ми е принципно.
[Лирическо отклонение]
Намирам практиката за "анализиране" на литературни произведения, за абсолютно порочна.
Първо, дори да учиш филология/както аз в случая/ няма никаква гаранция, че си в състояние да боравиш умело с думите. Това не е нещо което може да се научи, само нещо което може да се усъвършенства. Тоест, без да е налице някаква вродена заложба от теб литератор няма да стане. А дори и да е налице таланта, колко от хората които го имат наистина успяват да се наложат на литературното поприще, и колко от тях стават литературни критици. Или така погледнато, какво е процентното съотношение между тези, които се занимават с творческа работа и тези, които се ограничават в това да анализират, изследват и критикуват първите. Не твърдя, че в професията на критика или изследователя или учителя по литература също няма творчески елемент, но...не мисля че може да се сравни с този при писателите, поетите, драматурзите.
Другото, което прави практиката на анализиране толкова порочна, е фактът, че от човек до човек има разлика. Тоест възприемането на едно литературно произведение винаги става от различен ъгъл. И ако начина по който аз съм възприела дадено произведение и който съм отразила съответно в моя анализ, не съответства на начина, по който четящия отсреща /разбирай професор или доцент, разбирай оценяващ/ го е направил, нали се досещаш какво се получава в 90 % от случаите. "Късат те". *
Трето и не на последно място, не всеки може да "преглътне" всякакъв вид литература. Аз например имам органична непоносимост спрямо всичко маркиран като "класика". Единствената класическа литература, която признавам е Толкин. И Агата Кристи. Но досега никъде не съм разисквала и анализирала произведенията на който и да е от двамата. Интересно защо ли?
А да не споменавам как мразя да чета по принуда. [Бррр настръхвам от отвращение].
*Действителен случай
Моя приятелка пише есе. Професорът, който води курса ни "Въведение в литературните науки"и който е и ректор на семинара за Английска литература и език я оценява с 5. Доцентката, която ни води упражнението по граматика и пише 3. Доцентът, който ни води упражнението по композиция(съчинение) я оценява за 4. НК.*[/Лирическо отклонение]
П.С. Tъй като гледам какъв ферман изписах, май бая пара съм насабрала, а?
Спокойно. Тихо. Ден. Виделина.
Кафе, цигара. Лист. И стих прозиращ.
|