Привет.
Радвам се, че изложението ми не те е отегчило с ненужната си просторност. Макар да не съм ти отговарял на всички, аз съм чел доста от постингите ти, и те определено правят впечатление с богатата си информация и послдедователно поддържана позиция. Все пак, както вече уточних, в конфесионално отношение аз не съм много възприемчив към източните учения. Но това не ми пречи високо да оценявам тяхната културна и интелектуална значимост.
В отговор на:
Лично аз се чувствам свързан с будистката традиция Махаяна ("голяма колесница"), която по време на възникване и по дух е много близка до ранното християнство.
Последователите на Махаяна дават обет, че те никога няма да се оттеглят в лично небесно блаженство, докато спасителното дело на бодхисатвите (спасителите) не приключи окончателно, докато мракът (авидия) не бъде победен и тази хищническа вселена (самсара) завинаги унищожена.
Докато и последната искрица живот не бъде изтръгната от властта на Мара (смъртта).
Предполагам действотелно съществуват доста прилики между някои мистични и гностически форми на християнство и махаянския будизъм. Но тъкмо на тях аз не разчитам в търсенето и намирането на спасението. Тъй като те доста превратно и обезличаващо разбират 'ролята' на Исус. Само като Просветен. Само като Учител. Или в агонален план - само като великия Предводител на Божиите ангелски войнства. Някои секти дори отъждествяват Исус с Архангел Михаил.
Ако съдехме за Христос само от първите три евангелия (т.нар. синоптични) и от Апокалипсиса (откровението) на Йоан, то действително бихме останали само на равнището да славим и следваме нашия Господ само като Учител и Победител, да имаме за най-висша цел да се уподобяваме с Него (imitatio Christi).
Но ние, християните, имаме и апостолските послания, това е камъкът, на който Исус съгради църквата Си. Те разкриват уникалното благовестие:
21 А сега и независимо от закон се яви правдата от Бога, за която свидетелствуват законът и пророците,
22 сиреч правдата от Бога, чрез вяра в Исуса Христа, за всички [и на всички], които вярват; защото няма разлика.
23 Понеже всички съгрешиха и не заслужават да се прославят от Бога,
24 а с Неговата благост се оправдават даром чрез изкуплението, което е в Христа Исуса,
25 Когото Бог постави за умилостивение чрез кръвта Му посредством вяра.
(Рим. 3:21-25)
Не ученията на Христос, не и уподобяването с Него, а само вярата в Него като единствен Господ и Изкупител води до спасение. Защото не става дума за 'мъдрост', 'тържественост' и 'духовност'. А за веднъж завинаги жертваната Плът и Кръв на Божия Син. Който ги приеме има вечен живот; а който ги изтълкува само като знамение, или като религиозен символ, или като поучение, си навлича унищожение:
18 Защото словото на кръста е безумие за тия, които погиват; а за нас, които се спасяваме, то е Божия сила.
19 Понеже е писано: "Ще унищожа мъдростта на мъдрите, И разума на разумните ще отхвърля".
20 Где е мъдрият? Где книжникът? Где е разисквачът на тоз век? Не обърна ли Бог в глупост светската мъдрост?
21 Защото, понеже в Божията мъдра наредба светът с мъдростта си не позна Бога, благоволи Бог чрез глупостта на това, което се проповядва, да спаси вярващите.
22 Понеже юдеите искат знамения, а гърците търсят мъдрост;
23 а ние проповядваме разпнатия Христос, за юдеите съблазън, и за езичниците глупост;
(1 Кор. 1:18-23)
В отговор на:
"Дори и утре Слънцето да изгрее от запад, пътят на Бодхисатва е само един.”
Подобно презастраховане има и в обръщението на ап. Павел, макар да се отнася за съвсем друго благовестие и изказано с доста по-назидателен и плеонастичен (някои биха казали тромав) език:
6 Чудя се как вие оставяте Онзи, Който ви призова чрез Христовата благодат, и така скоро преминавате към друго благовестие;
7 което не е друго благовестие, но е дело на неколцината, които ви смущават и искат да изопачат Христовото благовестие.
8 Но ако и сами ние, или ангел от небето ви проповядва друго благовестие освен онова, което ви проповядвахме, нека бъде проклет.
9 Както ей сега казахме, така пък го казвам: Ако някой ви проповядва друго благовестие освен онова, което приехте, нека бъде проклет.
10 Защото на човеци ли искам да угоднича сега, или на Бога? Или искам да угаждам на човеци? Ако бях още угаждал на човеци, не щях да съм Христов слуга. (Гал. 1:6-10)
Поздрави.
ПП: И когато почувстваш, че наближава сетния ти час, загърни се в топлоизолиращ саван. Че в преизподнята е жешко.
|