oshte edin primer .... za kvo e spora:>...........
"Появата на генно манипулираните храни на пазара редом с потребяваните досега създават етичен проблем. Същността на тези зеленчуци, наример домата, е да стане носител на качествено нови съставки, които във формата на домат, предлагат набавяне на много важни за организма вещества, за приемането на които са нужни много повече продукти, което респективно прави процеса на приемане на генно манипулирания домат по-евтино като набавяне.
Възникването на проблем в етичната сфера съществува дотолкова, доколкото в неговата цялост присъстват животински гени, а вероятно и човешки. Тази инфомация е особенно стряскаща, чрез нея обществото не може да използва адекватно ефективните до момента етични конструкти. Появата на човешки ген, част от човешко същество в зеленчук е особенно плашеща и неприемането на тази идея е детерминирана от неналичността на етични показатели, с които тя да се съобрази.
Доматът по своята същност не може да бъде обект на етиката, защото той не координира и не участва с присъствието или появлението си, в каквито и да било човешки взаимоотношения. Този продукт няма, каквато и да било етична стойност и в този смисъл не е носител на етичен конфликт.
Обект на етична проблематика е идеята и материала за появата на домата. Възможността да се използва човешки геном за целта, поражда нуждата от нов аксиологичен ценз, защото обществото е по-скоро объркано, и поради това уплашено, от генно манипулираните храни. Защото ако ненараняването на човека е основен прицип на продуктивността, то в един определен смисъл, изяждането на част от него връща евентуалния потребител в презумпцията за канибализъм.
Аргументите на църковната общност се градят именно върху ненарушимостта и неподражаемостта на абсоплютното творение на Бог - човека. Чрез употребата на човешки гени за подобряване качеството на някакъв домат, само заради процеса на храненето, човекът се намесва в божествената промисъл. Тук вече не става въпрос за неетичност, а за най-голямо сквернство и еретизъм и етиката е само изразител на идеята на църквата за антибожественото.
В акта на изяждането на домата може да бъде разпозната и божията заповед "Не убивай". Респективно много условно е какъв ще е резултата от потреблението на генно манипулираните храни, доколко това ще навреди на човека, но това е процес, чийто отговор може да бъде даден само след време. Възможни са алергични реакции, определени физиологични промени и т.н. Тогава се обръщаме отново към етиката и тя става релевантна на проблема.
"
|