Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 18:54 27.05.24 
Клубове / Наука / Хуманитарни науки / История Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема 71-76: Селимир и Теофил [re: Rex Mysorum]
Автор Rex Mysorum (sive Vulgarum)
Публикувано23.08.05 18:09  



b) Фамилия Марнавчик през 14 век
(някои от имената по-долу умишлено не са транскрибирани на кирилица – б.пр.)
71. Друго нещо, което Брайс е можел, но не е направил, е да прочете по-внимателно книгата на Лукари. На страници 62-68 на своята книга Лукари говори за Ouglich и Vukashin Marnavchik като за съвременници на цар Urosh, някъде между 1356 и 1371. Лукари също обяснява, че Miliza, дъщеря на Ouglich, била омъжена за Lazare, принц на Сърбия, от когото тя имала двама синове и пет дъщери. Едно от момичетата, Mara, станало съпруга на Shishman, цар на България. После Лукари ни казва (стр. 72), че Marko Kraleviki, националният герой на българите и сърбите, е не друг, а синът на гореспоменатия Vukashin Marnavchik.
Естествено сходството на имената Marnavich и Marnavchik може да е съвпадение и босненският епископ може да не е потомък на фалимията Марнавчик от четиринайсти век. Обаче защо, макар и само като съвпадение, сходството да не се отбележи? Преди да се обвинява някого, че е фалшифицирал своето родословие, трябва да му се даде шанс да защити каквото е написал. Брайс отказва да даде думата на онези, които са могли да изчистят името на Марнавич.

c) Комес Марцелин и Селимир

72. Брайс казва, че Домнио е споменат от Комес Марцелин, но Селимир не е. Това донякъде е вярно, но не съвсем. В “Chronicon” на Комес Марцелин името Селимир (Selimir) присъства, но е изписано по-различно, а именно Gelimer. Най-новото издание на “Chronicon” е от 1846 [114], което навярно е имал Брайс пред себе си, докато е писал статията си. Ако това е така, пропускът му да забележи името Selimir може да бъде още по-трудно оправдан. В един параграф след последното изречение на Марцелин анотаторът говори за вандалския княз в северна Африка и изписва името му Selimer.
Може би тук имаме изкривена форма на славянското име Vladimir, тъй като вариации като Valamer, Ballomer и Filimer се срещат в хрониките. Също така е възможно това да е името ЖЕЛИМИР, означаващо “търсещ мир” и което до днес се среща в Хърватия. Запазила се е сребърна монета от времето на този княз, където името му е щамповано като GEILAMIR, което доказва, че изписването на “варварското” име на този княз с латински букви е било проблемно.
Какво пречи по време на младежките си години този човек да се е оженил за момиче от рода на Юстиниан? Определено Брайс никога не се е замислял над тази възможност. Можем да предположим, че Брайс би запитал: ако това е така, защо Марнавич не е идентифицирал Селимир от житието с вандалския княз на Комес Марцелин? Отговорът е: пропуск от страна на Марнавич по каквато и да било причина не прави невъзможна подобна идентификация. Възможно е оригиналът на житието, което Марнавич е видял, да е бил повреден на това място. А може и Теофил (Богомил), който е писал биографията, да не е искал да описва подробности. Все пак Юстиниан едва ли би желал да подчертаят факта, че армията му е воювала с леля му Лада и мъжа й, чийто син преди това Юстиниан е убил в схватка. Да не забравяме и че Речирад е бил обвиняван, че дружи с българите и че на места българите са били асимилирани от готите [115], а пък готи и вандали се различават само по име.
Между другото, Изидор Севилски споменава нещо интересно за връзките, които са съществували между гетулите (Getuli) в северна Африка и древните траки (Getae):

Getuli Getae dicuntur fuisse, qui ingenti agmine a locis suis navibus conscendentes, loca Syrtium in Libya occupaverunt; et quia ex Getis venerant, derivato nomine Getuli cognominati sunt. Unde et opinio est opud Gothos, ab antiqua cognatione Mauros consanguinitate propinquos sibi vocare.
(Казват, че гетулите са тези гети, които, като напуснали страната си с огромна флотилия, населили земята на сиртите в Либия. Понеже идвали от Гетика, били наречени с производното име гетули. Оттук и мнението сред готите, че трябва да се отнасят към маврите като към роднини, заради древната кръвна връзка (помежду им).) [116]

Един последен детайл: когато Selimir (Gelimer) и жена му били отведени в Цариград след рухването на вандалската колония в северна Африка, Юстин се показал много снизходителен към пленниците [117]. Тъждествеността на Селимир, съпруг на Лада, със Селимер, княз на вандалите, е вероятност, която е избягала от вниманието на Джеймс Брайс.

73. Брайс е знаел, че Комес Марцелин не е единственият, който има какво да каже за Селимир. Той е бил наясно, че “в началото на Annali di Rausa от Лукари името Селимир е представено като вид епоним на южната славянска раса”. Щеше да е добре Брайс да бе продължил с още ценна информация. Позовавайки се на Павел Скалигер, Лукари (стр. 15) казва, че Selimir Harvoi е бил хърватски цар около 550 г. н.е.
Така се заформя друга вероятност. Ако Лада не е била съпруга на бъдещия вандалски княз, защо пък да не е била жена на Селимир, цар на Хърватия? Ако такива мисли са спохождали Джеймс Брайс, той определено не е пожелал да ги сподели с читателите си.

d) И все пак един Теофил

74. Брайс твърди (в статията си – б.пр.), че няма данни за учител на Юстиниан с името Теофил. В същото време от статията, която е писал за “Енциклопедия Британика” през 1881 научаваме, че в “антуража” на Юстиниан е имало един Теофил.
Този Теофил е бил правен експерт и професор в Константинопол, който заедно с Трибониан и Доротей е членувал в комисия, назначена от императора да систематизира законите на империята. Той със сигурност е бил християнин и няма причина да не е могъл да бъде епископът на Сердика, споменат от Марнавич.
Брайс цитира, без да прави коментар, Филип Инверници, който мислел (De rebus gestis Justiniani magni, 1783), че адвокатът Теофил и биографът Теофил не са могли да бъдат едно и също лице, тъй като последният “починал през 534 н.е. и не е могъл да напише житието на Юстиниан, който починал през 568”. Нито Брайс, нито Инверници обръщат внимание на съвсем първото изречение от Vita Justiniani, където се казва, че житието обхваща биографията на Юстиниан до 30-та година на неговото “imperium”. Ако приемем, че под imperium се има предвид царуването на Юстиниан, това ни отвежда най-много до 557 година. Но латинската дума imperium има по-широко значение – тя значи също управление и властване. Според данните, Юстиниан се издигнал във властна позиция, като “спечелил благосклонността на цар Анастасий”, след като отишъл в Константинопол за лечение след дуела си с Рачирад. По това време Юстиниан е нямал още двадесет години. Значи това не може да се е случило след 503 година. Ако броим юстиниановото imperium от тази година нататък, това ни отвежда до 533 година. И действително няма нищо във Vita Justiniani, което да ни отвежда отвъд тази година, освен онова за надгробния камък на Богомил, което очевидно е детайл от друг източник. Ако юристът Теофил е починал през 534 г., както ни казва Инверници, това обяснява и защо житието приключва точно тогава. Адвокатът Теофил и епископ Богомил са един и същ човек.

75. Да си припомним, че поне три известни църкви са построени в Равена през периода 530-535, тоест когато Юстиниан е вече император след смъртта на Юстин през 527. Тези църкви днес се наричат S. Vitale, S. Maria и S. Apollinare. Има ли нещо по-естествено от това Юстиниан да е направил каквото пише в последното изречение на житието? След като наследил Юстин, Юстиниан за благодарност към епископ Богомил основал храм в Сердика, подобен на църквата в столицата и посветен на божествената мъдрост.

76. Да отбележим също, че в “Библиотека” на Фотий правният експерт Теофил е описан като “мъдър мъж, обичан от Бога” [118]. Ако Фотий бе писал на някой славянски език, би казал “богомил”. Единственото, което се губи, е потвърждението от някого, че професор Теофил, мъдрият и обичан от Бога мъж, е бил учител на Юстиниан в младежките му години. Ако Брайс е смятал, че подобна идентификация е невъзможна, можеше поне да ни каже какво го кара да мисли така. Има намек в една от бележките, че съмненията му се основават на Антонен Дебидур, който през 1885 е публикувал монография за съпругата на Юстиниан – императрица Теодора. Но всичко, което казва Брайс в бележка 3 към статията си, е, че “Дебидур не е сигурен дали Теофил, биографът на Юстиниан, може или не може да се идентифицира с юриста Теофил”.
Брайс не предлага каквото и да било за разрешаването на тази несигурност.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   23.08.05 17:00
. * 1-5: предговор, въведение, за житието Rex Mysorum   23.08.05 17:01
. * 6-11: Критиката на Джеймс Брайс Rex Mysorum   23.08.05 17:04
. * 12-15: Въпросът за надеждността Rex Mysorum   23.08.05 17:05
. * 16-20: Въпросът за надеждността - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:08
. * 21-25: Въпросът за надеждността - трета част Rex Mysorum   23.08.05 17:09
. * 26-29: "Грешките" на епископ Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 17:11
. * 30-36: Славяноезичните готи - първа част Rex Mysorum   23.08.05 17:14
. * 37-45: Славяноезичните готи - втора част Rex Mysorum   23.08.05 17:16
. * 46-50: Славяноезичните готи - трета част Rex Mysorum   23.08.05 18:01
. * 51-55: Митът за славянското нахлуване Rex Mysorum   23.08.05 18:02
. * 56-58: Митът за славянското нахлуване - 2 част Rex Mysorum   23.08.05 18:04
. * 59-60: Славянската писменост по юстинианово време Rex Mysorum   23.08.05 18:05
. * 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   23.08.05 18:07
. * Re: 61-70: "Anecdota" на Прокопий Rex Mysorum   17.09.05 01:52
. * 71-76: Селимир и Теофил Rex Mysorum   23.08.05 18:09
. * 77-86: Биографията на Иван Томко Марнавич Rex Mysorum   23.08.05 18:10
. * 87-91: Новите данни Rex Mysorum   23.08.05 18:11
. * 92-97: Новите данни - втора част Rex Mysorum   23.08.05 18:12
. * Заключения Rex Mysorum   23.08.05 18:13
. * "Убийството на юстиниановата самоличност" Sysiphus   23.08.05 20:09
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   23.08.05 22:41
. * Re: "Убийството на юстиниановата самоличност" Rex Mysorum   24.08.05 00:46
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Ziezi   23.08.05 23:21
. * Re: Убийството на юстиниановата самоличност Rex Mysorum   24.08.05 00:32
. * Приложение V: Вандалски речник Rex Mysorum   24.08.05 21:07
. * Re: Приложение V: Вандалски речник Ziezi   24.08.05 22:04
. * "Руския превод" Tyлca   25.08.05 14:42
. * Re: "Руския превод" Rex Mysorum   25.08.05 20:22
. * Приложение I: Vita Justiniani Rex Mysorum   25.08.05 19:50
. * Невероятно Dremen   26.08.05 01:23
. * Re: Невероятно Rex Mysorum   26.08.05 07:34
. * Re: Приложение I: Vita Justiniani Ziezi   26.08.05 12:26
. * Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 19:21
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   26.08.05 22:42
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 22:58
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:03
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:04
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   26.08.05 23:10
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите Rex Mysorum   26.08.05 23:23
. * Извинявям се - прав си комита! мakeдoнчe   27.08.05 02:26
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите мakeдoнчe   27.08.05 02:33
. * Re: Приложение II: Красноречието на липсите komita   27.08.05 11:04
. * Приложение III: Тракийска ономастика Rex Mysorum   28.08.05 00:11
. * Приложение IX: Юстиниан и Енциклопедия Британика Rex Mysorum   28.08.05 21:06
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:10
. * Re: Само една поправка. XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   28.08.05 21:20
. * Re: Само една поправка. komita   28.08.05 21:21
. * Re: Само една поправка. Rex Mysorum   28.08.05 21:43
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 21:59
. * Re: Само една поправка. Ziezi   28.08.05 22:10
. * шопи = сапеи Ziezi   29.08.05 11:10
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   29.08.05 19:50
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 14:51
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! komita   30.08.05 17:20
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! Rex Mysorum   30.08.05 17:26
. * Re: шопи = сапеи. До Рексъ Мизорумъ! XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   10.09.05 02:59
. * Приложение XI: Бележки за църквата "Света София" Rex Mysorum   30.08.05 17:39
. * Епилог Rex Mysorum   31.08.05 20:22
. * Приложение Х: За сборника ръкописи Rex Mysorum   03.09.05 22:49
. * Приложение XII: Виждал ли е Алемани слав. житие? Rex Mysorum   05.09.05 18:10
. * Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   13.09.05 18:28
. * Re: Приложение IV: Гети и готи vencci   01.10.05 17:08
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 18:49
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   01.10.05 20:21
. * Re: Приложение IV: Гети и готи komita   01.10.05 22:07
. * Re: Приложение IV: Гети и готи Rex Mysorum   02.10.05 10:24
. * Re: Приложение IV: Гети и готи last roman   07.10.05 11:10
. * Re: Приложение IV: Гети и готи XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   07.10.05 11:51
. * съсълов Rex Mysorum   12.10.05 15:10
. * Приложение VI: За славянската писменост преди 9 в. Rex Mysorum   14.09.05 18:49
. * Приложение VII: Езикът на Авксентий Rex Mysorum   15.09.05 18:14
. * Приложение VIII: Плочата от Залцбург Rex Mysorum   16.09.05 18:06
. * Бележки към текста: 93-180 Rex Mysorum   19.09.05 16:27
. * tutto finite с тази книга, Rex Mysorum   19.09.05 16:39
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   22.09.05 18:12
. * Re: tutto finite с тази книга, XOPЪ+БATЪ/XOPЪ+BATЪ   25.09.05 23:17
. * За Rex Musorum 12O112   07.10.05 19:20
. * Re: За Rex Musorum Rex Mysorum   07.10.05 19:54
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.