целта на социалистическата икономика беше да "задоволи нуждите на трудещите се", а какви са нуждите се е определяше единствено от петилетния план на партията - нямаше никакъв смисъл каквото и да е да се прави качествено, защото при липсата на конкуренция и наличието на план със заложени дефицити всяка потребителска стока щеше да бъде продадена по един или друг начин.
Не знам дали това й е било целта, но определено така си беше.
Сега забелязвам, че проверката на правописа ми подчертава като грешна думата "петилетния", а по онова време тази дума си беше съвсем правилна, така да се каже.
Който е чел Джордж Оруел - 1984, знае, че човекът съвсем правилно още по онова време е видял добре, и описал характерните черти на тоталитарната държава. Една от характерните черти, които той описва, и които ние много добре помним е системният недостиг и липса на стоки от първа необходимост. При това, както той описва - сега липсват ножчета за бръснене, после ще липсва нещо друго от пазара.
Аз си спомням липса на захар, липса на олио, липса на какво ли не друго, да не говорим за буржоазни и империалистически отживелици и вредности като Кока кола. Впрочем кока колата наистина не е полезна, но това е друг въпрос.
Тя не липсваше поради тази причина, а просто беше дефицитна, защото минаваше за нещо "луксозно". Беше се стигнало дори до там, че хората, които искаха да четат новоиздадени интересни книги, или примерно такива, които са станали като шлагери - модерни, и всеки иска да ги прочете, също бяха дефицитна стока, и трябваше човек да има връзки за да успее да си закупи някоя ценна книга.
По онова време обаче, дори таксиметровите шофьори четяха книги - примерно докато чакат някой да ги наеме. Не че имаха проблем с намирането на клиенти.
В днешно време би било интересно да се научи колко от таксиметровите шофьори са прочели дори една книга през живота си, пък било то и криминален роман или някаква друга популярна литература.
И като стана въпрос за копиране от Запада на стоки и технологии, за да не повтарям всеизвестното - че Лада и Жигули бяха лицензно производство руснаците, закупили технологията от Фиат, ще спомена за недотам популярния Запорожец, или ЗАЗ. Всички знаехме за "Жожо виелицата", или зазките, както ги наричахме по онова време, заради характерния звук, който издаваха с въздухозаборниците на въздушното си охлаждане на двигателя, който беше разположен отзад. Коляновият вал беше разположен надлъжно по оста на автомобила, V-образен, 45 конски сили примерно.
Та въпросната зазка и тя дори беше копирана - повече или по-малко успешно от NSU Prinz:
ето и Заз за сравнение. Приличат си нали?
Кой ли е "преписвал" от другия?
|