Здравейте,
С повишаването на температурата нараства вътрешната енергия на всяко вещество, което започва да се разширява, независимо от аргегатното си състояние. При газовете, това е съпроводено с изразено енергоотдаване и именно то се използва в огнестрелните оръжия, макар, че температурата на газовете, получени при изгарянето на барута и вътрешната им енергия са стотици пъти по-големи.
При сгъстяване, въздух с температура от 30 градуса има по-висока вътрешна енергия, която отдава на проектила, в сравнение с въздух с температура 15-20 градуса, при която, обикновено се провеждат изпитанията. Нарастването на началната скорост при горещо време, обикновено е в рамките на 10 - 30% т.е. в границите на измереното от Батко. Нека не забравяме, че оксидираната стомана може да се нагрее и до 50 градуса в горещо време, поради черния си цвят и топлинните свойства на метала. Това, допълнително повишава температурата на въздушната порция в компресионния цилиндър.
Разбира се, високата температура рязко повишава опасността от дизелиране, дори на малки количества оръжейна смазка или други горими субстанции, в цевта или в компресионния цилиндър. В случай на изразено дизелиране, обаче, измерените скорости щяха да са много по-високи и непостоянни. Изстрелът ще е по-шумен, с изразен пукот при преминаване на проектила през дулния срез и ясно забележим дим (в някои случаи и пламък).
Смятам, че описаният случай се дължи на горещото време и на това, че Батко е попаднал на "добра" В22 - с мощна пружина, добре полиран компресионен цилиндър и плътно бутало (във форумите, тези пушки определено се делят на "добри"- условно В21-22 и "лоши"- условно SM1000. Даже едни и същи собственици притежават и "добра" и "лоша" пушка - какво да се прави - социалистическо производство).
Все пак, поставените тук въпроси са интересни и бих искал да ги обсъдим по-подробно, както следва:
1. Дизелиране в компресионния цилиндър - ефект върху буталото, уплътненията и пружината.
2. Дизелиране в цевта - ефект - положителни и отрицателни страни;
3. Използване на парафин за увеличаване на скоростта на проектила, намаляване на оловните отлагания по стените на цевта и елиминиране на дизелирането (по аналогия с куршумите на много от патроните 22LR).
4. Поведение на пушките в студено време и кондензация.
Що се отнася до мушката, поне в две оръжейни работилници в София, хората ме уверяват, че могат да решат проблема по предлагания от мен начин.
Хайде толкова за днес. И се обаждайте.
Бъдете живи и здрави.
|