Най-добрата илюстрация на този процес е силно паганизираното християнство, което после характеризира религиозния живот в средновековна България. В него се съдържат, разбира се, езически ритуали, наследени от самите славяни, но остават и твърде дълбоки следи от тракийския религиозен светоглед, следи от култа към слънцето и от култа към земята, следи от вярата в цикъла на всевъзраждащата се природа.
Другото го разбирам и ме обогатява, но този цитат ми е неясен.
Не разбирам "паганизираното" християнство. Не го разбирам до толкова, че се сещам за първия Йерусалимски събор на 70те, когато проповедниците на Балканите са се радвали на успеха си, защото местните, макар не евреи, познавали Бог и знаели/очаквали Синът Му или Месията. Тоест, точно сред тях (и то е видно с учредяването на първите епископии в Европа - Филипопол, Сердика, Срем, Печ, Томи) християнството намира най-топъл прием и разпространение.
В противовес на елинския и част от римския свят, заедно с вярващите евреи по места, където Първоапостолите срещат огромни трудности и стигат до първите си жертви (Св.Андрей - Патра) в Европа. Налага им се да пишат послания, някъде и по две (Коринт), да спорят с типичните философи. Там вярата стига до бедните и робите.
По-скоро е въпрос на развитие на християнството като вяра-догма-канон-църква и църковна организация. Нещо, което е било допустимо и дори традиционно донякъде се тълкува впоследствие като ерес или директно се обявява за нехристиянско.
С векове и с жестокост трае борбата между различните разбирания и тълкувания сред християните, особено когато чувстват зад себе си санкцията или силата на светската власт. Само че колкото по-назад се връщаме, то не звучи така, както звучи днес. Което не значи, че днес не е правилно, а напротив. Просто е некоректно да се съди за миналото с днешна мяра.
Кофти е да кажеш на християни, които са станали християни необозримо по-рано от теб и с необозримо по-големи трудности за теб, че "не ги разбират работите" и богопочитанието им не е "правилно" при условие, че са се учили на него с притчите на първоапостолите. Трябва да им го доказваш практически със същите необозрими времеви мери.
Иначе ясно, в историята са ги клали и трили, но сме 21век.
|