|
Тема |
От един джоб в друг... [re: mak ot Sofia] |
|
Автор |
Santo Modesto (стар клубар) |
|
Публикувано | 22.11.19 01:18 |
|
|
Магистралите са доста скъпи за строеж. И за поддръжка.
ЖП линийте, класическия вид, за обикновени влакове, са значително по-евтини за строеж и поддръжка. Поне така чувахме в университета.
На скоро обсъждахме с колеги междущатска магистрала №10 в САЩ: започва от Санта Моника, Калифорния, и завършва в Джаксонвил, Флорида. На доста места е значително инжинерно постижение, за времето си, пък до някъде и за днес, примерно през блатата и тресавищата на Ачафалая, в Люизияна, тунелът под залива при Мобил, Алабама, и прочие.
После превключихме към западащата жп мрежа на САЩ.
И ми светна мисълта, че практически голямото строене на магистрали в САЩ съвпада с разрушаването на жп мрежата, и буквално затриването на леко-релсовия превоз (сиреч, трамваите) в доста много голями градове, примерно Лос Анжелес и цялата околност. (До преди модерните магистрали, можело е човек да хване трамвай от Санта Моника, през Лос Анжелес, до Анахайм; тези релси са били махнати през 1950-те и 1960-те.)
Та имахме интересно обсъждане дали засиленото строене на магистрали, което един колега окачестви на "залитане", не е било възможно - поне отчасти - заради разрушаването, или поне занемаряването, на жп мрежата. Нещо като прехвърляне на правителствените пари от един джоб в друг - но парите едни и същи.
Като гледам към България (от далече), май и там строежът на магистрали съвпада, общо взето, със занемаряване на българската жп мрежа. Това мое далечно наблюдение вярно ли е? Или "от един джоб в друг" е най-вече американско явление?
|
| |
|
|
|