Предлагам на вниманието ви “режисьорската” версия на ревюто, което излезе в Списание РИТЪМ # 74
LAIBACH
WAT
Mute/Анимато Мюзик
Забравете за местните избори. Новият албум на Лайбах е вече тук!
Откакто излезе предишния им албум Jesus Christ Superstar изминаха цели седем
години, което е доста голяма пауза за една група, пък било то и Лайбах. Но
паузата в миг изчезва щом чуете новото творение на словенския колектив,
озаглавено WAT. На мен лично много ми допада значението War Against Terrorism
(една от версиите, който бяха дадени в сайта ), но след като
чух едноименното парче, разбрах че всъщност означава We Are Time, което е много
повече в духа на групата и албума. След тази песен за мен стана ясно, че Лайбах
ще си останат верни на себе си, що се отнася до музиката, с която повече от две
декади ни радват. Четиримата словенци отново много майсторски са избрали
отварящия трак в случая “B Mashina”, който както и първото парче от Jesus
Christ Superstar са кавъри. Този път Лайбах са избрали композиция на техните
сънародници Сидхарта. Благодарение на Интернет, може би два месеца преди да
излезе албума си бях намерил оригиналната версия на Сидхарта, както и в ремикс
на Лайбах, който до този момент е издаден само в сборен диск на едно френско
списание;) Разбира се в WAT изпълнението е на английски, за да може посланието
да достигне до колкото е възможно повече хора. Следва песента “Tanz mit
Laibach”, която е класическо тоталитарно диско, запазена марка на словенците.
Факт е, че щом като излезе едноименния сингъл веднага зае първото място в
Deutsche Alternative Charts! () Заради част от припева:
‘Eins, Zwei, Drei, Vier’ някои колеги го обявиха за долна кражба от
Рамщайновото “Links, Zwei, Drei, Vier”. По тази логика би могло Рамщайн да са
гепили от песента на Мо До, в която се пееше ‘Eins, Zwei Polizei, Drei, Vier
Grenadier…‘ В случая няма значение, защото всички знаем, кой от кого краде при
положение, че Лайбах съществуват от 1980, а пък за източно германците чухме
едва през 1995. В крайна сметка парчето е много добра преработка на
класическия хит от ’80 “Tanz der Musolini” на ДАФ. В новия диск песните са 12,
а в плочата 13 (Reject or Breed се казва бонуса) от тях бих споменал още
“Achtung!” с извадки от семпли на Джуно Реактор, “Ende”, която ще ви накара да
се чудите дали това не е “To The New Light” Part 2, “Now You Will Pay”, което
трябва да бъде гледано на живо, не само заради барбарианките, които бият
барабанчета по време на лайв;) Всъщност песента просто крещи да е втори сингъл
от WAT. “Hell Symmetry” също не е за пренебрегване, както и “Das Spiel Ist
Aus” с григорианските си хорове, то всъщност слабо изпълнение тук няма. CD
версията завършва с провокиращото “Anti-Semitism”, което може би умишлено е на
словенски? С този албум записван около пет години групата за първи път прави
една равносметка за миналото си и то не под формата на невзрачен Best Of. В
известен смисъл WAT е Best of, тъй като, когато го слушаш се натъкваш на
препратки към стари творби, умело прикрити в текстовете и музиката. И това не е
случайно. Но дори и при наличието на тези цитати новото творение на групата е
всичко друго, но не и добре позабравено старо. Ако трябва да обобщя албума на,
цитирам: ‘Laibach Kunst Maschine’ (край на цитата) в едно изречение то е
перфектна смесица от това, което Лайбах са били, това което са сега и
безспорно, това което ще бъдат в бъдеще.
5
Индже Ръсовски – Криндo
Музиката е в Машините!
|