Привет.
Знането? Това ли е било то философията?
А, кое по точно знание? Мутрите знаят как да си вършат работата. И те ли са философи[usmihvam
Ще прочетеш ли какво пише в една книга:
"Има пет причини за изпълнението на всяка дейност. Сега научи за тях от мен. Мястото на действието /тялото/, извършителят, различните сетива, различните видове усилия и накрая Свръхдушата - това са петте фактора на дейността. Тези пет фактора са причината за всяка правилна и неправилна дейност, която човек извършва с тяло, ум или слово. Следователно оня, който се мисли за единствен извършител , като не взима под внимание петте фактора със сигурност не е много интелигентен и не може да вижда нещата такива каквито са. Оня, който не е подтикван от лъжливото его и чиито разум не е объркан даже и да убива хора в този свят, не убива. Той не се обвързва с дейностите си. Знанието, обектът на знанието и познавачът са трите фактора, които мотивират действието, а сетивата, работата и извършителят са трите съставни части на действието. В съответствие с трите различни области на материалната природа има три вида знание, дейности и вършители на дейностите. Сега чуй за тях от мен.
Трябва да разбираме, че знанието посредством което се вижда една и съща неделима духовна природа във всички живи същества, въпреки че те са разделени на безброй много форми се намира в областта на доброто. Трябва да знаеш, че знанието посредством, което човек вижда, че във всяко отделно тяло има различен вид живо същество, е в областта на страстта. Знанието чрез, което човек се привързва към някакъв вид работа като единствено най-важната без да познава истината е много оскъдно и е в областта на мрака. Казва се, че действието, което е регулирано и се извършва без привързаност, без любов или отвращение и без желание за кармични резултати е в областта на доброто. Но действието извършвано с голямо усилие от човек, който се стреми да удоволетвори желанията си, или действието продиктувано от лъжливото его се счита за действие в областта на страстта. Казва се, че действието, което се извършва в илюзия като се пренебрегват правилата от писанията без загриженост за бъдещето обвързване или насилието, или страданието причинено на другите е в областта на невежеството. Човек, който изпълнява дълга си без да се свързва с областите на материалната природа, без лъжливото его, с голяма решителност и ентусиазъм, и който е еднакво устойчив и в успех и в провал действа в областта на доброто. За работника, който е привързан към работата и плодовете й, който желае да се наслаждава на тези плодове, който е алчен, винаги завистлив, не чист и не смущаван от радост и печал се казва, че е в областта на страстта. За работника, който е винаги зает с дейности, които противоречат на наставленията дадени в писанията, който е материалист, твърдоглавец и мошеник, който изкусно оскърбява другите, който е мързелив винаги мрачен и отлага нещата се казва, че действа в областта на невежеството.
Чуй това, което ще ти разкажа за различните видове разбиране и решителност в съответствие с областите на материалната природа. Разбирането, въз основа на което човек знае какво трябва и какво не трябва да върши, от какво трябва да се страхува и от какво не трябва, кое обвързва и кое освобождава е в областта на доброто. Разбирането, което не прави разлика между религия и безверие, между действие, което трябва да се извършва и действие, което не трябва да се извършва е в областта на страстта. Разбирането, което приема безверието за религия и религията за безверие, което е под влияние на илюзията и мрака, което винаги насочва в погрешна посока е в областта на невежеството. Непоколебимата решителност устойчиво поддържана , и която по такъв начин контролира дейностите на ума, живота и сетивата е решителност в областта на доброто. А решителността, с която не могат да бъдат преодолени сънят, страхът, скръбта, мрачността и илюзията - тази не интелигентна решителност е в областта на мрака.
Сега те моля да чуеш от мен за трите вида щастие, на което обусловената душа се наслаждава и с чиято помощ понякога се освобождава от всички нещастия. Това, което в началото може да е като отрова, но накрая е като нектар и събужда човек за самореализация е щастие в областта на доброто. Щастието, което се поражда от контакта на сетивата с техните обекти и в началото е като нектар, а накрая е като отрова е в природата на страстта. А за щастието, което е сляпо за себереализацията, което от началото до края е просто измама и възниква от съня, мързела и илюзията се казва, че е в природата на невежеството. Няма създание нито тук нито сред полубоговете на по-висшите планетарни системи, което да е освободено от тези три области, родени от материалната природа. "
Ако говориш за такова знание съм съгласен , че това е философия и то не изплъзваща се, а отказ да мислим за да ни е по- лесно уж! Извинявай за дългия цитат, но ти засегна темата знание , а аз не мога да я обесня по друг начин освен чрез този цитат.
Лек и плодотворен път ти желая .
ПЪТник
|