Не е важно как ще го наречеш, важно е да стигнеш до живота вечен или до вечния живот. Но не става без причастие:
“Аз съм живият хляб, слязъл от небето; който яде от тоя хляб ще живее вовеки (Иоан 6:51), казва Сам Христос. Само с Божието слово, без причастяването с тялото и кръвта Христови, човек не може да се спаси. Защото “Ако не ядете плътта на Сина Човешки и не пиете кръвта Му, не ще имате в себе си живот” (Иоан 6:53).
Спасителят заповядва: “Вземете яжте: това е Моето тяло… пийте от нея всички; защото това е Моята кръв” (Мат.26:26-28). Не е казал: Това е ОБРАЗ на Моето тяло или ОБРАЗ на Моята кръв, а МОЕТО ТЯЛО и МОЯТА КРЪВ – та нали “за Бога всичко е възможно” (Мат.19:26).
По време на богослужението, когато хорът пее “Тебе поем...”, свещеникът се моли на Бога Отца да изпрати Св. Дух върху принесените дарове и ги благославя кръстообразно, благославя първо хляба, като казва : “И направи тоя хляб драгоценно тяло на Твоя Христос. Амин.” След това благославя виното в чашата и казва : “А това, което е в тая чаша драгоценна кръв на Твоя Христос. Амин.” Следва благославяне заедно на хляба и виното и произнасяне на думите: “Като ги претвориш чрез Твоя Свети Дух. Амин, амин, амин.”
Ето, това е най-важното свещенодействие, защото при него чрез невидимото слизане на Св. Дух хлябът и виното се претворяват в истинско тяло и кръв Христови. Това е велика и неизследима тайна и затова подхождаме с вяра. За Бога няма нищо невъзможно и всичко е в Неговата власт. Този, който сътвори света от нищо, колко повече може да извърши това претворяване на хляба и виното в тялото и кръвта.
Това тайнство е необходимо за всеки християнин. “Истина, истина ви казвам : ако не ядете плътта на сина Човечески и не пиете кръвта му, не ще имате в себе си живот. Който яде Моята плът и пие Моята кръв, има живот вечен, и Аз ще го възкреся в последния ден.” / Йоан 6 : 53-54/
По-нататък Христос казва : “Който яде Моята плът и пие Моята кръв, пребъдва в Мене и Аз в него” / Йоан 6 : 56/. От тези и предходните думи на Спасителя разбираме изключителното значение на тайнството в спасението на човешката душа и възраждането й за нов живот. Това е правилното разбиране на Евхаристията - като спасение.
|