Клубове Дир.бг
powered by diri.bg
търси в Клубове diri.bg Разширено търсене

Вход
Име
Парола

Клубове
Dir.bg
Взаимопомощ
Горещи теми
Компютри и Интернет
Контакти
Култура и изкуство
Мнения
Наука
Политика, Свят
Спорт
Техника
Градове
Религия и мистика
Фен клубове
Хоби, Развлечения
Общества
Я, архивите са живи
Клубове Дирене Регистрация Кой е тук Въпроси Списък Купувам / Продавам 20:02 24.04.24 
Клубове / Наука / Хуманитарни науки / Философия Пълен преглед*
Информация за клуба
Тема Re: Трайни и нетрайни удоволствия и др. [re: specular]
Автор dnaunseq (старо куче)
Публикувано31.12.14 01:55  



Темата е за удоволствието, по-опростено погледнато, а не е свързана с още по-пълноценни състояния като общуването с личности, със света и т.н. Тоест темата е за нещо много малко. Творческият процес както го описваш си е един многократно повтарян шаблон (било за ученици, за отличници или за работници) и не знам как философски да "проникна" в него.

Иначе се разпрострях в малко по-подробни разглеждания:

1.

Наистина на места включвам по-подробни описания, но те са с цел да засегна и документирам повече характеристики на описваното явление. А това, което е разгледано, изглежда е важно в смисъла на връзката между усещане или изживяване на нещо и влагането или сливането му с артефакт. Така от артефакта или материализацията, усещането получава подкрепа, която само по себе си не може да придобие по същия начин. Но е възможно и друго - затрупване с артефакти, докато го няма усещането, което пък ми се струва донякъде безсмислено.

Понеже отваряш тема за притежанието. Йогистката формула - изпитвал съм всичко и вече мога да се оттегля от изпитването. Особено пък от тази позиция, че съм изпитал и проконтролирал толкова процеси на тялото, че даже вече мога да ги оставя без специално контролиране или непременно подобрение, а притежанието не ме занимава толкова, бидейки сравнително нисше. Тази формулировка все пак може да се противопостави с друга - изпитвал съм ограничен набор от неща, както и притежавам ограничен набор от артефакти, но те са в такава хармония, че оттук произлиза целеполагането и смислеността на този поглед за живота.

2.

Това да изпитваш творческа връзка със света ми се струва донякъде сектантско. В смисъл, набираш някакви хора, че да ти работят на вдъхновение. Но пък несъмнено, всеки колектив се нуждае от някаква креативна енергия. Обаче аз също така обичам да "тегля чертата".

В отговор на:

На кой създател всъщност се прекланяш по този начин? На самото момиче, или на природата която го е създала


Симпатичността определено е притежание на момичето. Но пък откривайки закономерностите на естетиката, можем да кажем, че тя се ръководи от някакви "студени, калкулиращи закони" или практики за разкрасяване. Обаче несъмнено остава търсенето на някаква "персоналност", макар и понякога да не сме впечатлени от "магическите" трикове както преди. Това не ни пречи да сме впечатлени по друг начин, при все със знанието за нещата.

Притежанието на жената или непритежанието на жената е някаква доста повтаряна тема. Накратко това са различни нива на чувствата и усещанията. Но прекаляването с нещата насила разбира се не е правилно, защото просто не е в реда на нещата, както дизеловият мотор не върви с бензин.

В отговор на:

Но извън това, където природата не действа, и зависи от това което самото момиче създава, трябва да се обърнеш към човека който то всъщност е. Иначе удоволствието много бързо ще се превърне наистина в нетрайно...


Това е донякъде изкуствено разделение. По принцип ми се струва, че ефектът се гледа "цялостно", а не гледам кое сега е дадено от природата, кое е собствено усилие. Разбира се, може да се намираш на някакво висше ниво на подбор. Примерно перничанките се държат по един начин, а варненките по друг. Обаче елиминирайки този бекграунд ("природен"), да намериш кое момиче сред перничанките е "първо" и кое сред варненките е "първо". Но това някак си корелира с друго нещо, което споменаваш, търсенето на първото или специфичното, а не толкова просто да се радваш на това, което съществува. Една опасност тук е да се изпадне в проблематиката, която споменаваш: "те искат още, и още, и никога не им стига", но от друга страна откриването на специфика или на уникален ракурс може да се превърне в трайна спояваща връзка.

Естетиката (и хомеостазата на организма) според мен имат собствен праг на хармония, докато някаква дисфукционалност може да доведе до непрекъснато търсене на крайности.

Личната съдба е друга тема. но може ли реално да се естетизира до такава степен разказът за действията на дадения човек, че даже да се превъзмогне естетическото впечатление на тялото или природната даденост. Може би, но пък за целта трябва да имаш умела "циганка", която да те хвали, и тука разкрасяващ е разказът или идеалите.

3.

В отговор на:

Само човек който на свой ред използва правилно този процес на създаване, е способен и да постигне вътрешна връзка с него.


Явно визираш някакъв приоритетен кръг на творците и онези, които "чукат на портите", пък не са такива творци. Но по принцип всеки може да попадне в творчески процес и това често зависи от подходящия етап на живота му или от публиката и от нейните предразсъдъци, когато е култивирана (харесваме хора, които са популяризирани по телевизията, в семейството ни насочват към определени модели на харесване, някои своевременно или даже наследствено са отработили по-богат репертоар при човешките отношения, владеят някои тайни и прозрения и т.н.)

4.

Също не знам какво точно подразбираш под "творчески процес". Може би систематичното упражнение на хора с "творчески способности". Само че нима дейността, която вършат е точно онова, което усещат? Може би, ако непрекъснато вършат нещо, което предизвиква реакции и усещания. Това може да премине и в друга крайност - непрекъснато да си потопен във водовъртежа на някакво вършене или ако щеш "творчески пърформанс" и "творческо изживяване" на живота. Накратко, това е една стихия на самохаресване и харесване от другите, но възможно да не постига друга дълбочина. Обаче човешкото осъзнаване спира и започва процеси не само на това ниво.

Но какво точно е "творческото". Може би това е някаква умелост в организирането на процесите. Но защо все пак не сме чак толкова впечатлени от творчеството? Защото творчеството може да е интензификация на живота, но качествено силното или уникалното явление е самият живот. Така дори най-не-творческият човек усеща живота и ако някой непрекъснато му набляга на творческите неща, съответно съпоставката олеква и изглежда изкуствена (откъдето идва изкуство).

5.

В английския език имаме creator - създател и artist - човек, занимаващ се с изкуство. Творец, тази дума винаги ми се е струвала малко изтъркана, малко претенциозна и обвързана с много кухи формули за организация на най-различен вид дейности (също креативност). Така да се каже творчество е превърната в казионна дума и никога не достига до адекватността, която примерно искаме, ако ще говорим за фундаменталната страна на нещата, като свързана с Бог, с проникновение и т.н. Остава творчество да е нещо, което търси харесване, което разкрасява, или което изисква по-симпатични резултати на работното място. Но творчеството дотолкова е обвързано с приложението, че се е отдалечило и от вътрешния, спонтанен чар (човек при общуването си е себе си, а не е "творчески подхождащ"). Да кажеш и за един учен, че е творец, не върви - той си има фундаментални постижения. Същото и с един успешен художник или режисьор - човекът си има име, мнение, постижения. Зад творчество обичат да се крият всички тези безименни колективи, или просто хора, които трябва да си изкарват хляба на работното място с по-разчупени професии (и на моменти дори да търпят разни превъзнасяния).

ПП: Творец за Бог става, но с главна буква. Обаче ако творец е Бог, да наричаш един художник творец ще бъде прекалено. Просто комунистическият период разклаща корена и смисъла на някои думи и назовавания.



Цялата тема
ТемаАвторПубликувано
* Трайни и нетрайни удоволствия и др. dnaunseq   14.08.14 15:09
. * Re: Трайни и нетрайни удоволствия и др. specular   27.12.14 15:49
. * Re: Трайни и нетрайни удоволствия и др. dnaunseq   31.12.14 01:55
Клуб :  


Clubs.dir.bg е форум за дискусии. Dir.bg не носи отговорност за съдържанието и достоверността на публикуваните в дискусиите материали.

Никаква част от съдържанието на тази страница не може да бъде репродуцирана, записвана или предавана под каквато и да е форма или по какъвто и да е повод без писменото съгласие на Dir.bg
За Забележки, коментари и предложения ползвайте формата за Обратна връзка | Мобилна версия | Потребителско споразумение
© 2006-2024 Dir.bg Всички права запазени.