Едно мнение под статията от участник с ник "Памфуций" (личи си, че е навътре в темата):
1/ Историческите извори за двамата братя са около стотина страници, за разлика от десетки хилядите страници интерпретациии.
2/Никъде в изворите не иде реч за литургичен език - братята са изпратени от императора в Великоморавия, за да проповядват на славянски език. Несъмнено, целта е да се пресече франкското влияние, но според изворите там на място Кирил започва да прави преводи на църковна литература.
3/ Пак според изворите, когато трябва да защитят позициите, братята тръгват не към Константинопол, а към Рим, защото Панония , Моравия , Хърватия, Адриатика и България към този момент (866 г.) са под юрисдикцията на папа Николай.Кирил се постригва в Рим, малко преди смъртта си. Т.е. той е светско лице , когато посещава Ростислав в Моравия. Методий е назначен за епископ пак от Рим. По време на византийската мисия той е бивш игумен на манастира "Св. Полихрон". Т.е. те няма как да направят в Моравия каквато и да е църковна организация, защото нямат духовния ценз за това. Затова, най-вероятно, те за изпратени от император Михаил да сондират условията на място.
4/ От 867 г насетне мисията на двамата братя става мисия на Рим. В Рим, а не в Константинопол са осветени техните книги (които са правни на място в Моравия). В Рим те получават духовни санове. Целта на папа Адриян е ясна: той иска да възстанови старият илирийски диоцез на Римската църква (да повторя това е бивша Югославия, днешна западна България, днешна Унгария), като измести от там франките, както и контрира евентуални ромейски домогвания. До смъртта си (885) Методий е църковно подчинен на Рим, а не на Константинопол. Към 881 г., той посещава Константинопол, но като Панонски епископ на папа Йоан VIII. Като такъв той има вземане даване с Белград в България, а и с Хърватия.
5/ Много важен контекст за събитията дава култът към св. Климент Римски, чийто реликви се предполагало, че били открити от Константин в Херсон. Този култ съпровожда отношението към двамата братя и техното дело. В Рим веднага отдават почит на реликвите и в края на краищата днес гробът на Св. Кирил е в Сан Клементе. Но в Константиопол , не император Михаил, който праща двамата братя в Моравия, а преди това е пратил Константин (само Констатин, братята не са "посетили Крим"), а Василий Македонец въвежда култа към св. Климент като прави параклис, в който поставя мощите, открити от Константин. Пак той е, който после откупва от робските пазари ученици на братята. При Василий има коренно различно отношение към чужди езици и богослужението на тях (напр. грузинския), към делото на двамата братя.
====
Всекакви приказки за Фотий, някакъв дългосрочен негов и на Михаил Трети византийски план за Славиа Ортодокса и т.н. са писани от историци-слависти постфактум. Това е стар исторически порок да се описват и обясняват събитията по настъпили последици.
Факт е, че първо в България (след самия Рим) се установява култ към Св. Кирил и Методий. Тук тяхното дело се утвърждава, азбуката им - независимо от създаването на кирилицата, която има безспорна връзка с глаголицата, продължава употреба още няколко века.
Факт е, също и българската следа, както в кръщението на Рус, така и в разпространението на славянската, вече станала българска азбука.
Редактирано от cumanich126454 на 04.06.20 05:38.
|