Ами разбирам имената на апостолите (Петър, Петя, Петко: Павел, Павлина, Павлин; и т.н. - имат се предвид и производните им), директно това на Христос (Христо, Христина, Кристиян), на Мария (заедно с Мариана), Магдалена (Магдалина), всякакви пожелателни от типа "божи дар" (Божидар, Теодор, Теодора, Тодор) и директно имена със значение "бог" (Божан, Божана, Божил) (макар и тези конкретно да не означават непременно конкретния бог, винаги са се свързвали с него).
Други библейски персонажи - Йоан (Иван, Иванка), Йордан (Йорданка), Георги (Гергана, ...) - тези дето празнуват по-известните именни дни, отворете кой да е православен календар и ще ги видите - с червеничкото (освен неделите), останалите са по-неизвестни такива.
Също имена на светци, които не са известни по друг повод освен покрай светеца, т.е. създават асоциация именно с този светец и не биха навлезли конкретно в нашата култура, ако не ни ги беше донесло християнството.
Имена, назоваващи християнски символи и важни събития (Стефан, Кръстю, Евгения, Наталия, Величко, Спас).
Т.е. говоря за това, че въпреки че дадено име е съществувало да речем преди появата на Христос (напр. Мария), то е навлязло във всички световни култури именно чрез християнството и в днешно време всеки свързва това име с "божията майка" - едва ли някой би могъл да ти изведе еврейското значение на думата?!...
С имената, обозначаващи предмети (напр. Кръстю), е по същия начин - предметът "кръст" си съществува отделно, но хора биват кръщавани на него заради Христовия кръст, а не заради някой друг. Също с името Наталия на всекиго е ясно за чие рождество иде реч, и коя е благата вест, на която е кръстена Евгения.
mom, he formated my second song
|