|
Тема |
Re: Lean Manifacturing [re: dawa] |
|
Автор |
Sased () |
|
Публикувано | 10.03.06 17:48 |
|
|
Това си е една доста дълга тема. За Шнайдер ме съмнява именно заради ФТС. Lean MFG е изцяло различна концепция. Не всяко производство е подходящо за такава концепция. В България не съм чувал някой да работи по нея. Виждал съм нещо подобно (но не изцяло Lean) в Унгария. Идеята на концепцията е, че не се изчисляват потребности от материали и ресурси. Има определени buckets (не знам как да го преведа на Бълг.) което представляват количествени партиди от необходимите материали. Работните места са организирану функционално и физически са подредени в групи и последователност, която позволява лесно прехвърляне на полуфабрикати към следващ етап в цикъла. Съществените елементи с тези бъкети. Потребността се мери не на база производствени поръчки а наличие или липса на бъкети. Нови заявки за доставка се правят когато свършат бъкетите. Това предполага по-голяма наличност на материали от колкото е реално необходима. Също така и съответно инвестицията в склада е по-голяма. От друга страна ефективност се получава тогава от това, че се оптимизира производствения процес, не се правят сложни изчисления за потребности. Подобна система трудно може да се приложи в производства, които работят изключително на база клиентски поръчки.
По Дискъвъри редовно пускат един филм за Боинг. Там се вижда как е организирано производството. Те са взаимствали донякъде от този метод от гледна точка на технологична организация. Например идеята с движещите се самолети - т.е. самата поточна линия се движи с 6см в минута или нещо подобно и веднага се вижда ако има закъснение в някоя технологична операция. Но там си се използва класически метод на планиране.
Т.е. в БГ е по-вероятно да се направи именно подобен хибрид. Но както беше казано това не зависи толкова от използваната система, колкото до човекът който се занимава с организация на производството и уменията му да убеждава. Ясно е, че за да се приложи такава концепция цялото производство следва да се преструктурира, а такава инвестиция изисква сериозна защита.
И накрая колкото до Тойота - има множество фактори, които правят една компания успешна или не.
Поздрави
|
| |
|
|
|