|
Част 1
1. ПРЕВЪЗХОДСТВОТО НА МЪЖЕТЕ НАД ЖЕНИТЕ
Аллах Всевишния е казал:
„Мъжете стоят над жените с това, с което Аллах предпочете едни пред други и защото харчат от имотите си“.
( Сура Ан-Ниса, 4: 34)
Ибн Катир в тълкуването на тази ая е казал: „Попечителството на мъжа е в това, че той се явява господар и повелител на жената и я възпитава тогава, когато нейният характер започне да се изкривява“. Сб. “Тафсир Ал-Коран ал-Азим”, т.1, стр.741.
Това се потвърждава и от следните думи на Пророка (с.а.с.): „Ако можех да заповядам на някой да се поклони на някой друг освен на Аллах, то бих заповядал на жените да се поклонят на своите мъже. Кълна се в Този, в Чиито длани се намира душата на Мухаммед! Жената не изпълнява своите задължения пред своя Господ, докато напълно не изпълни своите задължения пред мъжа си. Тя няма право да му отказва, дори ако е при роднините си“. Сб. Книга на Мухамад ал-Албани “Сахих ал-Джами ас-Сахир” (5295).
Аллах Всевишния е казал:
„...Целомъдрените жени са послушни, пазят съкровеното си, както Аллах ги е запазил“.
( Сура Ан-Ниса, 4: 34)
Имам Ибн Таймиа, Аллах да се смили над него, изтълкува тази ая по следният начин: „За добродетелна [целомъдрена] жена се счита тази, която винаги се подчинява на мъжа си. След изпълняване задълженията си пред Аллах и Неговият Пратеник (с.а.с.) за жената няма нищо по-важно от изпълнение задълженията си пред мъжа си“. Сб. “Маджм 1 ал-фатава”, т.32, стр.275.
Съвременните жени са длъжни да обърнат внимание на тези наставления. В още по-голяма степен се отнася това за тези жени, които престъпват границите на позволеното, държат се като мъже и се опитват да ръководят своите мъже. Такива жени правят всичко, което им е изгодно. Те водят безпорядъчен начин на живот и се наричат борци за свобода и права на жените. Но в действителност се явяват жени, които отдават предпочитание на мирския живот пред отвъдния живот.
Сестро моя! Бъди внимателна и не се отклонявай от пътя. Не ходи по стъпките на такива жени, тъй като те очаква ден, от ужаса на който ще побелеят косите даже на децата.
2. ЕСТЕСТВЕНИТЕ ОСОБЕНОСТИ, ПРЕДОСТАВЯЩИ ПРЕИМУЩЕСТВА НА МЪЖА ПРЕД ЖЕНАТА
Аллах Всевишния е заложил в мъжете и жените определени качества, които осигуряват на мъжа определано първенство над жените.
3. ПРАВЕДНАТА ЖЕНА Е НАЙ-ДОБРОТО ОТ МИРСКИТЕ БЛАГА
Ал-Хаким (Бухари) в сборника от хадиси „Ал-Мустадрак“ привежда достоверен хадис, който е предаден от Анас, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Ако Аллах надари някой с благочестива жена, значи че ще му помогне в половината религия. И остава той да е богобоязлив във втората половина“.
В сборника от достоверни хадиси на имам Муслим се съобщава, че Абдуллах ибн Амр разказвал, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) казал: „Мирските блага - това са временни удоволствия, най-доброто от които е праведната жена“. Сб. “Сахих Муслим” (14067).
В сборниците на ал-Бухари и Муслим също се съобщава, че Абу Хурайра разказвал, че Пророка (с.а.с.) казал: „За жените се женят поради четири причини: имущество, родословие, красота или набожност. Вземи тази, която е набожна, или твоите ръце ще се покрият с прах“. Сб. Книга на имам ан-Науауи „Шарх Сахих Муслим“, т.10, стр.305.
Предава се също, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Щастието се заключава в четири неща: праведна жена, обширен дом, праведни съседи и удобно средство за предвижване. Нещастието също се заключава в четири неща: лоша жена, лоши съседи, лошо средство за предвижване и тесен дом“. Този хадис е предаден от ал-Хаким. Сб. “Сахих ал-Джами ас-Сахир” (887).
Сунната е пълна с подобни съобщения, от които се разбира ясната важност на избора на праведна жена. Това също означава, че мюсюлманката е длъжна да притежава благородни качества, за да се окаже в числото на онези, от които Аллах е доволен.
Сестро мюсюлманке! Ето това са качествата на жената в този вид, в който са упоменати в Писанието на Аллах и Сунната на Пророка (с.а.с.), а също са изказани от нашите праведни предци, Аллах да е доволен от тях. Постарай се да запомниш тези качества и да ги възпиташ у себе си.
Пророкът (с.а.с.) е казал: „Знанията се придобиват само посредством изучаване, а благоразумието се придобива посредством търпение. Който се опита да придобие нещо, той го получава“. Този хадис е предаден от ад-Даракутан. Ал-Албани нарича хадиса добър. Сб. “Сахих ал-Джами ас-Сахир” (2328).
4. КАЧЕСТВА НА ПРАВЕДНАТА ЖЕНА
Аллах Всевишния е казал:
„...Целомъдрените жени са послушни [пред Аллах и мъжете си], пазят съкровеното си, както Аллах ги е запазил“.
( Сура Ан-Ниса, 4: 34)
Ибн Катир в тълкуването на тази ая е казал: „Ибн Аббас и много други тълкуватели смятат, че думите се отнасят за жените, които се покоряват на мъжете си. Ас-Судди и други тълкуватели смятат, че по-нататък в текста става дума за тези жени, които пазят честта и имуществото на мъжете си в тяхно отсъствие“. Сб. „Тафсир ал-Коран ал-Азим“, т.1, стр.743.
Предава се, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Ако жената извършва петте намаза, пости в рамадан, съблюдава целомъдрието си и слуша мъжът си, то на нея ще бъде казано: „Влез в рая през тази врата, която ти пожелаеш“. Този хадис е предаден от Ибн Хиббан. Сб. „Сахих ал-Джами ас-Сахир“ (660).
Предава се също, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Вашите жени ще бъдат едни от обитателите на рая, ако са любящи, често раждат и се грижат за своите мъже. И ако такава жена види своя мъж сърдит, то тя ще положи ръка върху неговата ръка и ще каже: „Няма да затворя очи, докато ти не станеш доволен“. Книгата на Мухаммед ал-Албани „Силсилат ал-Ахадис ас-Сахих“ (287).
В сборника от хадиси на имам ан-Насаи също се съобщава, че Абу Хурейра разказвал, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) го попитали: „Коя жена е най- добрата?“ Той отговорил: „Тази, която радва мъжа си, когато той я погледне, която му се подчинява, когато той й заповядва, и която не постъпва и не изразходва имуществото си така, както на него не му харесва“. Този хадис е предаден от ан- Насаи. Сб. „Сахих Сунан ан-Насаи“ (3030).
Сестро мюсюлманке! Провери има ли в теб такива черти, и ако няма, то постарай се да ги придобиеш, за да спечелиш благоволението на Аллах. Направи това заради себе си, своят мъж и своите деца, за спокоен и щастлив живот на земята и след смъртта.
Веднъж Пророка (с.а.с.) попитал една жена: „Имаш ли мъж?“ Тя отвърнала: „Да“. Той попитал: „Доволен ли е той от теб?“ Тя отговорила: „Той се сърди само за едно нещо, което аз не умея да правя“. Тогава той казал: „Бъди внимателна към него, тъй като той е твоя ад и рай“. Този хадис е предаден от Ахмад (4/341) и други. Ал-Албани нарича хадиса достоверен. Сб. „Адаб аз-Зифаф“, стр.285.
От всичко казано може да стигнем до извода, че праведната жена е длъжна да бъде:
1) Набожна, т.е. да извършва благодеяния и да изпълнява своите задължения пред Господ;
2) Да слуша мъжа си за това, което не е забранено от Аллах Всевишния;
3) Да пази собствената си чест, особено в отсъствие на мъжа си;
4) Да бъде внимателна към имуществото на мъжа си и към децата си;
5) Да се стреми винаги да бъде красива, изящна и усмихваща се пред погледа на своя мъж;
6) Да се старае да получи разположението на мъжа си, когато той й се сърди, защото мъжът се явява за жената рая и ада;
7) Да не се противи на мъжа си, тогава, когато той я пожелае.
8)
Ако жената изпълнява тези предписания, то рая й е обещан от самия Пратеник на Аллах (с.а.с.). Ето затова в хадиса се говори: „Ако жената извършва петте намаза, пости в рамадан, съблюдава целомъдрието си и слуша мъжът си, то на нея ще бъде казано: „Влез в рая през тази врата, която ти пожелаеш“.
5 ОБСТОЯТЕЛСТВА, КОИТО СЛЕДВА ДА ИЗБЯГВАМЕ В ОТНОШЕНИЯТА С МЪЖЕТЕ
1. Гневът на мъжа.
Пророкът (с.а.с.) е казал: „Молитвата на три типа хора няма да се повдигне по-високо от нивото на ушите им: избягалия роб, докато не се върне; жена, която заспива, докато нейният мъж й се гневи, и управител, от който народа е недоволен“. Този хадис е предаден от Тирмизи. Сб. “Сахих Сунан ат-Тирмизи” (295).
2. Причиняване страдание на мъжа.
Имам Ахмад и други познавачи на хадиси предали хадис с думите на Муаза, в който се съобщава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Когато жена причинява на мъжа си страдания на този свят, то неговите жени от отвъдното говорят: „Не го мъчи! Да те погуби Аллах! Той ти е само гост, и много скоро ще се раздели с теб, за да дойде при нас”. Този хадис са предали Ахмад и ат-Тирмизи. Сб. “Сахих ал-Джами ас-Сахир” (7192).
3. Проявяване на неблагодарност срещу добротата на мъжа.
Имам Муслим в сборника си от достоврени хадиси съобщава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Аз видях ада и никога до сега не съм го виждал такъв. Аз също видях, че повечето от неговите обитатели са жени“. Попитали го: „О, Пратенико на Аллах! Защо?“ Той отговорил: „Заради тяхната неблагодарност“. Попитали го: „Те са били неблагодарни към Аллах?“ Той отвърнал: „Те са неблагодрани на своите мъже и са неблагодарни за оказаните им благодеяния. Ако ти правиш добро на една от тези жени в течение на цяла година, а после тя остава недоволна само от едно нещо, то тя говори: „Аз никога не видях добро от теб“. Сб. “Шарх Сахих Муслим”, стр.465.
4. Искане на развод без уважителна причина.
Ат-Тирмизи и Абу Дауд предали хадис на Саубан, в който се съобщава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Ако една жена моли своя мъж за развод без уважителна причина, то тя ще бъде лишена от възможността да почувства даже благоуханието на рая“. Сб. “Сахих ал-Джами ас-Сахир” (2706).
5. Покорност на мъжа в неподчинение на Аллах.
Ахмад и ал-Хаким предали хадис, в който се съобщава, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Не трябва да се покоряваш на творения, неподчинявайки се на Създателя“. Сб. “Сахих ал-Джами ас-Сахир” (7520).
Уместно е да напомним, че сатаната подстрекава някои жени да не се подчиняват на мъжете си в тези неща, които не са забранени от шариата. Да насочи на правия път Аллах такива жени! Когато мъжът поиска да се свърши нещо, те говорят: „Това – не трябва, а това е забранено“. По този начин те се опитват да избегнат повелите на мъжете си. Но те трябва да помнят казаното от Всевишния Аллах:
„В Деня на възкресението ще видиш онези, които лъжеха за Аллах, с почернели лица. Нима в Ада няма място за горделивите?“
(Под лъжи за Аллах се разбира да Му се приписват съдружници и потомство, и да се отричат Неговите качества.)
( Сура аз-Зумар, 39: 60)
Имам ал-Хасан ал-Басри е казал: „Няма съмнение в това, че да наклеветяваш за Аллах и Неговият Пратеник (с.а.с.), провъзгласявайки позволеното за забранено, а забраненото за позволено, е очевидно неверие“.
6. Доброволен пост без разрешението на мъжа.
В достоверен хадис предаден от Муслим с думите на Абу Хурейра, се съобщава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Жената може да пости в присъствието на мъжа си само с негово разрешение“. Сб. “Шарх Сахих Муслим”, т.7, стр.120.
Ако жената съблюдава пост във време, когато нейният мъж не е на път, това може да попречи на мъжа да се наслади на близостта с нея и да го подтикне към глупави постъпки. Безусловно, тук се има предвид доброволния пост, защото задължителният пост е дълг на човека пред Аллах, който е по-гоям дълг от този пред мъжа.
7. Отказ на близост с мъжа.
Предава се, че Пророка (с.а.с.) е казал: „Ако мъжът извика жена си в постелята и тя не дойде, след което той пренощува разгневен на нея, то ангелите ще я проклинат до сутринта“. Този хадис е предаден от Муслим. Сб. “Шарх Сахих Муслим”, т.10, стр.259.
8. Разгласяване на тайните в интимния живот.
Предават, че Асма бинт Йазид разказвала, че веднъж Пророка (с.а.с.) казал: „Навярно някои от мъжете понякога разказват за това, какво правят с жените си, и навярно някои от жените разказват, какво правят с мъжете си“. Хората замлъкнали, и тогава Асма се обадила: „Ти си прав, о Пратенико на Аллах! Кълна се в Аллах, че жените постъпват по такъв начин, и мъжете също“. Тогава той отвърнал: „Не постъпвайте така! Наистина, това е подобно на това, както да видиш дявола да срещне дяволица на пътя и да встъпи в полов акт с нея пред очите на хората“. Този хадис е предаден от Ахмад. Ал-Албани нарича хадиса достоверен, благодарение на потвърждаващите го доказателства. Сб. “Адаб аз-Зифаф”, 144.
9. Снетите дрехи в чужд дом.
Имам Ахмад и други познавачи на хадиси предават, че Пророка (с.а.с.) казал: „Ако жената съблича дрехата си не в дома на мъжа си, то великият и могъщ Аллах ще я опозори“. Сб. “Сахих Ал-Джами ас-Сахир” (2708). “Ал-Мактаб ал-Ислами”, 3-то издание.
10. Приемане на гости без разрешението на мъжа.
В сборника от достоверни хадиси на ал-Бухари се съобщава, че Абу Хурейра разказвал, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е казал: „Не се разрешава на жената да пости в присъствието на мъжа си и без неговото разрешение и да пуска в дома им външни хора без неговото разрешение“. Сб. “Фатх ал-Бари”, т.9, стр.295.
11. Отлъчване от дома без разрешението на мъжа.
Всевишният и Всеблаг Аллах е казал:
“И стойте в домовете си ...”
( Сура ал-Ахзаб, 33: 33)
Ибн Катир, Аллах да се смили над него, в тълкуването на тази ая е казал: „Това означава: не излизайте от домовете си без основателна причина“. Сб. “Тафсир ал-Коран ал-Азим”, т.3, стр.768.
Ако една жена е задължена да се подчинява на мъжа си, то това значи, че тя няма право да напуска домът му без негово разрешение.
12. Оплакване от мъжа си.
Съгласно хадис мурсал (отделен във верига), който се привежда в сборника на Саид Ибн Мансур от Саид Бин Мусайб или Хумад Бин Зайд, една от дъщерите на Пратеника на Аллах (с.а.с.) отишла при него да се жалва от мъжа си, на което Пратеника на Аллах й отвърнал: „Връщай се! Презирам жена, която заради това, което изпитва, се жалва от мъжа си“. Ал-Байхаки извел хадис в сборника аш-Шуаба от Зайд Бин Сабита, в който Пророка (с.а.с.) говори: „Ненавиждам жена да се оплаква от мъжа си“. От тези хадиси явно се потвърждава, че Пратеника на Аллах (с.а.с.) е слушал оплакванията на няколко жени от мъжете им, явявайки се и като баща, и съвкупността от тези доказателства свидетелства за неговата неприязън и ненавист към оплакванията. А що се касае до неговото отношение в положението на покровител, той слушал оплаквания, но не изявил това, че се отнася с презрение към това. Затова се препоръчва на бащите и покровителите на жените, ако те дойдат при тях, за да се оплакват от мъжете си, да кажат това, което е казал Пратеника на Аллах (с.а.с.) на своята дъщеря, с изключение на жалбата за дела, които се забранява да се скриват или мълчаливо да се съгласяваш с тях.
6. ГРИЖА ЗА МЪЖА
Сестро мюсюлманке! Ще ти приведа ярък пример за това, как сподвижничките на Пророка (с.а.с.) са се грижили за своите мъже. Надявам се, че тази история ще те удовлетвори.
В достоверен хадис, предаден от Муслим, се съобщава, че Асма бинт Абу Бакр разказвала: „Зубайр се ожени за мен, без да има нито имущиство, нито роби –- нищо, освен своя кон и късче земя. Аз хранех коня със сено, внимавах и се грижих за тях. Също така мелех овесени семена за тесто, носех вода и месих тесто за хляб. Понеже не умеех добре да печа хляб, затова ни го печаха съседките от рода на ансарите. Те бяха жени заслужаващи доверие“. Асма също споделила: „Събирах семената от земята, която пратеникът на Аллах (с.а.с.) беше отделил на Зубайр. Това беше участък с рамери две трети фарсаха[1]“. Сб. “Сахих Муслим” (2182).
Пророкът (с.а.с.) е казал: „Ако жената знаеше какви са й задълженията пред мъжа, тя не би седнала, освен за да се наобядва и да се навечеря“. Този хадис е предаден от ат-Табарани в сборника „Ал-Кабир”. Сб. “Сахих ал-Джами ас-Сахир” (5259).
Ал-Байхаки, позовавайки се на аш-Шуаба, Ибн ал-Асира, Абу Хатими ар-Разий, Ибн Манад и Абу Наим, привежда следното: „Предадено е от Асма, дъщеря на Язид ал-Ашхалия, че веднъж тя отишла при Пратеника на Аллах (с.а.с.), когато той бил сред своите сподвижници, и му казала: „О Пратенико на Аллах, ти си ми по-скъп от моите баща и майка. Аз представлявам група жени и съм изпратена при теб. Където и да има жена, на изток, или на запад, чула ли е за моето идване при теб, или не, но тя има такова мнение, каквото и аз. Всевишният Аллах те е пратил за всички мъже и жени без изключение, и ние повярвахме в теб и твоя Господ. Ние сме жени, ограничени от вашите домове, от вашите необходими страсти и от износването на вашите деца. А вие мъжете, имате приемущество в това, че може да се събирате, да образувате общини, да навестявате болни, да присъствате при погребение, да извършвате поклонение многократно, а най-хубавото – учавствате в джихад на пътя на Аллах. И ако някой от вас отива на път, за да извърши поклонение или да стане стража на територия, ние съхраняваме вашето имущество, грижим се за вашето облекло и възпитаваме за вас вашите деца. И какво, ако ние също съучавстваме с вас в това добро, о Пратенко на Аллах?“ Пророка (с.а.с.) се обърнал с лице към своите сподвижници и казал: „Чувалили сте някога по-добра реч на жена от въпросът й в делата на религията?“ Те отвърнали: „Пратенико на Аллах, ние не сме и мислели, че жена може да говори така“. Пророка (с.а.с.) се обърнал и казал: „Жено, иди и дай новини на жените, които се намират зад теб, че доброто съпружеско отношение на която и да е от вас към своя мъж, стремежа към съгласие с него и извършване на това, което той одобрява, се равнява на всички тези добрини, за участието в които ти ме попита“.
След като завършила речта си, жената се обърнала и доволна тръгнала с радостната вест, възвеличавайки Всевишния Аллах“.
8. СЪДЕЙСТВИЕ НА МЪЖА В ДЕЛАТА ЗА ОТВЪДНИЯ ЖИВОТ
Предадено е, че Ибн Маджих от Савбана казал: „Когато бяха ниспослани законите за относителността на среброто и златото, хората попитаха: „Какво богатство можем да използваме?“ Омар отговори: „Ще разбера това за вас“. След което седна на камила си, а аз се движех след него, и така стигнахме до Пророка (с.а.с.) и Омар го попита: „О Пратенико на Аллах, какво имущество да вземем?“ На което той отговори: „Нека всеки от вас да вземе благодарно сърце, споменаващо Аллах, и вярваща жена, която да му помогне в делата за отвъдния живот“.
Ибн Абу Шайба привежда от Абдуррахман, син на Абраз, който предава следното: „Благочестивата жена за мъжа е като корона, покрита със злато на главата на краля, а лошата жена за благочестивия мъж е като тежък товар върху немощен старик“.
9. НАСТАВЛЕНИЯТА НА УММ АКИЛИ КЪМ СВОЯТА ДЪЩЕРЯ
10.
Дъще моя! Ти се отдели от дома, в който израсна, и от гнездото, в което започна да ходиш. Ти се омъжи за човек, непознат. Той ти е другар, с който досега не си имала никакви отношения. Трябва да му станеш робиня, за да ти стане той роб. Съблюдавай в отношенията си с него десет заповеди, които ще ти помогнат в живота. Първо и второ – изпитвай към него умерен и почтителен страх, слушай го и му се подчинявай. Трето и четвърто – интересувай се какво му е приятно на вид и на мирис, за да не види той нищо лошо и да помирисва само приятно. Пето и шесто – интересувай се къде спи и какво яде, защото гладът раздразва мъжа, а нарушаването на съня предизвиква неговият гняв. Седмо и осмо – пази неговото имущество и се грижи за неговите слуги и деца. Най-важното в имуществото е да го оцениш, а в семейството – правилно да го разпореждаш.
Сб. “Табаи ан-Ниса”, стр.28.
Ал-Байхак привежда в Аш-шуаб, че Асма ибн Хариджа ал-Фазарий, когато пожелал да покаже на своята дъщеря верния път към нейния мъж й казал: „Дъще, стани робиня на своя мъж, и той ще ти стане роб; не му дотягай, иначе ще му доскучаеш; не се отдалечавай от него, иначе ще го обремениш и направи така, както казах на твоята майка: „Моли за прошка от мен, любовта ми винаги ще заслужиш, и не разговаряй с мен в мига, в който съм гневен. Мисля, че ако в сърцето се съберат и любов и болка- любовта ще си отиде, няма да остане“.
|