Вероятно заглавието на темата е такова, защото преди време БТК филтрира достъпа до arenabg.com и авторът сигурно прави аналогия.
Ще използвам случая обаче да коментирам каква е разликата в двата случая, защото тя е много важна и принципна. БТК филтрира достъп до сайт, който не е в нейната мрежа. Макар и по искане на НСБОП, това все пак е незаконно и когато БТК най-накрая беше убедена, че наистина е незаконно, филтъра беше махнат. Тогава и други доставчици бяха сложили подобен филтър, но на тях им отне само час-два да разберат, че са сбъркали, докато на БТК бяха нужни два дни.
От друга страна Мегалан изглежда са филтрирали достъп до съдържание, което е в техните мрежи. Това е законово допустимо. Аз лично смятам (и имам агрументи), че не трябва да се прави никога и в никакви случаи (дори като "наказателна" мярка спрямо някой, който не си изпълнява задълженията), но само по себе си е "разрешено".
Накратко - имаш право да спираш достъп до информация, която е в твоята мрежа, нямаш право да спираш достъпа на твои клиенти до сайтове, които са навън. Това второто е цензура. Казвам всичко това само за пълнота, а и за да се има предвид от колегите, иначе няма отношение към конкретния случай.
Поздрави,
P.S. Аргументите, според които не трябва да се филтрира достъпа до съдържанието: ресурсът, който се използва за достъп до това съдържание (сървъри, мрежи и др.) е предоставен под наем на собственика на съдържанието. Дори този наем да е под формата на някакъв бартер или друга маркетингова изгода (спестен трафик, рекламна площ и т.н.), докато източникът на съдържание си изпълнява неговата част от договорката, ти трябва да си изпълняваш твоята и да му осигуряваш пълен достъп. Интернет доставчиците от друга страна продават не самото съдържание, а неговият транспорт. Ако те по някаква причина (например неизряден контрагент) не желаят да изпълнят транспортната услуга, могат да прекъснат транспортната среда, но нищо повече.
Ако например си концесионер на магистралата София-Пловдив, имаш пълно право да откажеш на някой да мине по магистралата, ако има неизпълнени задължения към теб. Няма логика обаче да му пречиш да си прекара стоките по други пътища, ако по стечение на обстоятелствата освен концесионер на магистралата си собственик и на складовете в София и/или Пловдив, в които се намира стоката, която трябва да бъде превозена.
PS/2: не че и аз не съм го правил навремето ... Когато правилните методи за решаване на проблема не могат да бъдат използвани (съдебен спор ще продължи 15 години), човек е принуден да прибягва до неправилните. Тук е мястото на браншовите организации, но за това - друг път.
|