"Какво е отношението на Православната църква към критическите изследвания на Библията, популярни на Запад през последните два века? Тъй като разумът ни е дар от Бога, несъмнено в науката има място за изследвания за произхода на Библията. Но, като не отхвърляме изцяло тези изследвания, като православни не можем да ги приемаме безрезервно. Винаги трябва да имаме предвид, че Библията не е просто сборник от исторически документи, а книгата на Църквата, съдържаща Божието Слово. И така, ние не четем Библията като отделни индивиди и не я тълкуваме в светлината на личното си разбиране, нито пък се водим от съвременни теории, почиващи на критика на източника, формата или редакцията. Ние четем Библията като членове на Църквата, в общение с всички останали нейни членове през всички векове. Окончателният критерий за нашето тълкуване на Писанията е църковното съзнание. А това означава да сме винаги наясно как смисъла на Писанията е обяснен и приложен в Св. Предание, т. е. как е разбирана Библията от Отците и светците и как е използвана в литургичното богослужение.
Докато четем Библията ние получаваме информация, търсим смисъла на двусмислени изречения, сравняваме и анализираме. Но това е нещо вторично. Истинската цел на изучаването на Библията е много по-висша - да нахраним любовта си към Христа, да склоним сърцата си към молитва и да получим водителство в личния си живот. Изучаването на отделните слова трябва да отстъпи пред непосредственото общуване със самото живо Слово. “Когато четеш Евангелието”, казва св. Тихон Задонски, “сам Христос ти говори. И докато четеш, ти се молиш и се разговаряш с него.Ако се чете в съответния молитвен дух, Библията винаги звучи съвременно - не просто писания, сътворени в едно далечно минало, но послание, адресирано непосредствено до мен, тук и сега. “Този, който е смирен в мислите си зает с духовен труд”, казва св. Марк Подвижник, “когато чете Св. Писание, ще приложи всичко към себе си, а не към някой друг.” Като книга боговдъхновена и адресирана лично до всеки вярващ, Библията притежава сакраментална сила, тя предава благодат на четящия и го довежда на мястото на една свръхестествена среща. Без да омаловажаваме научната библеистика, трябва да кажем, че истинският смисъл на Библията се разкрива на онези, които я изучават с духовните си очи, а не само с разума.”
|