Чета за руската подводница, премигвам. Оптимист задълба нещата. Сериозно положение става, значи. Та рекох и аз да се врътна да изровя нещо. От САЩ военната флота, защото джентълмените там са ми по-близки, и физически, и другояче, и всякак, от осведомените лица по разни земни и други ъгли.
САЩ военната флота издават вестник, "Военноморски Времена" (Navy Times), събрат на "Войскови Времена"(Army Times) и на "Военновъздушни Времена" (Air Force Times). (Днес видях, че статията за излагацията с обществените подаяния от 19 Юни 2000 във "Войскови Времена" я има също във "Военноморски Времена", от същата дата брой, даже на същата 14-та страница! Сега като я цитирам и нея - и тези ли броеве на "Военноморски Времена" ще отидат в "архив"? Както стана с броевете на "Войскови Времена", ама точно до и включително 19 Юни? Питам се просто, за разните специални читатели тук.)
Та Междумрежие стоянките на "Времена"-та са:
"http://www.navytimes.com",
"http://www.armytimes.com"
"http://www.airforcetimes.com"
Специфично за размисли по американските възможности за подводно спасение, можете да прочетете:
"http://www.navytimes.com/stories/navy16.htm"
Оптимист би прочел, че до скоро тежките САЩ подводници са оперирали практически изцяло в дълбочини над 600м. САЩ спасителната технология работи, на теория, до 600м. "Спасителните операций" са целяли да уточнят къде да се хвърли надгробния венец… Плитководието започва от скоро. Аз пък бях учуден от успеха на американците да спасят екипажа на Скуалус, потънала в 60м вода, още през 1939!
И за жалост моето саркастично-изразено мнение за днешните способности за подводно спасение май държи вода! Защото официалните отговори на въпроса "могат ли САЩ флотата да спасят екипажа при случка като Курск?" са от рода на "може би"… "Може би" за военните се превежда "хич", на цивилно-гаргов език.
Печатното издание на "Военноморски Времена" обаче включва списък на нещастията със САЩ подводници след Втората Световна. Този списък, по данни на САЩ Военноморска Флота и на Зелен Мир (Greenpeace), събрани от Грег Стиц, го няма в горе-посочената стоянка, и го прилагам тук. С моя превод на американски български.
Кочино (Cochino) (СС-345)
Дизел задвижваната Кочино потъна след батерийна експлозия на 26 АВГ 1949, през сурова буря край северна Норвегия. Един моряк от борда на Кочино беше убит, до като още 7 от подводница Тъск (Tusk) (СС-426) загубиха живота си опитващи се да спасят екипажа на Кочино.
Стикълбак (Stickleback) (СС-415)
През упражнение в хавайски води на 30 МАЙ 1958, дизел задвижваната Стикълбак загуби мощност и аварийно изплува, където беше таранена от разрушител придружител Силверстейн (Silverstein) (ДЕ-534). Всички членове на екипажа бяха спасени преди подводницата да потъне на следващия ден.
Трешер (Thresher) (ССН-593)
Трешер стана американския първи ядрено задвижван кораб да бъде загубен когато тя потъна на 10 АПР 1963, в 1676м вода край Ню Фаундланд крайбрежие; 129 бяха убити. Съд по Разследване постулира, че загубата била във всякаква вероятност дължима на отливка, тръба, или заварка провал който наводнил машинното отделение с вода. Тази вода вероятно причинила електрически провали които автоматично затворили ядрения реактор, причиняващи начална загуба на мощност. Подводницата изглежда отишла в неконтролируемо гмурване, което завършило когато тя достигнала нейната смазване дълбочина.
Скорпион (Scorpion) (ССН-589)
Ядрено задвижваната Скорпион потъна на 27 МАЙ 1968 в над 3048м мода около 740км югоизток от Азорите; 99 екипаж бяха убити. Причината за загубата не е била заключително намерена, въпреки че официалната Флота история посочва най-вероятно "не-нарочно задействане на батерия на торпедо, причиняващо възможно "живо-бягащо" торпедо".
Сарго (Sargo) (ССН-583)
До като в Подводна База, Пърл Харбър, Хаваи, на 04 ЮНИ 1960, пожар избухна на борда на Сарго, причиняващ частична детонация на две торпеда в задното торпедно помещение. Един моряк беше убит. Подводницата беше изместена бавно от кея и умишлено потопена за погасяване на пожара. Вдигната с кран, Сарго беше в последствие поправена и върната в служба.
Грейбак (Grayback) (ССГ-574)
Тежки вълни удариха дизел задвижваната Грейбак докато шнорхелувала близо до Хаваи на 27 АПР 1963, причиняващи късо в задната главна батерия прекъсвач, което започнало пожар в задно спално помещение. Един моряк умря. Подводницата беше поправена в Пърл Харбър.
Гитарро (Guitarro) (ССН-665)
Гитаро потъна край кея на Кобилешки Остров Военноморска Корабостроителница, Валлежо, Калифорния, на 15 МАЙ 1969, по време на строителна злополука. Няма личен състав убит. Подводницата беше вдигната, поправена, и влезе в служба 3 години по-късно.
Чоппър (Chopper) (СС-342)
Дизел задвижваната Чоппър беше обхващащо повредена когато тя отишла в неконтролируемо гмурване на 18 ФЕВ 1969, край брега на Куба. В близо-отвесен ъгъл, подводницата достигна дълбочина над 305м преди екипажът да спре гмуркането. Лодката тогава, обаче, обърнала тангажа и се насочила към повърхността в близо-отвесен ъгъл; подводницата изплувала докато се движела близо право на горе. Екипажът възобнови контрол на лодката и успя да се завърне в пристанището. Всичкият екипаж оживя. Намерена неструваща поправка, подводницата беше извадена от строя и използвана за доково обучение преди да е използвана като мишена.
Натанаел Грийн (Nathanael Green) (ССБН-636)
Балистични ракети подводница Натанаел Грийн удари брега в Ирландсо Море на 13 МАР 1986. До като подробности остават секретни и няма хора загубени, подводницата се прибра в пристанището и беше извадена от строя 2 месеца по-късно.
Боунфиш (Bonefish) (СС-582)
Дизел задвижваната Боунфиш пострадала от батериен пожар и експлозия на 24 АПР 1988, до като оперираща край Флорида. Три моряка бяха убити. Боунфиш в последствие беше извадена от строя.
Батон Рууж (Baton Rouge) (ССН-689)
До като провеждаща подводни наблюдателни операций в Баренцово Море близо до руски подводнични бази, Батон Рууж се сблъска с руската ядрено задвижвана ударна подводница Баракуда, на 11 ФЕВ 1992. Няма екипаж убит, и двете подводници успяха да се приберат. Въпреки, че Флотата отказва че Батон Рууж е пострадала от обхващащи повреди, подводницата беше извадена от строя по-малко от година след злополуката, ставаща първата Лос Анжелес - класа подводница да бъде извадена от служба. Баракуда докладвано никога не се върнала в служба.
|