|
Продължение на Лекцията от 9 декември 1904 г.
Извън първите три степени има също по-висши степени.
И те са притежавани в доста съвършена форма от по- големите общества във
Великобритания, Америка, Италия, Египет,
а също и от източното Свободно-Масонство – особено от това,
известно като Ориенталско или Мемфиско Масонство /*1/.
В Германия, където има клон на Мемфиско-Мизриамското Свободно-Масонство със световни масонски връзки /*2/, висшите степени също функционират.
Ала в Германия, вътре в Свободното-Масонство "Свети Йоан" има твърде малко
разбиране на истинското значение на висшите степени,
поради което масоните от Св.Йоан там обикновено считат висшите степени за
глупост.
Великата Ориенталска Ложа в Германия е принудена по тези причини само да
остави масоните на Св.Йоан, общо взето, да минават за истински масони.
В това отношение има голяма разлика между масонството,
практикувано в Германия и това от Англия или Великобритания.
В британското масонство е постигнато нещо като помирение чрез Устава за
Обединение от 1813 г. между занаятчийското масонство с неговите три
степени и онези клонове на масонството,
които признават по-високите степени /*3/.
Така, като чирак в занаятчийското масонство на човек му е позволено да влезе
и да завърши в 4тата, 5тата и 6тата степени, т.е. в по-висшите степени.
Степените, отнасящи се до занаятчийското масонство се приети всички за
една в Англия; не е така в Германия.
Немският Грант Ориент от Мемфиския и Мизриавския Орден се натоварва сам с
изработване на трите най-нисши степени.
Следователно Ориенталският Свободен зидар трябва да е преминал трите
степени първоначално.
Освен това той трябва да даде обещание да се издигне поне до 18тата степен. И той не може да отпочине, докато не е направил това.
Един германец масон от Ордена Св.Йоан следователно никога не бива приеман
във висшите степени на Ориенталското Масонство
/без да е достигнал да трите по-малки степени/.
Ориенталското масонство се състои от степенувана инструкция в окултизъм.
Както казах и миналия път, то дава една картина на учението,
давано в по-висшите степени, които успяват да достигнат до степента
Царската Дъга:
тези степени дават един вид астрално обучение,
което води нагоре до 18тата или 20тата степен.
След това идва онова, което дава умствено обучение, обучение,
което води до живот върху умственото поле и напредва до 16тата или 17тата
степен.
Накрая идва най-висшето от всички обучения, най-дълбоката окултна инструкция, която може да бъде приета в Ложата Гранд Ориент до 96та степен.
Има крайно малко хора в Германия, които са напреднали до 96тата степен.
Но въпреки всичко, има нещо във всичко това,
което ще ви докаже колко малко е останало в съвременното масонство от
онова, което то някога е обземало.
Първата интересна точка е, че онези, които са напреднали до 96 степен,
не винаги са били преминали през едно масонско обучение и едва ли има някой
от всички тях, който да е завършил цялата гама на обучението.
Наистина има малцина, които имат по-високи степени.
Те са били декорирани с третата или 33тата или 96тата степен,ала онези,
които притежават тези отличия, не са ги получили чрез масонско обучение,
но чрез други окултни инструкции и те са позволили тяхното знание да бъде
използувано, за да дойде до спасяването на Свободното-Масонство.
Ако някой е достигнал до 96тата степен,тя не е била постигната чрез масонско обучение.
Грубо казано, смята се, че в това отношение Свободното-Масонство е
задължено на окултното обучение на други школи.
Р. Щайнер
/*1/ - Според легендата ритуалът Мемфис се предполага да е установен от един мъж, наречен Ормузд, който е бил обърнат в Християнство през 46 г. сл.Хр.от Св.Апостол Марко.
Казва се, че Кръстоносците пренесли това масонско знание от Светата Земя и основали една Велика Ложа в Шотландия през 12тото столетие.
Легендата е почерпила името Мисраим от Мизраим, един от синовете на Хам.
Той дошъл в Египет, завладял страната и я нарекъл по свое име /Мисраим или Мизраим – древно име за Египет/.
Учението за Изис, Тифон и пр.се предполага да е дошло от него.
Виж Щустер: /не се чете/ /том 2,Лайпциг,1906 г./.
Според Хекетрон:/”тайните Общества”,кн.8,гл.20/, египетското масонство е било основано от Калиостро.
Ритуалът на Мисраим се приписва според Хекетрон,кн.8,гл.10 на едно
основаване в Милано през 1805 г.,т.е. 10 години след предполагаемата смърт
на Калиостро,което основаване е било направено от няколко масони
“на които било отказано приемане във Върховния Велик Съвет”.
Ритуалът на Мемфис се казва,че е копие на Ритуала на Мисраим и беше основан в Париж,1839 г.
Предполага се, че той е бил съчетан с Ритуала на Мисраим към края на 19тото
столетие, от когато е известно като “Мемфис-Мисраим Ритуал”.
Джон Йаркър, ”абсолютният Суверен Велик Майстор във Великобритания и
Ирландия на Съчетаните Шотландски Мемфистки и Мисраимски Ритуали”,
установява Велик Ориент /Великата Ложа/ за Германия в 1902 г.
/*2/ - Тук Рудолф Щайнер базира своето изложение на едно твърдение в /
текста не се чете /,според която,по онова време,приятелски отношения
съществували между 12те Велики Ориенти и Върховни Велики Съвети на
Древния и Приет Шотландски Ритуал и на Суверенните Светилища на Америка,
Египет, Румъния, Испания, Куба, Неапол и Палермо.
В Германия обаче по онова време Мемфиското и Мизраимското Свободно-
Масонство се считало за “нередовно” и не е било признато.
/*3/ - В последния Устав от 1 декември 1823 г. казва се,че:
”Обяснено и изразено е,че чистото и древно Свободно-Масонство ще се състои
само от три Степени и не повече,именно Степента на Приет Чирак,
Съзанаятчия и Майстор Зидар, с допълнение на Високите Разряди на
Свещената Царска Дъга.
Но този Устав няма да бъде задължителен за никоя Ложа,нито за Управително
Тяло да провежда своите събрания в унисон с наредбите на казания Орден”./”История на Свободното-Масонство” от Хайнрих Буус. от собствената библиотека на Р.Щайнер.
|