Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 13:35 24.06.24 
Клубове/ Култура и изкуство / Литература Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема "Неозаглавено 14"
Автор S©S (запознат)
Публикувано17.07.04 00:54  



Структурно-идейни характеристики на екзистента в "Неозаглавено 14"

Поемата представя екзестенциални въпроси не само за самотата на индивида, а и за самотата на човечеството като такова. По този начин откриваме радикалния контрапункт между мрачната алегория и документалната фактологичност. Още със самото си заглавие "Неозаглавено 14" показва отказа на автора да даде категорична оценка за гореспоменатата проблематика. Необичайното в случая е символиката на числото 14, което може да се разглежда диалектично, в две антагонистични насоки, които са в непрестанен диалог, подобно на архетипния сблъсък добро-зло и произтичащите от него антитезиси мъжко-женско и бяло-черно като бинарни двойки в пре-деконструктивистката представа за Вселената. Четиринадесет от една страна надвишава с едно фаталното число 13. Тук откриваме пост-диаболистичните елементи в естетическата нагласа на поета. От друга страна, 14 е 2х7, което изразява удвоения стремеж на автора към библейското.

Преходът от битийното към общочовешкото се осъществява на два пласта, които следва да се разглеждат не поотделно, а в своята синтезирана общност. Първият пласт е чисто лингвистичен. Чрез огрубяването на речта на своя лирически субект поетът достига универсален изказ. Напр. "печка" от първата част на поемата се трансформира в "дракон", една находчива метаморфоза, напомняща изразните средства на магическия реализъм. Авторът не се ограничава само до това направление; напротив, той използва множество похвати присъщи на подчертано пост-модерни направления, като пресемеотичния структурализъм, но по същество той остава екзистенциалист. Вторият пласт на прехода е антисюжетен. На пръв поглед противоречащият на документалната фактологичност антисюжет всъщност показва една неортодоксална визия за печката като еманация на злото. Тя вече не е еманация на метонимията за "бащиното огнище", а загатва за неконтролируемата елементална стихийност на огъня. Именно от този трагичен сблъсък произтича неизбежната самота на субекта, синтезирана в думите "Жаден/съм!", а от там и самотата на цялото човечество, ситуирано в космоса на неприветливия универсум.

Потенцията на субекта да намери разрешение на конфликта се оказва дефицитна. С разтърсващия си патос поемата дава насоки за бъдещо развитие на тази проблематика. В очакване поемата да бъде озаглавена и по този начин конфликтът разрешен, обречеността продължава да разтърсва напрегнатите възприятия на читателя, който присвоява ролята на писател и оттам - на демиург. Революционната промяна на жанровите характеристики на традиционната японска форма хайку представят още един пласт в и без това усложнения преход.






"Неозаглавено 14"
Ти си печка.
Ти си дракон... Жаден
съм!

-Anon.

Whenever you find yourslef on the side of the majority, it is time to reform.
~Mark Twain

Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* "Неозаглавено 14" S©S   17.07.04 00:54
. * Re: "Неозаглавено 14" Maglo   20.07.04 23:44
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.