|
Продължение на Лекцията от 2.12.1904 г.
Нека да започнем от факта,
че свободните масони са били строителите на пирамиди,
на мистерийните храмове и на черквите.
Лесно ще се убедите – особено, като четете Витрувиус /Vitruvius/
/Витрувиус Пилио, царски архитект при Цезар Август,
който написва своята 10томна творба,
”За архитектурата”, между 16 и 13 г. пр.Хр.,
черпейки от гръцки източници собствените си опитности/ -
че начинът, по който архитектурата е била изучавана преди ,
е съвсем по-различен от нашия настоящ метод.
По онова време тя не се е изучавала чрез пресмятания,
вместо това определени интуиции са били съобщавани
посредством символи.
Ако вие прочетете в “Луцифер”
/Рудолф Щайнер тук споменава статии,
които той по онова време отпечатва в своето периодично списание Луцифер,
по-късно известно под името “Луцифер гнозис”,
които след това са публикувани във форма на книга
и са на разположение на английски под заглавието “Космична памет”
(и на български - "Хрониката Акаша" - в антропософските дружества)./
как Лемурийците са развивали своята строителна способност,
вие ще схванете отчасти начина,
по който това изкуство тогава е било практикувано.
Не е възможно днес да се строи по този начин.
С учудване и възхита гледаме сградите на древния Китай
и на вавилонците и асирийците и знаем,
че те са били изградени без знанието на нашата съвременна математика.
Ние гледаме чудесния инженерен успех на езерото Моерис /Moeres/ в Египет; езеро, което е било изградено за събиране на вода,
която е могла да бъде отклонявана в напоителни канали при нужда.
Това езеро не е било изградено със съвременната инженерна техника.
Чудните акустични въздействия,
придадени на древни сгради,
са би ли постигани по начин,
който съвременните архитекти не са в състояние да имитират.
По онова време хората са били способни
да строят посредством интуитивни способности,
не чрез рационално разбиране.
Целият този вид архитектура е стоял в съотношение
към едно познание за вселената.
Ако например вземете египетските пирамиди,
техните измерения съответствуват на
известни измерения в небесното пространство,
на разстояния между звездите в пространството.
Цялата конфигурация на звездното пространство
беше изобразена в тези сгради.
Имаше връзка между индивидуалната сграда и свода небесен.
Тайнственият ритъм, представен пред нашия поглед,
когато гледаме звездните небеса – не само с нашето външно сетиво,
но с един интуитивен поглед,
който прониква до по-висшите отношения,
до ритмичните съотношения – това е,
което първоначалните архитекти са включвали в техните сгради,
защото те са съграждали от вселената.
Това изкуство на съграждане е било преподавано по начин
толкова различен от нашия,
както учението на изкуството медицина сред някои
примитивни племена днес е различно от нашето собствено.
Нашето обучение днес идва от интелекта.
В примитивните племена лекарят не е обучаван както нашите доктори,
а в него се развиват някои окултни сили.
Той трябва да претърпи едно телесно обучение,
което би било ужасяващо за всеки с нервно или слабо разположение,
живеещ в съвременната култура.
Това обучение го научава на безразличие към радост и болка
и онзи, който е безразличен към тези неща,
вече притежава окултни сили.
Размерът, до който астралното тяло
би могло първоначално да бъде обучено
е бил толкова голям,
че довеждал до развитие на сили,
които са били определяни като Царското Изкуство,
което е изкуство,
извлечено от силните символи на небесните пропорции.
Ето вече вие имате една идея за онова,
което Свободното-Масонство е било
и вие ще осъзнаете,
че то е трябвало да надрасне своята действителна задача,
неминуемо то е трябвало да загуби своето значение,
когато светът става рационален.
То е имало значение,
когато се е още развивала 4тата културна епоха.
Петата епоха донесе загуба на неговата важност.
Днес свободните масони не са вече зидари.
Всеки може да стане член.
За окултистите символите имат действително значение.
Един символ, който е само символ,
само едно копие или образ,
няма никакво значение;
значение има само в онова,
което може да стане действителност,
в онова,
което може да стане жива сила.
Ако един символ действува върху духа на човечеството по такъв начин,
че интуитивните сили се освобождават,
тогава имаме работа с истински символ.
Днес свободните масони казват,
че те имат символи,
които означават това или онова.
Един окултен символ обаче е онзи,
който обхваща волята и води до развитие на астралното тяло.
Дотолкова, доколкото нашата култура е станала
една интелектуална култура,
Свободното-Масонство е загубило своето значение.
Край на Лекцията
|