият език /както и компютърът/е нещо, без което вече не може, но задавате ли си въпроса, колко от тези псевдоезикови гимназии обезпечават обучението си с квалифицирани преподаватели? Защото по държавните изисквания трябва да има поне три предмета, които се учат на чуждия език. И откъде да дойдат специалисти историци, географи, физици, химици, биолози и т.н., владеещи съответния западен език до степен на средство за обучение? Смея да твърдя, че обществото е в пълна заблуда по отношение на този факт. Текуща практика е съответният преподавател, по химия да речем, да преписва от листче плановете на чужд език на дъската, но да обяснява и изпитва на български. Пълна мимикрия и мизерия. Но по брой на "езикови" гимназии, убедена съм, че сме на първо място във вселената.
Не могат да бъдат обвинявани учителите - никой не ги е подготвял за това. Ако, самите те някога са завършили езикова гимназия, иди-доди, с много мъка някак се оправят. Но ако са ги образовали в курсове по чужд език /защото имаше и такава практика по едно време/, то е просто немислимо за 3,6 или 9 месеца дори, тези хора /на съответната вече възраст/ да овладеят езика до степен на вътрешна сигурност, че могат да го ползват прилично за да преподават предмета си на него.
И все пак езиковите гимназии увеличават избора на преподаваните езици в надпреварата за ученици /а те драстично започват да намаляват/, това, което родителите четат на хартия като оферта, естествено ги изпълва с ентусиазъм и увереност, че един ден отрочето ще излезе образовано както следва - справка - пълния ад на кандидатстването след 7 клас /и всичко, което го предшества като подготовка/. Остава единствено надеждата, че никой /и най-неподготвеният/ учител не може да попречи на никой ученик да учи и да научи. Но не остава ли тогава средното образование в ръцете на самите образоващи се и техните родители /ако се усетят навреме какво става/?
Не бих искала да имате впечатлението, че говоря мрачни, непозитивни и направо песимистични неща от позицията на неудоволетворен родител на неуспял ученик. Нищо подобно. Може да се каже, че ако не смятаме за проблем ниското качество на образованието по редица предмети и някои инцидентни конфликти /в рамките на допустимото/, то моят тийнейджър /в "елитна" столична гимназия/ върви "перфектно" напред - в смисъл, че оценките му са отлични и много добри. Но аз не забравям нито за миг, че един от критериите за оценка, освен знанията /крайно съмнителни за мен/ е и сравнението с общото средно ниво... Защото една шестица има различни измерения спрямо средното равнище на съответния клас, випуск, училище. А не може да няма шестици - какво ще кажат тогава за преподавателя? Затова да не се залъгваме, че децата излизат с отлични дипломи и значи всичко е наред. Първото отрезвяване, обаче, идва много късно - на кандидатстудентските изпити и понякога е фатално. Но тук не е тема за пропастта между средното образование и университетските изисквания. И без това ви досадих с дългото си писане, за което моля за извинение. Оправданието ми е, че и като родител, и като професионалист в тази област се вълнувам от темата за образованието - опитах се да не взема отношение, но, признавам, не можах да се въздържа...
С всичко това исках да кажа всъщност, че оптимизмът и позитивизмът не бива да ни затварят очите пред реалността.

Който не разбира мълчанието ви, няма да разбере и думите ви.


Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* некачествените учители 123   22.06.05 12:07
. * Re: некачествените учители Stefan-AstraG   22.06.05 13:07
. * Re: некачествените учители мoли   22.06.05 15:12
. * Re: некачествените учители ileana   22.06.05 22:33
. * Re: некачествените учители Jennifer   23.06.05 00:26
. * Re: некачествените учители Jennifer   23.06.05 00:28
. * Re: некачествените учители Изyмeн   23.06.05 00:33
. * Re: некачествените учители else   23.06.05 14:17
. * Re: некачествените учители Jennifer.   23.06.05 22:09
. * Re: некачествените учители sveli   24.06.05 15:10
. * Re: некачествените учители Jennifer.   24.06.05 19:29
. * Re: За изненадващата стратегия anbra   25.06.05 07:56
. * Елитните гимназии alys   25.06.05 10:44
. * Re: За изненадващата стратегия Jennifer.   25.06.05 19:31
. * Re: Разбира се, anbra   26.06.05 08:21
. * Re: Разбира се, Jennifer.   26.06.05 09:35
. * Re: некачествените учители янa_янa   24.06.05 20:23
. * Re: некачествените учители Jennifer.   22.06.05 23:54
. * Re: некачествените учители The Fallen Angel   02.07.05 00:27
. * Re: некачествените учители Jennifer.   04.07.05 21:25
. * Re: некачествените учители Roxana   04.07.05 23:04
. * Re: некачествените учители Jennifer.   05.07.05 14:33
. * Re: некачествените учители anbra   23.06.05 07:07
. * най-сетне! пиpaня   23.06.05 10:38
. * Re: най-сетне! katy   23.06.05 11:45
. * Re: най-сетне! Jennifer.   23.06.05 12:52
. * Re: най-сетне! The Fallen Angel   02.07.05 00:40
. * Мила ми пираня, Aлeнo   24.06.05 03:56
. * Re: Мила ми пираня, Jennifer.   24.06.05 13:48
. * Re: Мила ми пираня, Aлeнo   25.06.05 01:35
. * Re: Мила ми пираня, Jennifer.   25.06.05 18:54
. * Re: некачествените учители lady Marian   23.06.05 12:53
. * Re: некачествените учители Cathy   23.06.05 14:10
. * Re: некачествените учители Tinkerbell   23.06.05 22:53
. * Re: некачествените учители ileanna   23.06.05 23:40
. * Re: некачествените учители Jennifer.   24.06.05 13:38
. * Re: некачествените учители мeмo   24.06.05 16:50
. * Re: некачествените учители Mитko Бoмбaтa   27.06.05 16:04
. * Re: некачествените учители honey13   27.06.05 18:52
. * Re: некачествените учители raikovka   29.06.05 14:39
. * Re: Напротив, anbra   30.06.05 07:11
. * Re: Напротив, The Fallen Angel   02.07.05 00:00
. * :) The Fallen Angel   01.07.05 23:35
. * Един свеж пример... The Fallen Angel   02.07.05 00:27
. * Re: Един свеж пример... Stefan   05.07.05 17:50
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.