Не знам какво би било експертното мнение на народа за банките, както и не знам какъв би бил въпросът, но съм сигурен, че на един референдум "повечето хора" биха гласували за нулеви данъци и безплатно здравеопазване и образование.
---
Това за съжаление може да стане в Швейцария (преди две години там щеше да има референдум за изплащане на жизнен минимум от 2000 евро на всеки швейцарец навършил 18 години). А въпросите за които пишеш са забранени по закон:
(2) Чрез национален референдум не могат да се решават въпроси:
.....
3. за размера на данъците, таксите и трудовите и осигурителните плащания и вноски;
4. на държавния бюджет;
---
Безумно е да питаш народа по чисто експертни въпроси. При положение, че още през 2001 г. КС се произнесъл и което прави твърде съмнително положителното решение на въпроса след като се вкара отново в НС :
...Само за себе си електронното гласуване не е противоконституционно, бидейки вид дистанционно гласуване, каквото е отдавна практикуваното в други държави гласуване по пощата; принципно не е в противоречие с международни договори, по които Република България е страна.
Не така стоят обаче нещата с тайната на вота. Уредбата на опазването й в Изборния кодекс създава у Съда основателни опасения не само относно рискове при самия пренос и съхраняване на информацията по електронен път, но и поради липсата на гаранции за доброволността и автентичността на волеизявлението на гласуващия. ...И още, ако тайната на вота на едно лице, гласувало по електронен път, бъде разкрита, кодексът предвижда да се анулира вотът на всички, чиито гласове са в електронната урна (ал. 19), което представлява недопустимо от Конституцията лишаване на избиратели от правото на глас. Съдът преценява, че уредбата на § 11 ИК не обезпечава гаранции за личното упражняване на правото на глас и опазването тайната на вота, което е нарушение на принципа за тайното гласуване при избори (чл. 10 от Конституцията), поради което установява противоконституционност на целия § 11 ИК.
Електронното гласуване не е абсолютна новост в българското изборно право. На изборите за народни представители през 2009 г. въз основа на действащия тогава ЗИНП бе проведено електронно гласуване с автоматизирани системи в определени секции. За разлика от него, предвиденото в Изборния кодекс електронно гласуване е чрез интернет и Конституционният съд не може да не си постави въпроса, доколко упражняването на активното избирателно право чрез интернет и тайната на подадения по интернет вот ще се подчиняват на общите правила в специалния закон – Закона за електронните съобщения (чл. 250а), които изискват от доставчиците на интернет услуги съхраняване на данни, от което може да произтекат рискове за неприкосновеността на електронната информация във връзка с проведеното гласуване. Конституционният съд е наясно, че електронното гласуване е адекватна на съвременните реалности възможност, която разширява и улеснява участието на гражданите в изборите, но само ако ефикасно е гарантирана тайната на вота...
----
Досега не срещнх мнение на експерт който да гарантира, че е възможно да се обезпечат гаранции за личното упражняване на правото на глас и опазването тайната на вота... Отделно хакерски и Ddos атаки
|