Много интересно виждане на нещата, но за съжаление не мога да се съглася с някои от представените от теб структурно-идейни тълкувания на екзистента в "Неозаглавено 14".
Като начало не бих определил произведението като "поема", най-малкото защото поемата е голяма лиро-епическа творба в стихотворна форма, а при "Неозаглавено 14" липсва каквото и да е от това определение. Бих бил склонен да приема, че това е нещо като сентенция, която ни представя в сбит вид не толкова екзенстенциалните проблеми на обществото, колкото стремежа на автора да представи по различен и пречупен начин псевдопсихологичното възприятие на заобикалящият ни свят, давайки си сметка, че със свойте радикални идей може да разклати и без това лабилното съзнание на модерния читател (под "модерен читател" в случая да се разбира интернет маниак).
Да, съгласен съм че се сблъскваме с ярко изразена алегория, но в никакъв случай не я намирам за мрачна, от друга страна не намирам за обосновано и пояснението за "дкументалната фактологичност" (освен ако намираш нещо документално или фактологично във печката, дракона, жаждата или неясното заглавие)
Заглавието според мен се явява като категоричен отказ на автора да даде окончателна оценка на собственото си произведение, което ме навежда на мисълта, че той/тя не е убеден/а във въздействието на гореупоменатата творба.Действително тук е необичаина драматичната употреба на числото 14, дължаща се най-вероятно на стила на автора, желаещ съвсем да ни обърка в намеренията си, поставяйки ни пред проблематиката на разгадаването на мистиката, закодирана в тайнственото число. Единствената връзка с числото 13, която откривам е, че очевидно това не е числото 13, а самия факт, че 14 е повече от 13 подсказва неистовия стремеж на автора към позитивния аспект заложен в това колебливо число (което ме подсеща, че мрачната алегория всъщност не е мрачна)
Преходът се осъществява в посока от общомашинното, символизиращо човешкото постижение, към общоорганичното, представляващо природната сила. Съгласен съм че тези два елемента трябва да бъдат разгледани в своята синтезирана цялост, защото поотделно те нямат смисъл. Трансформацията на печката в дракон всъщност ни дава представа за стихиината сила на природата,която поглъща човешката цивилизация, а ако разгледаме по-обстойно дракона като модерен и литературноосмислен представител на динозаврите, можем да заключим категорично, че е изказано романтичното желание към възвръщане към отминалата хармония,царяща някога на нашата планета. Именно трагично представения сблъсък съдържащ се в думите "Жаден съм!" говори за нетърпението на автора, тази отминала епоха да настъпи, а експресивното многоточие може да се тълкува като леко колебание и съмнение дали универсума е действително неблагоприятен и враждебен.
От друга страна натрупването на субекти или обекти символизиращи огъня логично води към жажда
С други думи намирам, че дори и в тая безмислица може да се намери някакъв смисъл стига да ти се търси. Иначе само по себе си "Неозаглавено 14" е тъпо и псевдолитературно произведение
Чети между редовете и каквото и да прочетеш ще е вярно!Редактирано от Maglo на 20.07.04 23:50.
|