Здравей,
Не знам дали това, което сега ще поместя е същото, за което говориш, но все пак може и да ти е от помощ. Аз съм автор на един детско-родителски сайт и съвсем случайно тия дни получих писмо от любезен потребител на тази тема. За съжаление не мога да ти посоча друг източник...
ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ТЕСТ
ЗА УМСТВЕНОТО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦА
ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Трябва да знае на колко е години, в кой град живее, адреса си, имената на родителите, да познава частите на тялото и да може да ги посочва. Да познава посоките (дясно-ляво, горе-долу, напред-назад, под-над, близо до, срещу, към, отпред-отзад и др.).
Да може да отговаря обстойно при задаване на въпроси. Напр.: Какво правиш когато ти се спи? Когато ти е студено? Когато си гладен? Когато вали дъжд на улицата? Когато къщата гори? Когато изпуснеш влака? и др.
Да може да рисува кръг, квадрат, триъгълник, правоъгълник, елипса, ромб, трапец, след като възпитателят устно му ги задава.
Да може да обясни по какво си приличат следните изредени двойки думи:
река – езеро (състоят се от вода, водни обекти);
дете – мече (това са малките на човека и мечката);
брашно – сол (хранителни продукти, които са бели и в прахообразно състояние) и др.
Да може да посочи в какво се състои еднородността на група от изброени предмети:
ябълка, праскова, слива, круша (плодове, които виреят в нашата страна);
портокал, банан, лимон, киви, кокосов орех (цитрусови/тропически плодове);
стол, маса, гардероб, легло (мебели) и пр.
Да изброи поне 5 думи, които започват с определена от възпитателя начална буква.
Да може да обясни със свои думи значението на “смелост”, “обич”, “радост”, “скръб” и др.
Да охарактеризира със свои думи деня, нощта, пролетта, лятото, есента и зимата. (През зимата е студено. Вали сняг. Пойните птици са отлетели на юг. Листата на дърветата са опадали, няма цветя и трева. Денят става по-къс, а нощта – по-дълга, и пр.)
Да изброява антиподите на изброените от възпитателя думи:
тихо – силно; мокро – сухо; горещо – студено; здрав – болен;
чупливо – здраво; умен – глупав; красив – грозен; смел – страхлив и др.
/изпратено от Ели/
Искам да споделя още нещо с теб. Много е важно, когато отива на този тест, детето да е спокойно и уверено в себе си - подготвяй го още от сега, че всъщност теста е една весела игра - като "Стани богат" , напр.
Аз си спомням големия ми син се явяваше на подобен тест (може дори да е същия, но под друго име). Когато тръгна с госпожата, при която щеше да се проведе теста ми махна толкова тъжно с ръка - хем си говорехме, че ще е много интересно, че ще играе, рисува... За дечицата такива изпитания са си голям стрес - те не знаят какво точно означава този "Тест" - а всички говорят за него... В такива ситуации има деца, които не показват реалните си възможности - от притеснение и прекалено желание да се представят добре.
|