Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 01:13 03.07.25 
Клубове/ Политика, Свят / Македония Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Ето и реч на Доган за българския"етномодел" [re: kyмaнич]
Автор Tyлca (баш_познат)
Публикувано17.06.05 19:08  



Реч на лидера на Движението за права и свободи Ахмед Доган на кръглата маса за българския етнически модел, организирана от Института за социални ценности и структури "Иван Хаджийски"
26 януари 2005 г.



/със съкращения/

Български етнически модел в буквалния смисъл на думата още няма.
Български в какъв смисъл?
В синонимен смисъл под "български етнически модел" знаем, че това бе, първо, мирен преход, но как се постигна, това е вече отделна тема.

Етнически модел ли е, или политически модел за решаване на етнически проблеми? Според мен във всички случаи това е политически модел. А дали е модел?
Мисля, че такъв политически модел от гледна точка на балканските реалности нямаше. Това е българска иновация.

Твърде много оправдаваме нещата с традицията.
Твърде свободно пространство е историята от гледна точка на правенето на политика.
Съобразно целите, които аз или всяка партия си поставя, подбирам съответни елементи от историята (тя затова е за всички), и за позитивна, и за конструктивна, и за деструктивна дейност.
В края на 80-те, началото на 90-те години България бе най-уязвима от гледна точка на териториалната си цялост и вътрешнополитически. Който подценява този въпрос, изобщо не е в час.


Да се обяснява всичко с теорията за елитите, в случая е невъзможно.
Има ли социологически изследвания, че тези, които са се противопоставяли на компартията във връзка с Възродителния процес, представляват българският елит? Няма такова нещо!
От 200-те души, с които бях по затворите, и още 500-600, които бяха по Белене, на пръсти се брояха хората,
които имат висше образование.

Да се идеализира традицията, е много опасно.
Аз винаги съм знаел (естествено не говоря така пред медиите) - голяма идеализация е да се твърди, че българинът е толерантен. Особено в последните 100 г.
Пример - в Родопите от 1912-13 г. до 1972 г. 6 пъти се сменят имената на помашката общност. Ту славянски, ту ислямски.
Това толерантност ли е?

Комшулука го имаме, но и тук има парадокс.
В личностен, индивидуален план, като съседи, има доверие. Но постави ли се въпросът по-глобално от гледна точка на взаимоотношенията между колективни субекти, като общности, става нещо друго.

Малцинството е доста по-отворено към мнозинството, отколкото мнозинството към малцинството.
И по отношение на браковете, и по отношение на това, да речем, как си мисиите, в началото на 90-те години ние да направим парламентарна група с най-малко 4-ма българи.
Как е възможно според вас, когато котелът ври?

Социолозите и политолозите още не са осмислили значимостта на тези понятия -идентичност и интеграция. На политика това му дава няколко предимства. Първо, за разлика от колективните права на малцинствата взаимоотношения на понятията етнорелигиозна идентичност и интеграция в гражданското общество веднага ти дава понятието за за значимия друг. Това е технологията за интеграция на малцинствата в гражданското общество.

Какво значи социално-икономическа интеграция?
За един политик това е празно понятие. Естествено - конкретни проекти, демонстрационни, но не става точно така.
Един политик, когато говори, трябва да знае как управленски да овладее нещата, защото езикът е предател, знаете.

Ако всяка наша теза, когато не е формулирана добре, и я превръщаме в действие, настават големи катаклизми.
Дали това е модел? Ами дайте модела на политиците. А вие ходите след събитията. Дайте ни модел, с който да изпреварим събитията.!
Не сте го дали, а цитирате Лилов,
който хабер си нямаше от тези понятия.

Другата важна теза според мен е: да не допускаме насилието при решаването на всяка проблемна ситуация, второто нещо е да използваме механизмите на толерантността доколкото това е възможно.
Толерантността не е универсално понятие. Дори Европа става Европа с утвърждаването на нормите на толерантност като норма на отношенията между общностите.

Много кръв е дала Европа за това откритие. Нарочно съм правил справки във всички европейски езици какво е значението и смисълът на "толерантност". И преди, и след създаването на национална държава.
И в последните 100-тина години. И когато излиза Хартата за правата на човека в последните в последните 60 г.

Под толерантност се разбира търпимост, но поносимостта е винаги от - до.
Ние имаме нужда от ясна дефиниция за правене на политика, която няма да води до насилие.

Въпрос на усет е да намериш мярата, дадения момент за конкретното историческо понятие български етнически модел, така че да трансформирам еднаситуация в друга. Да я преформулираш, да я преобразиш на по-безопасно равнище. И това е всъщност изкуството на правенето на политика. Затова нямаше катаклизми. Не е късмет.
Ако с късмет правехте история, аман ви е системата.

Мисля, че това е находка и трябва да се развие - да преобразиш негативна ситуация и като нагласа, и като негативна енергия – в позитивна.
Направете опита да го направите в семействата си и ще видите, че ни как не е толкова лесно.

Това е една от най-големите трансформации, които направихме - трансформирахме негативната, дори деструктивна ситуация.
Не си правете илюзии, тогава имаше страшно разрушително измерение на енергията, особено след майските събития от 1989 г. Над 350 хил. души напуснаха страната и тук да обясняваме нещата с миролюбивостта... Това, което постигнахме бе, че преобразувахме негативната, етнорелигиозна енергия в позитивна политическа енергия. Основният инструмент за нас бяха правата на човека.
В контекста на евроинтеграционните процеси България и съответните политически сили имаме нужда от преосмислен патриотизъм.
Модерен патриотизъм, което в някои случаи наричам умерен национализъм.

Ще има криза на толерантността.
Всяка страна има различно отношение, няма универсално пространство, Това е границага на европейската толерантност – дотолкова, доколкото не им пречим.

Ние имаме нужда да се правят дисекции иа ситуациите - и във връзка с миналото, и на настоящето, и на близкото бъдеще. Политиците имат нужда от контрапункт. И не мислете (към социолозите и политолозите - бел. ред.), че като напишете една статия, целият политически елит сяда на масата и само с това се занимава. Трябва да се работи да се опакова вашият интелектуален продукт по подходящ начин.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Смърт за Ахмед Доган!!! komita   16.06.05 20:56
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! »№*ы{ђ}lЏ3©®™   16.06.05 21:22
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   16.06.05 21:29
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   16.06.05 21:54
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   16.06.05 21:53
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! cimbal   17.06.05 02:41
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   17.06.05 10:56
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! kyмaнич   17.06.05 16:51
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   17.06.05 17:02
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! kyмaнич   17.06.05 17:15
. * Ето и реч на Доган за българския"етномодел" Tyлca   17.06.05 19:08
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   17.06.05 20:32
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! O1O1O1O11OO1O1   18.06.05 02:46
. * Забрана на всички етнически партии в БГ MHИ   17.06.05 16:35
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! Hoвинap   17.06.05 17:18
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! »№*ы{ђ}lЏ3©®™   17.06.05 19:44
. * Re: Айде без есктремизъм и запахи със смърт! cimbal   18.06.05 03:37
. * шибаният татарин с монголоидна физиономия! Tyлca   17.06.05 19:15
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! »№*ы{ђ}lЏ3©®™   17.06.05 20:30
. * Re: Фантазии. komita   17.06.05 20:35
. * Re: Фантазии. »№*ы{ђ}lЏ3©®™   18.06.05 02:54
. * Re: Фантазии. cimbal   18.06.05 03:52
. * Re: Фантазии. komita   18.06.05 08:55
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! macedonian   18.06.05 11:06
. * Или пък Zaples   18.06.05 11:12
. * Re: Или пък macedonian   18.06.05 11:17
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   18.06.05 14:12
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! macedonian   18.06.05 14:29
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   18.06.05 14:39
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! macedonian   18.06.05 14:44
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   18.06.05 15:02
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! macedonian   18.06.05 15:08
. * Затвор за Ахмед Доган!!! Ziezi   18.06.05 19:57
. * Re: Затвор за Ахмед Доган!!! Bvlgari   18.06.05 22:00
. * Re: Затвор за Ахмед Доган!!! Lavrentiy   12.07.05 14:24
. * Re: Затвор за Ахмед Доган!!! Bvlgari   12.07.05 20:00
. * Re: Затвор за Ахмед Доган!!! Tyлca   19.06.05 01:30
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! nemo493   12.07.05 20:31
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! Lavrentiy   13.07.05 11:52
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! tormentor   12.07.05 20:56
. * Re: Смърт за Ахмед Доган!!! komita   12.07.05 23:27
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.