А оръдието - на базата на американски плуг.
Шегувам се.
От тук на сетне пиша неща, които съм прочел/видял в научно-популярни филми и исторически книги, тъй, че не гарантирам за 100%-ната им достоверност. При всички положения обаче данните ми не са от "сериозни" източници от типа на "Ледокол" и други приключенско-исторически романчета на автори тип Виктор Суворов.
Факт е, че окачването наистина е американско - "Кристи", само дето не е на трактор - първоначално по идея е трябвало да бъде на танк. Ама конструкторът и окачването нещо не са намерили радушен прием сред американските военни и производители, в следствие на което патента го купуват руснаците. Доброто окачване, съчетано със стабилен и всеяден дизел, добро оръдие (34-ката дори първоначално има оръдие с калибър над 70мм., а основната част от немските танкове по онова време - Pz3 и Pz4, са с оръдия с калибри от рода на 40мм.) и правилно оформена броня (еталонът в това отношение за следващите поколения танкове всъщност е точно 34-ката, а не Пантерата, тъй като тя Е копирана от 34-ката), съчетани с леснотата на производство правят от 34-ката най-универсалния танк в неговия клас по онова време.
Митът за моторизирана германска армия, особено в началото на войната е наистина мит. Мисля, че над 70-80% от превозите в началото на войната със СССР разчитат на конски впрягове. Дори доста голяма част от немските танкове всъщност са трофейни "Шкода". По същото време в съветската армия тече обаче реформа както сред командния състав, така и във въоръжението. Още преди началото на войната руснаците имат готови моделите както на Т-34, така и на КВ-1. Всъщност КВ-1 като огнева мощ и броня е доста по-добър от Т-34. Произведени са обаче сравнително малко бройки, което съчетано с идиотската тактика тези нови танкове (и Т-34, и КВ-1) да не бъдат сформирани като отделни подразделения (ударни групи), а да бъдат разпръснати на широк фронт, а също така и тоталната първоначална липса на връзка м/у отделните машини е правела ефективността им нулева.
Пантерата като цяло е доста изяпонствана, т.е. копирана от 34-ката. Германците обаче, въпреки по-добрата оптика, комуникации и прочие, така и не успяват да достигнат висока сигурност на експлоатация в реални бойни условия. Всъщност танкът така и не успява да достигне до някакъв "твърд" модел. Дълго време е бил модифициран и в заводите, и в КБ с цел премахване на един или друг недостатък, и като цяло отива на фронта в недоизпипан вид. И не само отива, ами и до края на войната си остава на това дередже. Просто немците по това време вече са в цайтнот. А и великата "проницателност" на фюрера спира доста добри идеи - един от най-ярките примери за това е МЕ-262. Истински добрият немски танк е "Тигър". Само, че е бил скъп. И при все повече нарастващия глад за суровини е нямало как да се произвежда в много бройки. Всъщност немските части в края на войната се оказват в ситуацията на руснаците в началото й - имат добри, но малко машини, които недостигат.
А да се говорят велики приказки за разните му там мастодонтски недоразумения от типа на елефанти и прочие "супер оръжия", които щели да преобърнат хода на танковите битки е пълна глупост. Те са били като динозаврите - неуспял да преживее измененията на околната среда вид. Да не говорим, че и от техническа гледна точка са били недоразумения.
|