Имам чуството, че сме гледали различни предавания
1. Каза (факт) съвремният Украйзм започва в Галиция и Виолина (Австро—Унгария), както при (почети)всяка съвременна нация има до известна степен изкуствен конструкт. Позова се като пример на Венелин от Лвов и неговият принос за сървемената българска нация. Ние това си го знаем и сме го обсъждали. Спомена, че от 1200 до 1945г тези земи, никога не са били в една държава с Владимир, а с Москва въобще не са били и имат съвсем различен (политически обособени) еднографски път
Спомена и за Русините и че те в някаква степен се виждат като етнос различен от Украинците.
2. Малорусите са отделен народ при прописките в Руската империя. В последствие подели Украйзма от запад, (като контра пункт на опитите за русификацията и стремежа за различност?). Спомена за три единия народ на Руската империя, като идеология. Спомена за Мала и Велика Русия, за Бяла, Червена и Черна Русия.
*мала е централна, велика е разширена, Бяла и черна — север и юг, червена не си го спомням вече, но това професора не го уточни. водещия пък хал хабер си нямаше и идея за тази гръцка концепция приета през църковно—славянския, Бел. Моя*
3. До Петър 1 (преди 300 г) не е била държавата Русия, а Московия. Московски земи. Пак ние това си го знаем и не е нещо ново. За Новгород, нищо не спомена а, но ние си знаем, че той никога не се е наричал Руска земя и не е част от Киевска Рус, като общност. Спомена и за заселването на Изток и Североизток и за Москва като топоним от финоюугарски корен. Претопяване на основно население Фини и Балти. Нищо контраверсно не каза.
*Реално освен малка част около Смоленск, няма земи от времето на княз Владимир Мономах даже, населени със славяни, от сегашна Русия, Бел. Моя.*
4. Владимирското Княжество (тука го премеси със старото Суздалско, но не е точно) се въздига след Монголското нашестви, при упадака на Киевското. Другите две запазени (според автора) княжества — Волина и Галиция, които остават извън монголското влияние, заради близоста със Запада и Униатството и католицизъм. Тук добави Новгород и Псков — пак отделни, не Руски земи (не княжества).
5. Владимирското княжество НЕ е пряк наследник на Киевска Рус, която е средновековна държава, разпаднала се на феодални княжества, подобно на много други страни. Според професора има евентуална династична връзка,
*до Годунов евентуално, Бел. Моя*
Още повече, Москва не е наследник на Владимир, които се разпада и московското княжество с благословията на Монголите.
* станали московските князе събирателни на данъка, демек монголски бирници и така се въздига. Бел. Моя *
Позоваването на Русия пък е чак при Петър,
*който е Романов (само легендарна връзка с Рюрик) и дори не е от династия свързана с Киевска Рус,
Всъщност, от Дмитрий до Алексей включително, Московските владетели се титулуват
‘Велик Княз Владимирски (първо), Княз Московски’ — Т.е. Правят разлика между Владимир и Москва. Бел моя*
6. Украинците се разделят от велико русите, по бит и език и държавнотворсто много рано (било колко рано с каква степен обект на спор) и една от базите на съвремените украйнци и държава Украйна е Запорожкото казачество и сечта.
*Тук не съм съгласен с автора, но не споря, да не разводняваме.*
7. Обясни за Новорусия и колонизацията на ‘границата’
8. Обясни и за взаимно претопяване руси—украйнци в Новоросия и обратното украйнци—руси на Кубан по съветско време (май така намекна).
9. Обясни и за политическото начало и Крим, като направи и уговорката как е прочистен Крим от коренното, татарско (с обяснение и обещание за ново предаване), българско и гръцко население.
10. Не навлезе в езика, че нямаше време.
============
И най—важното (за нас) къде направи Паралел с Македония—България, Сърбия—Черна Гора:
Митовете и залитанията в крайности за историята и за цяла комисия при нас
*ние сме татари (според макетата), а россианите нема ли общо с Киевска Рус и славяните (според Украйнците)
*древният Македон и Укр народа
И съответно:
*патерналиско отношение на Българите и Руснаците базирано на това, че били империи
Което водело до обратният откат и той бил против.
И как войната сплотила и циментирали отделноста (каза го на латински) на украйнската нация и емаципирането от близоста с Россия. С обръщането на русификацията на малорусите от Петър насам.
Аз го видях като подтекст за нас, че ветото (нашето и гръцкото) е сплотило македонската нация и я е еманципирала от българският корен до 1945
Общо взето нищо контраверзно или ново. Даже никаква трактовка освен осъждането на войната и обратният резултат.
|