Кое наричаш нормален светодиод!? Няма такива неща като нормални и ненормални светодиоди. Както писах в последния си пост, светодиодите си имат номинални напрежения и всеки един от тях включен към номиналното (работното) си напрежение ще си свети съвсем нормално, без резистори или други елементи. Възможно е да си свикнал да виждаш светодиодите куплирани с гасящи резистори в повечето случаи. Ограничителни (гасящи) съпротивления се поставят в случай че работното напрежение е по-ниско от захранващото (например в автомобилна инсталация). Тогава потенциала (а от там и тока) се разпределя върху резистора и диода, така че между анода и катода му пак да има напрежение (а оттам и ток) в допустимите граници.
Пишеш глупости, има най-различни светодиоди, да може да е смешно е да ги делим на нормални и ненормални, но едни могат да работят в доста широки граници на напрежението, а други без токоограничение не могат и при номинално напрежение.
Първото ми запоззнаване с бели светодиоди за осветление беше преди доста години, купих си двайсетина броя и започнах да експериментирам при 3V започваха да светят, с увеличаване на напрежението яркостта им нарастваше, между 3,8-4V токът стръмно нарастваше без да има същото и на яркостта, при по-високо напрежение моментално изгаряха. При до 3,7V работеха стабилно и не даваха никакви признаци че ще изгорят, напрежението на колата при работещ двигател е до максимум 14,1 V, реших да свържа последователно 4 светодиода и да ги ползвам за габарити, след една седмица (но реално не повече от час работа) изгоряха, по-точно се повредиха всеки от четирите в различна степен, някои не светеха, някои мигаха и караха и другите да мигат, някои оцеляха но вече не светеха така ярко. След това опитах друго, свързах последователно три светодиода и резистор 500 ома, силата на тока беше същата при 14 волта, каквато и при четири последователно свързани светодиоди, но тройките с резистор светят още, макар че ми се струва яркостта им вече е намаляла.
Възможно е в електрическата уредба на колата да има свръхкратки пикове на напрежението които волтметъра не може да усети, но повреждат светодиодите, а съпротивлението на резистора не се променя и ограничава тока. Някои светодиоди може да си имат вграден резистор, може би не точно резистор, но свръхтънки проводници които оказват съпротивление като резистор.
|