Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 19:53 03.06.24 
Клубове/ Религия и мистика / Окултизъм Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Продължение на коментара 14 [re: Liebestod]
Автор Mish-o ()
Публикувано27.07.05 16:15  




Продължение на Лекцията от 24. Октомври 1908


Най-лесно ще намерим общ език, ако изходим от възгледа, който днес е
широко разпространен и донякъде противоположен на посвещението.
Днес често срещаме хора, които размишляват върху подобни теми и смятат,
че могат да се произнесат върху тях, застъпвайки становището, според което
меродавно за истината, за обективната действителност е само сетивното
наблюдение, респективно представите, които извличаме от него.

И Вие често чувате хората да казват:

Науката може да съществува само ако се опира върху обективните данни на сетивното наблюдение!

Обикновено под тази констатация се разбира следното:

Науката съществува само защото човекът може да включи своите представи в
областта на сетивното наблюдение.

Всеки от Вас знае, че способността за изграждане на представи и понятия е
всред едно от многото душевни качества и че тези други качества се свеждат
главно до човешките чувства и човешката воля.

Дори при една сравнително повърхностна оценка на нещата, всеки може да
потвърди:

Човекът е не просто едно мислещо същество, а едно същество, което чувствува и проявява воля.

Обаче онези, които смятат че трябва да защитават чисто научното мислене,
веднага ще възразят:

В научната област има място само за човешкото мислене, там няма място нито за човешките чувства, нито за човешката воля, понеже по този начин бихме
оспорили това, което е обективно, и бихме смутили надличното
функциониране на нашите представи и понятия.

Напълно вярно е, че ако хората внасят в научната област своите чувства,
своите симпатии и антипатии, нещата ще им изглеждат или отблъскващи, или привлекателни.
И наистина, докъде бихме стигнали, ако човекът би търсил познавателен
елемент в своите чувства, в своите страсти?

За един предмет е във висша степен безразлично, дали някой го харесва или не го харесва.

Колкото е вярно, че онзи който иска да остане в строгата научна област,
следва да се придържа само към външната страна на нещата, толкова е
вярно, че самият предмет е този, който те заставя да кажеш:

ето, това е червено, или че твоята представа за камъка е правилна.

Обаче не е в природата на нещата, те да се стремят към твоето одобрение
или неодобрение, така че ти да ги харесаш и отхвърлиш.
Фактът, че един предмет изглежда червен, има своите обективни причини, а
че ти не го харесваш, за това няма никакви обективни причини.

В известен смисъл днешната психология е успяла да се издигне над това
положение на нещата.
Моята задача не се свежда до това, да се изказвам „за" или „против" относно онова направление в психологията, което казва:

Наблюдавайки душевните явления, душевния живот, ние не трябва да се
ограничаваме в тесните рамки на интелектуализма, не трябва да разглеждаме
човека единствено с оглед на неговото мисле не, а следва да вземем под
внимание както неговите чувства, така и неговата воля.

Вероятно мнозина от Вас знаят, че според философската система на Вунд
волята заема основно място в човешката духовна дейност.
В своята книга „Основи на интуитивизма" руският психолог Лоский също
посочва водещата роля на волята в душевния живот на човека.

Аз бих могъл да дам още много примери, за да докажа как днешната
психология непрекъснато се стреми да преодолее едностранчивия
интелектуализъм, като в същото време не е трудно да се досетите, че във
формирането на душевните способности се намесват и съвсем други сили.

Ако размислим още по-нататък, ще установим и нещо друго, а именно колко
трудно приложимо е изискването, според което обективните научни
резултати могат да се постигат единствено чрез онази разсъдъчна способност,
която се опира върху сетивното наблюдение.

Когато и самата наука подсказва, че горното изискване е неизпълнимо, и че
волята се намесва при всеки възможен случай, тогава как ще сте сигурни, че имате работа с едно чисто обективно наблюдение?

След като Вашата воля Ви погажда гореспоменатата шега и след като Вашите
мисловни навици отдават предпочитание главно на това, което е материално
и не признават духовната страна на нещата, тогава тя просто не намира
място във Вашите теории.

Когато искаме да разберем света, важни са не абстрактните теории, към
които се придържаме, а силите, които пробуждаме в нашите души.



Р. Щайнер




Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Откровението на Гьоте в неговата приказка: Щайнер Mish-o   06.11.04 13:13
. * Приказка за зелената змия и красивата лилия: Гьоте Mish-o   06.11.04 13:44
. * Продължение на приказката Mish-o   06.11.04 15:28
. * Re: Продължение на приказката Simo   07.11.04 11:35
. * Re: Продължение на приказката 5я   07.11.04 13:24
. * Re: Продължение на приказката Simo   07.11.04 13:32
. * Re: Продължение на приказката mountainlake   07.11.04 17:52
. * Продължение 2 Mish-o   08.11.04 09:19
. * Продължение 3 Mish-o   09.11.04 10:24
. * Re: Продължение 3 Simo   09.11.04 11:48
. * Продължение 4 Mish-o   10.11.04 10:58
. * Продължение 5 Mish-o   16.11.04 22:59
. * Re: Продължение 5 ocъзнaтa   17.11.04 05:50
. * Дарбата на Гьоте Mish-o   17.11.04 18:41
. * Re: Дарбата на Гьоте дa   17.11.04 20:04
. * Re: Продължение 5 :))   18.11.04 16:57
. * Продължение 6 Mish-o   18.11.04 19:49
. * Продължение 7 Mish-o   20.11.04 11:33
. * Продължение 8 Mish-o   23.11.04 10:26
. * Re: Откровението на Гьоте в неговата приказка: Щайнер мъrъл   23.11.04 15:41
. * Re: Откровението на Гьоте в неговата приказка: Щайнер Mish-o   26.11.04 19:04
. * Продължение 9 Mish-o   26.11.04 18:34
. * Re: Продължение 9 www   27.11.04 09:51
. * До какво води повьрхностния начин на живот Mish-o   30.11.04 12:38
. * Re: До какво води повьрхностния начин на живот ww   30.11.04 13:08
. * Продължение 10 Mish-o   30.11.04 11:18
. * Продължение 11 Mish-o   02.12.04 15:11
. * Продължение 12 Mish-o   03.12.04 15:39
. * Продължение 13 Mish-o   06.12.04 15:24
. * Завършек на приказката Mish-o   09.12.04 14:32
. * Re: Откровението на Гьоте в неговата приказка: Щайнер Cфинkc   12.12.04 21:51
. * Розенкройцерите Mish-o   14.12.04 16:02
. * Re: Откровението на Гьоте в неговата приказка: Щайнер Liebestod   15.12.04 18:15
. * Коментар на Розенкройцерите: Щайнер Mish-o   17.12.04 14:37
. * Продължение на коментара 6 Mish-o   18.01.05 12:54
. * Продължение на коментара: Щайнер Mish-o   19.12.04 10:06
. * Продължение на коментара 2 Mish-o   21.12.04 18:53
. * Продължение на коментара 3 Mish-o   23.12.04 08:18
. * Продължение на коментара 4 Mish-o   03.01.05 22:53
. * Продължение на коментара 5 Mish-o   07.01.05 19:43
. * Продължение на коментара 6 Mish-o   18.01.05 13:51
. * Продължение на коментара 7 Mish-o   27.01.05 13:44
. * Продължение на коментара 8 Mish-o   02.02.05 13:47
. * Продължение на Коментара 9 Mish-o   13.02.05 23:12
. * Продължение на коментара 10 Mish-o   28.06.05 19:12
. * Продължение на коментара 11 Mish-o   30.06.05 19:31
. * Продължение на коментара 12 Mish-o   05.07.05 13:58
. * Продължение на коментара 13 Mish-o   26.07.05 19:33
. * Продължение на коментара 14 Mish-o   27.07.05 16:15
. * Продължение на коментара 15 Mish-o   29.07.05 12:37
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.