Ще трябва да ни убедиш, че бесите от античността и бесите от 5 век са нещо различно. Никита Ремесиански бърка ли името "беси" и техен език? Йоан Златоуст пише за други беси и език ли в региона?
От същото време са най-ранните християнски храмове в контакт с тракийските вярвания (различни от римски и елински)
От същото време е и борбата с "орфизма", станал елемент и от ранното християнство тук. Имаме споменати икони на Орфей, а е записано още, че с отпадането на орфеизма с почитанието му от християни, бесите забравят и езика си. Тоест, Никита ги покръства в края на 4ти, а в 5ти и 6ти, след него борба с орфизма и типа вяра, език носят антични тракийски белези (дори не натъртвам на "Библия бесика").
В християнството остава от онова време честотата в изображенията и традициите на пастири с арфи, музики и агнета в региона, общи за орфизма и християнството.
По същото време изградени и действащи чак до и по време на ПБЦ са храмовете в Пещера (единствен ориентиран на север, навярно и заради митраизма, който си е повече римски), Перперикон, Белово, дори Еленската, чак в Балкана е записано, че е свързана с беси от онзи регион.
Добавяме и археологията, която показва запазени култури и поселения, а за Филипопол дори е прието, че етническия състав през късната античност и ранно средновековие не се е променял. За цялата Горнотракийска низина е прието, че е най-малко засегнатата територия от "Великото преселение" най-вече по един показател - почти не, а направо пълно отсъствие на езически некрополи, различни от предхристиянския период на местото си (тук си признавам, че не се сещам за всички славянски "полета с гърнета", съдържащи пепелта от изгарянето, дали има по Марица... Те също се появяват и изчезват само за век отсам Дунава)
Дори най-срещаната керамика остава "бързото" колело от времето на траки и напълно изчезва амфората(!) и типичната гръко-римска керамика, примерно.
Въобще, историята с бесите не се връзва с "липса на траки след 1век", а е камара материал.
Кои са бесите?
Вън от съмнение, още от 5 век, когато славяни и българи навлизат с набези и като федерати, са регистрирани писмено и с различен(нов) тип керамика (на бавно колело, ръчна и с различна окраска) и жилища, типични и сравними само или най-вече със Северното Черноморие. Тоест, там, където още преди да дойдат са имали досег с римляни/византийци и християни. Още там имаме погребения по християнски образец далеч извън стените на Херсон и епархии извън градовете.
Тук, на балканите всички (стари и новодошли) масово са погребвани по християнски образец и покрай християнски храмове.
Не е случайно, че Империята ги допуска и кани дори да се заселят, а когато влизат в съюз и стават част от ПБЦ, империята докарва нови заселници от Мала Азия, за да се пази от тях.
Вън от съмнение, културата им е запазена в народните вярвания (особено старо-християнски) с топоними, бит и сечива, но езикът им изчезва (по данни с отпадането на орфеизма и заменен със славянски, гръцки и латински) до 7ми и 8ми век.
П.п. Даже в Несебър, Ахтопол и Созопол местната (гръцки и римски амфори и тези с типичните мотиви и орнаменти, високо майсторство) керамика в периода изчезва и става вносна, не малко от района на Боруй и Родопите, другата малоазийска. Тоест, най-вероятно старите гръко-римляни се изтеглят към Византион, а на тяхно място влизат християни (пишещи на гръцки) от вътрешността и Средиземноморието, които продължават да търгуват и обменят с околните. Упадъка и вътрешните конфликти имат по-силно влияние върху културата и бита в империята от нашествията. Нашествениците, първата им работа е да приемат християнството, да построят все по-голяма църква, да се обявят дори за императори и заживеят по римски. Те стават "по-католици от папата".
П.п. Фол не е чак толкова лош
А онези, "паганите" от Азия се оказват единствените външни натрапници, придобили античната гръко-римска традиция, като я свършат някаква и да я надялкат по камънака.
Нищо не казвам. Просто ми е забавно и трябва да призная, че въобще не съм безразличен към дивото сладострастие и източната красота на Пагане (ах, да ми падне туй девойче...). Съвсем напротив! Единствено съм леко чалнат на тема християнство. Но... То, кой ли не внася тук по частица от своята ненормалност!?
Редактирано от leyte на 12.01.21 13:51.
|