Празнува се, както си отбелязал в началото, юл. (нямам главно ю, не съм се научила да пиша с тази клавиатура още)
Езическият обичай е свързан с жертвоприношение : juleblot. То се е извършвало към средата на декември. Характерно за него е, че е имало частен характер, за разлика от повечето езически ритуали, за които сме чували, в които кралят е важен участник и предполагат голямо събиране на цялата общност. В този смисъл днешната Коледа като семеен празник, и традицията да не се ходи на гости на Бъдни вечер, имат общо с техния обичай (не казвам обаче, че оттам произлизат).
Поради затворения характер на събитието, сведенията за него са доста оскъдни. Асоциира се с друго важно зимно жертвоприношение : към богините : т.нар. disablot. За него има малко повече сведения. Състои се в намазване или напръскване на статуите на езическите божества (не знаем кои са били те) с кръвта на жертвеното животно, а самото животно се изяжда. Ритуалът е бил частен в Западна Скандинавия и публичен в Източна, предполага се че Храмът в Упсала и жертвоприношението там, описано от Адам от Бремен, може да е било всъщност disablot, тъй като същия храм се споменава в поемата Ynglingatal изключително във връзка с дисите. Най_главната диса е Фрея. Disir се превежда "богини".
Още едно важно и отново частно (този път навсякъде) зимно жертвоприношение е това на елфите : alfeblot. Отново не се знае в какво точно се е състояло то, защото сведението е само едно : от човек, който е поискал подслон за през нощта, а са му отказали (немислимо по друго време) поради извършващо се в момента жертвоприношение на елфите. Така че човекът не е разбрал за какво се отнася това жертвоприношение и как се извършва, и съответно то не е стигнало до нас.
Също през зимата е голямото, PUBLICHNO събитие на 9_годишното жертвоприношение с принасяне на жертва по 9 мъжки от всички животни и човек. То е свързано с Храма в Упсала, но вероятно се е провеждало и на други места.
Археологически нито едно от горните не е потвърдено; дори храмът в Упсала не е идентифициран (но има предложения).
В интерес на истината, няма дори единодушие по въпроса дали е имало отделни култови сгради в скандинавската предхристиянска религия, или култовите действия са се извършвали единствено в частни ферми (с домакини и основни действащи лица в култа _ местния жрец _ godhi и жрица _ gydhja).
_ da se chete normalno tire
:)
From now on, I want you all to call me "Loretta"!
|