Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 16:27 08.07.25 
Клубове/ Компютри и Интернет / WEB Дизайн и HTML Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ?
АвторГocт (Нерегистриран) 
Публикувано21.11.03 10:34  



© Дневник, петък, 20.11.2003 г.
Приходите от рекламата в интернет нарастват двойно

АННА КАСТРЕВА

Брутният обем на приходите от реклама в българското интернет пространство за 2003 г. ще е около 1.5 млн. лв. Това прогнозират собственици и управители на сайтове. Това е два пъти повече от реализираните за 2002 г. обеми. Някои участници на пазара считат, че тази тенденция ще се запази и през 2004 година.
Сега онлайн рекламата представлява под 2% от целия рекламен пазар в страната, твърди Любен Белов, мениджър на "Нет инфо БГ", собственик на "Гювеч", "Абв" и "Нетинфо". "След като страната стане част от Европейския съюз, очаквам делът на интернет рекламата да е около 5-8% от общия медиамикс", смята още Белов. Според него в средата на 2002 г. за пръв път се е появила критична маса, която е дала старта на развитието на интернет рекламата. "От 2004 година онлайн рекламата излиза от своя "незрял" период", допълни мениджърът на "Нет инфо БГ".
Ноември и декември са месеците, които бележат най-силно рекламно присъствие в мрежата, смята Светослав Дъбов, експерт интернет маркетинг в компания за интернет маркетинг "Сайбърмарк". Според него през тези месеци търсенето надвишава предлагането.
Въпреки сериозния брутен ръст браншът е изправен пред няколко основни проблема. "Все още няма достатъчна култура и доверие в интернет рекламата", смята Иван Иванов, изпълнителен директор на "Сайбърмарк". Според него е силно разпространено мнението, че интернет е поддържаща медия в медиамиксовете на агенциите. Изследвания на световни компании обаче сочат, че ефектът от интернет рекламата се доближава до този на телевизията, особено що се отнася за изграждане на марка и познаваемост, твърди Петър Нейчев, който отговаря за рекламата в групата "Нет инфо БГ".
Все още е практика рекламодателят да се представя в интернет, когато има излишък в бюджета, като не е разпространена практиката агенциите да представят анализи за ефективността на кампанията. Факторът, който ще даде силен тласък в развитието на интернет рекламата, е подобряването качеството на предлагания интернет в страната. Това ще даде възможности за развитие на качествено нови за страната начини за маркетинг, които са добре познати и приети в световен мащаб. Наблюденията на Иванов са, че банерите са най-разпространените начини на реклама в българската мрежа към момента.
Усреднените данни от изследванията за потреблението на интернет в страната сочат, че около 16% от активното население ползва глобалната мрежа. Липсва обаче организация, която да отчита реалната посещаемост и реализираните рекламни обеми в мрежата. Наблюденията на участниците на пазара показват, че около 80% от посещенията, направени от български юзъри, са в български сайтове, а 20% са в чужди. Съотношението е обратно на това в първите години на навлизането на интернет в България и може да бъде обяснено с появата на все по-голям брой интернет сайтове с българско съдържание. Според Иванов обаче съществуващите играчи на пазара не полагат необходимите усилия за усъвършенстване на качеството и съдържанието на сайтовете, а начинаещите, които имат желание за това, нямат финансова възможност.
Рекламодателите избират мястото си за представяне според посещаемостта на сайтовете, която е силно зависима от съдържанието и услугите. Запазва се хегемонията продажбата на реклама да става в 95% през dir.bg и abv.bg, твърди Петко Карамочев, мениджър на "Смак медиа", компания за цялостни уебрешения. Според него mail.bg търси начин да разчупи този модел. Последователно и www.dir.bg, и www.mail.bg, и www.abv.bg промениха доста в дизайна на сайтовете си, като по този начин освободиха повече място за реклама. Паралелна тенденция е, че все повече реклама се продава в сайтовете на офлайн медии (телевизии, радиа и др.). Много посещавани сайтове (за запознанства, за теглене на музика и др.) все още не продават реклама или реализираните обеми са малки, каза още Карамочев. "Появяват се сайтове със специализирана тематика, което е добре за развитието на пазара", смята и Белов. Той е на мнение, че нарастването на пазара повишава броя на доволните клиенти, които след това са склонни пак да вложат средства в онлайн рекламата.
Според изследване на GfK за най-посещаваните български портали и сайтове аудиторията на най-популярния български портал www.dir.bg е намаляла с близо 4%. "Известния спад бихме обяснили с разширяването на социалната база в потреблението на интернет", коментира Владимир Жеглов, изпълнителен директор на "Дир.бг". Потреблението достигна вече до средни и малки градове и дори села. Там интернет връзката все още не е на особено добро ниво. В потреблението на интернет се включиха и нови сегменти - деца, хора със средно и начално образование, уточни Жеглов. За тези социални слоеве интернет все още означава предимно безплатна електронна поща, отбеляза той.

Какво има интернет рекламата в повече

Най-подходящата реклама в интернет е таргетираната, смята Петко Карамочев. Повечето по-големи онлайн медии дават възможност дадена реклама да бъде показана само на търсената от рекламодателя аудитория.Повечето рекламодатели смятат, че рекламират в интернет успешно, ако виждат банера си на първа страница на най-популярните български портали. Освен че е неправилна, тази политика понякога излиза доста скъпо, тъй като не е сигурно, че рекламата достига до търсената аудитория, а цената за публикуване е висока, е мнението на експертите. "Определено може да се каже, че във www.dir.bg струпват доста рекламни площи поне на първата страница на портала", смята още Карамочев.
"Може да се каже, че директният мейлинг до целева аудитория все повече ще се използва от рекламодателите онлайн. Българският пазар на интернет реклама е доста по-различен от световния, така че не бива да правим директен паралел. Освен директният мейлинг все повече ще се развива и целевата банерна реклама, която ще се показва в определени места на уебмедиите, редовно посещавани от целевия профил потребители", твърди Николай Петров, ръководител проекти в "Сайбърмарк".
Маркетингът на позволението е също с голям потенциал. При него се премахва негативният ефект на директната SPAM поща, защото потребителите предварително са заявили желание да бъдат облъчвани с точно определена информация по електронна поща и те на практика я очакват. Проблемът у нас е, че при този подход рекламодателят трябва да отдели по-голям бюджет, а възвръщаемостта е по-бавна, но затова пък с много висок качествен резултат - клиентите остават лоялни.
Това е въпрос на стратегическо мислене от страна на рекламодателя, а положителния ефект сме го изпитали на практика в български условия при популяризиране на лекарство за отслабване. Оптималният вариант за по-големите медии е 2-3 реклами на страница, като процентът реклама от видимата площ на конкретната страница не е по-голям от 20-25%, отбеляза Петров.
От www.dir.bg заявиха, че се придържат към световната тенденция за по-олекотени и елегантни рекламни форми, което означава преминаване от по-малки към по-големи рекламни форми.
Цените на рекламата леко се повишават сочат наблюденията на Карамочев. Според Иванов обаче ръстът в цените за реклама в българското интернет пространство леко изпреварва нормалния ход на процеса. Цената в мрежата се определя на посещенията в сайта (прието е това да са хиляда отваряния на страницата). Според "Нет инфо БГ" обаче цените на предлаганата от тях рекламата не са се повишили като единична стойност през последните две години. Двойният ръст е в крайната цена, която се калкулира на база рейтинга на сайтовете.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? Гocт   21.11.03 10:34
. * Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? Ceвepин   21.11.03 11:31
. * Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? :))   21.11.03 12:22
. * А на мене ми е любопитно voyager   21.11.03 14:22
. * А как, според тебе ДъpвeнФилocoф   21.11.03 20:51
. * Re: А как, според тебе weber   22.11.03 01:02
. * Re: А как, според тебе voyager   24.11.03 01:17
. * на мене пък ми е любопитно... moonjogger   24.11.03 00:38
. * Re: на мене пък ми е любопитно... voyager   24.11.03 01:00
. * Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? .Luckie.   21.11.03 14:29
. * Тежко ни я ДъpвeнФилocoф   21.11.03 21:12
. * Re: Тежко ни я .Luckie.   23.11.03 17:18
. * Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? Stipe   23.11.03 18:51
. * Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? webman   23.11.03 20:22
. * Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? ChichkoParichko   23.11.03 21:38
. * Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? voyager   24.11.03 01:09
. * Re: Вашето мнение за онлайн бизнеса в БГ? Choko   30.11.03 19:57
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2025 Dir.bg Всички права запазени.