Понеже малко се получи отклонение от темата, а и защото един много уважаван колега от мен, в друга тема бе не толкова критично настроен, колкото грешно осведомен за авиационния клон на компанията СААБ, мисля да направя набързо малко историческо изложение, което едва ли ще повлияе върху мнението на колегите във връзка с покупката на нов боен самолет за родните ВВС, но ще даде известна представа за традициите на конкурентните компании.
Шведската СААБ започва производстовото си на серийни бойни самолети през ВСВ, а след войната набляга повече на автомобилостроенето, продължавайки да прави и реактивни самолети за родните шведски ВВС, но и да продва авиотехника на страни като Австрия и Швейцария, а на последък и Чехия, Унгария, Тайланд, ЮАР, Бразилия. Нейни популярни витлови (само в Швеция) и рекативни (и в други страни) са:
витлови
СААБ-17
СААБ-18
СААБ-21
реактивни
СААБ-21R
СААБ-29 Тунан
СААБ-32 Лансен
СААБ-35 Дракен
СААБ-37 Вигген
СААБ-39 Грипен
СААБ-105
СААБ-340
Локхийд-Мартин от друга страна е обединение от средата на 90-те на две компании, както подсказва името.
Първата е създател на много известни самолети от ВСВ, както и реактивни самолети с уникална конструкция. Ето най-известните витлови и реактивни машини на компанията:
витлови
А-28 Хъдсън
B-34 Легсингтън
Супер-Електра
реактивни
SR-71 Блекбърд
F-104 Страфайтър
F-117 Найтхоук
Втората вече е обединявана с друга компания със сходно име в началото на 60-те, но води началото си от Глен Мартин и има множество доказали се витлови машини във ВСВ като:
А-22 Мериленд
B-26 Мародер
А-30 Балтимор
Разработва и по-малко известни летящи лодки и реактивни самолети.
|