Да, тази теория вече я рзгледахме, дори цакичь мисля каза, че най-вероятно надписът отдолу е сложен нарочно, за да могат да оправдаят българските знамена.
Аз обаче ще питам друго, слагат ли се двайсетина руски знамена заради някакъв митрополит?? Едно добре, както е примерът с британското знаме, което се вее най-високо, но толкова много?? А да няма ни едно като символ на народната принадлежност на църквата?
Ето малко информация за храма от "Историята на българската емиграция в Северна Америка"
За да не изостанат от сънародниците си в САЩ, македоно-български емигранти от Торонто, Канада, чийто общ брой надвишава 1000, се събират в т.нар. „Неволска" къща на Истърн авеню и Фронт стрийт, за да обмислят създаването на своя църковна общност. Решено е да се привлече за делото познатият им вече Теофилакт. Той с радост приема поканата. В началото на август 1910 г. е свикано историческо събрание във фурната на Симо Велянов и Дим. Стоянов, на което главен докладчик е йеромонахът. Теофилакт подчертава важността в Торонто също да отвори двери наш православен храм. Тогава съблазните от страна на сръбски, гръцки свещеници и протестантски мисионери, откъсващи наши хора от истинската им вяра, ще останат безрезултатни. Изтъква се необходимостта въпросът да бъде решен от по-разширен кръг от хора. За целта са разпратени покани до повечето наши емигранти с молба да вземат участие в създаването на църковна община. Така на 21 август 1910 г. залата „Лейбър Темпъл" се изпълва от над 200 души. Теофилакт отново произнася пламенна реч, с която окончателно спечелва уважението и подкрепата на вярващите от Торонто, които със затаен дъх попиват всяка негова дума. Решено е да се започне кампания за събиране на необходимите средства. В нея с особен ентусиазъм участва дошлият през 1902 г. Дим. Хаджиперов, който след време ще бъде избран за почетен председател на църковното настоятелство. Поставя се началото на Македоно-българската източноправославна църковна община „Св. Св. Кирил и Методи" в гр. Торонто, Канада.
Направените дарения се отчитат стриктно. 42-ма габрешани даряват 227 долара, 45-ма от с. Смърдеш - 203, а 32-ма от Ощина се „отсрамват" със 145 долара. Най-активни се оказват емигрантите от Костурско, дарили 1249 долара. Следват ги тези от Леринско — 1075,50 долара, и Кайлярско - 158. Със събраната сума на 24 ноември 1910 г. е закупено здание на ъгъла „Тринити стрийт" - „Истърн авеню". Истинската му цена е 5000 долара, като още 2000 са разходвани за ремонта и приспособяването му за духовни нужди. Нови 7000 долара отиват за необходимото обзавеждане, икони, утвар. За четири години и четири месеца задълженията са изплатени. Долният етаж става храм, а горният се използва за събрания и училищни занятия.
На заседание от януари 1911 г. временното управително тяло единодушно решава да бъде поканен като пръв уредник Теофилакт. Новата черква е осветена на патронния й празник — 24 май 1911 г. Тогава руският митрополит в Ню Йорк, императорският пратеник Платон, заедно с Теофилакт и други духовници извършват тържествена служба пред огромно мнозинство от цяла Канада, дори от САЩ, изпълнило и църковния двор. Две години по-късно е закупена съседна къща, в която са поместени канцелариите на Епархията. Разширен е и теренът наоколо.
Според македонските историци това си била изцяло тяхна черква — от самото й възникване. Но било невъзможно регистрирането й като такава, понеже в тяхната татковина нямало призната подобна автокефална църква. Тогавашните емигранти потърсили помощта и юрисдикцията на Българската екзархия като най-близка, смятайки че става дума за обикновена формалност. Но тя продължила да налага „идеjата дека Македонците са Бугари, она иста политика, што долго години jа граделе во нашата земjа". Използват в този смисъл свидетелство на „познатит македонски сонародник" Пандо, споделил на смъртното си легло със своя внук, че храмът „Св. св. Кирил и Методи" бил построен за македонците. „Но што стана? Бевме измамени! Не само што нашата црква бе прекрстена во бугарска, току и ние бевме третирани като бугари".
Любопитно твърдение! В онези години никой не би могъл дори да си представи появата на географското чудо „Македонска република", където и до днес нямат собствена автокефална църква. Абсурдна е и представата за „подобаващ" й, изкуствено създаден език. В същото време уредник на храма, по настойчивите молби на миряните, а не по хрумване на Екзархията, става българинът Теофилакт, имащ несъмнени пионерски заслуги в организирането на духовния живот на първите емигранти. Въпреки това торонтската черква „Св. св. Кирил и Методи" била „македонска"! А кой е насилвал вярващите от нейната общност да пращат децата си в откритото към нея през 1914 г. Първо българско школо в Торонто, където се учат на четмо и писмо от бившия учител в Македония Кузо Темелков?
Самата черква била неголяма. В нея след Теофилакт служили последователно свещениците Д. Наков, В. Караджов, Сотир Николов, а от 1930 г. Ламбо п. Илиев. На 30 януари 1938 г. я оглавява свещеник Васил Михайлов, възпитаник на Софийската духовна академия и Богословския факултет на Софийския университет. (Баща му, председателят на Македонския национален комитет в България, Димитър Михайлов, става поредната жертва на братоубийствените междуособици в Организацията).
Друга снимка на църквата
Протоколите от първото заседание за избор на църковно настоятелство на храма, на литературен български естествено.
Arguing online is like running in the Special Olympics. Even if you win you are still retarded.
|