Не бива да не се реагира на такива глупости. Това е излишен патос и плоска пропаганда на един умрял строй, умряла защото е грешна държавна система. Изключително манипулативно предадено.
Нищо не са тези тонажи в производството. Сравнението с титаници е... нелепо, меко казано.
Ако сравним примерно с познатата ни от обща култура "Битка в Атлантика" от ВСВ, само на седмица Великобритания се нуждае от 1 милион тона доставки. От САЩ получават към 11 милиона на година. Отделно немците потапят съдове с водоизместимост обща 3 милиона тона за по-малко от година.
Темата за корабостроителниците е супер интересна, но подхода постоянно се задава гадно, като тръгне някой да обяснява какво било при Кома и какво е сега...
Няма място за сравнение!
Тогава, това е държавна политика и се строи, развива се с държавна подкрепа. Няма как и да бъде другояче в тази индустрия. Бидейки в ЕС ние не можем да подгрепяме частите вече корапостроителници държавно. По закон не ни е разрешено. Не само на нас, Гърция която е в първите три ако не в първите 4-5 държави в света в корабоплаване и корабостроене не произвежда вече сама граждански съдове. Държавно може само да поддържа ВМСто си. Тя инвестира в производства на съдове по света и от лидерите.
От друга страна, корабостроителницата в Русе, която е по-раншна от варненската и бургаската си е била, е и най-вероятно дълго още ще е печеливша. Пеевски я държи, яко не се лъжа.
Не целя да омаловажа онова, което е строено и постигнатото такова, каквото е. Обаче, върло не са честни такива внушения. Не само към настоящото, към още по-миналото също не са честни. Особено за Варненската корабостроителница до девети септември 44та. За онези хора и онзи период защо никой и нищо не споменава?
Нищо, сега само ще ползвам случая.
България до 44та има две фирми, държавни, които са на международно ниво - Български държавни железници (БДЖ, но и задължително, даже още повече железопътни строежи) и Корабостроителница Варна. Соца догонва тези двете, нито им слага началото, нито успява някак да изпревари постигнатото от тях макар и само във военния период. Уникални са тези двете за България, за Балканите, за региона, че и оттатък. БДЖ е дълга тема, но за Варна по темата си струва.
На първо място са хората работили в там преди и след 9ти. Те са винаги същественото.
Преди 9ти корабостроителите във Варна имат по два чифта редовно поддържано работно облекло лятно и зимно. Оборудвани са със защитни предпазни средства, които и днес не съм сигурен, че ги има навсякъде от индустрията - маски, очила, ръкавици. Отделно имат униформа, по-качествена от военоморската или армейската. Имат спортни клубове, оркестри, Химн на корабостроителя, фолклорни състави. Изключителна чест и гордост е дори само да разходят униформата си по центъра на Варна. Самите те, а и предприятието е награждавано с най-високи царски ордени. Имат вестници и списания, в които пишат водещи в страната автори.
Нищо няма да намери някой, ако се интересува вече. Единственото на което попада е, че "при събирания и чествания на трудещите се се ширела национал-шовинистична реторика". Всъщност, дори и в идейно-политически план, с който соц-кома толкова се гордееше отстъпва в това държавно при царя и държавно при тях предприятие. Дори помежду си в разговорите си работещите са били със силно изразени родолюбие, амбиции и защита национална чест. Личи по всичките им съхранени от тогава издавани от тях вестници, печат, материали доколкото запазени по архивите се намират.
После - организацията на работата е такава, че от най-заинтересованите е посланика на Япония. От него има доклади открити от Американците, има и инфо дадено после на руснаците. На руски и английски може да се намери по нещо, на български - НЕ.
Строят се освен за цивилни нужди, най-вече военни плавателни съдове за нуждите на Райха. На практика, немците воюват в Черно море и региона главно с помощта на Варна. Не случайно е бомбардирана и атакувана от руснаците, а наоколо има сигурно повече потопени руски подводници от коя да е част на Черно Море. Наоколо няма партизани, пращаните подводничари са избити още преди да стигнат брега.
Най-висока производителност дава през периода на активно настъпление на немците и действия в региона 42-43та. Дори при намалени доставки на стоамана и желязо стори железо-бетонни плавателни съдове - плаващи кранове, докове, платформи. Същите, каквито по-късно ползват съюзниците при десанта в Нормандия се строят във Варна при немското настъпление към Кавказ.
Изключително ценен е техническия кораб построен от нашите. Има такава техника на него и възможности, каквито другите черноморци нямат в периода. Изследванията се ползват от всички и имат значение за цялостното познаване на акватория и басейн. Разбира се, че се ползва от наши и немски военни.
Грехота е да се дъвче темата за соца, а се пренебрегват постиженията на държавните компании при царството, щом ще говорим за държавни компании.
Разбира се, в тях не е бъдещето, но без държавна подкрепа за инфраструктура (и не само) развитие в този отрасъл е невъзвожен.
Накрая и пряката критика към "титаничните" - Защо не се развиваше корабоплаването, за човека, цивилното в нашата си акватория? Да обясни някой фен на соца, как фериботните флотилии на комшиите гърци и турци половината им кораби са съветски, за вътрешно, тяхно си ползване, а в НРБ никога не е имало примерно ферибот Бургас-Варна!? При това състояние на пътя между двата най-големи наши града на ЧМ. При затворени почти комуникации между севера и юга в зимно време. При тези затънтени краища по Странжда и нагоре, към Камен бряг. Морето сякаш не беше за да го ползва българина, освен да си пече... То и тук е провал, защото днес бранша ни за морски туризъм е в пъти и класи над онзи от соца. Истанбул-Бурса през Бешикташ ферибота е най-удобното нещо, като между двата града са 90км с магистрали, влакове и какво ли не щеш. Обаче Варна-Бургас не може.... Едно е да построиш кораб, друго е да правиш бизнес с корабоплаване - например да си купиш кораб, да задоволяваш нужди и потребности с воден транспорт, да изплащаш и печелиш.
ЕТо, това е което липсвало някога, липсва ни и сега за срам. Ще ми държат те един ферибот до Батуми... Срам!
Колкото до соца, да не каже някой, че тук води черногледството, защо не се отдава заслуженото от и на Бургас, примерно. Ако не беше соца, този наш днес най-добър град за живеене в България, кой знае на какво щеше да прилича. Най-вече заради язовир Камчия. който и той отвори чак 1973, ама както и да е.
Без него нямаше днес Бургас. На хората там зъбите им до преди него почерняваха от гадна вода. Няма изворна вода в и около Бургас. Не и за такъв град, с такъв мащаб. Отделно вече Нефтохим, пристанища и бази.
Но за корабостроене и корабоплаване, другарчетата от страх да не избягаме с някой кораб в Турция не пускаха кану да влезе във водата, не кораб. Няма какво да ми се фукат. Не заслужават. Срам са в сравнение с което е било преди тях, срам са и в сравнение с околните морски народи.
Само си представи, при соца върви корабостроител в работни дрехи по центъра на Варна и се фука къде работи.... Ми то е смешно! Но преди 9ти е било чест и гордост.
Царевица в Мисисипи... Титаник....Дойче Африка Лайн... Ай стига майтапи бе!
|